وبلاگ آفتاب

درمان بیماریهای عصبی با افزایش سلول های بنیادی مغز

درمان بیماریهای عصبی با افزایش سلول های بنیادی مغز

وبلاگ آفتاب: پژوهشگران ˮدانشگاه زوریخˮ در بررسی جدید خود نشان داده اند که شاید بتوان با افزایش سطح سلول های بنیادی مغز، به درمان بیماریهای عصبی کمک کرد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، بررسی جدیدی که در "دانشگاه زوریخ" (UZH) انجام شده است، نشان داده است که چگونه با افزایش سن، تشکیل سلول های عصبی جدید لطمه می بیند. ساختارهای پروتئینی در هسته سلول های بنیادی عصبی سبب می شوند پروتئین های مضری که به مرور زمان جمع شده اند، طی تقسیم سلولی روی دو سلول دختر توزیع شوند.
به نظر می آید که این موضوع، بخش مهمی از توانایی تکثیر سلول ها در بلندمدت برای حفظ ذخیره نورون ها باشد. در هر حال با افزایش سن، مقدار پروتئین های نوکلئیک تغییر می کند و به توزیع ناقص پروتئین های مضر میان دو یاخته دختر منجر می شود. در نتیجه این فرایند، تعداد نورون های عصبی تازه ساخته شده در مغز موش های مسن کاسته می شود.
عنصر اصلی این فرایند، پروتئینی معروف به "lamin B1" است. هنگامی که پژوهشگران، سطح lamin B1 را در موش های مسن بالا بردند، تقسیم سلول های بنیادی افزایش یافت و نورون های عصبی جدیدی رشد کردند.
"خدیش بن امتیاز" (Khadeesh bin Imtiaz)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: سلول های بنیادی بدن با افزایش سن، به تدریج توانایی تکثیر خودرا از دست می دهند. ما با استفاده از مهندسی ژنتیک و فناوری پیشرفته میکروسکوپی توانستیم مکانیسم در رابطه با این پروسه را شناسایی نماییم.
این پژوهش، قسمتی از چندین پروژه ای است که با هدف فعال سازی مجدد سلول های بنیادی پیری در حال انجام گرفتن هستند. توانایی بازسازی بافت لطمه دیده، با افزایش سن کاسته می شود و همه انواع سلول های بنیادی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. "سباستین جسبرگر"(Sebastian Jessberger)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: بااینکه پژوهش ما به سلول های بنیادی مغز محدود می شود اما مکانیسم های مشابه، نقش اصلی را در روند پیری سایر سلول های بنیادی بر عهده دارند.
این یافته های جدید، گام مهمی جهت بررسی تغییرات وابسته به سن در رفتار سلول های بنیادی به شمار می روند. جسبرگر اضافه کرد: ما حالا می دانیم که می توانیم سلول های بنیادی پیر را باردیگر در مغز فعال نماییم. ما امیدواریم که یافته های این پژوهش روزی بتوانند به افزایش سطح عصب زایی کمک کنند و عصب زایی را در افراد مختلف خصوصاً افراد مسن که از بیماری هایی مانند آلزایمر رنج می برند، بالا برند.
این پژوهش، در مجله "Cell Stem Cell" به چاپ رسید.




منبع:

1399/12/12
09:20:13
itemprop="bestRating">5
930
تگهای خبر: پروژه , پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد