وبلاگ آفتاب
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت :

كیفیت خوابگاه بر رشد علمی و معنوی دانشجو موثر است

كیفیت خوابگاه بر رشد علمی و معنوی دانشجو موثر است

به گزارش وبلاگ آفتاب معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت جایگاه خوابگاه های دانشجویی اظهار داشت: می دانیم که خوابگاه جایگزین محیط خانواده دانشجو می شود. اگر کیفیت مناسبی در خوابگاه وجود داشته باشد رشد علمی و معنوی دانشجو هم افزایش می یابد و اثرات مثبت آنرا شاهد خواهیم بود.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دکتر سیما سادات لاری در مراسم نوزدهمین آیین پویش ره سلامت با هدف بهره برداری از پروژه های دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: از روز اول که مسئولیت قبول مردم یکی از تاکیدات مهم شخص وزیر بهبود زیرساخت های دانشجویی و خوابگاه ها بود. من در جمع های دانشجویی می بینم که دانشجویان شما را فرمانده مقابله با کرونا و خودرا سربازان این مقاومت می دانند.
وی با درود بر روح شهدای دفاع مقدس و مدافع سلامت، اشاره کرد: ما همیشه فکر می کردیم اگر جنگ شود آیا جوانانی هستند که به یاری ما بشتابند؟ و ما در ایام سخت مقابله با کرونا دیدیم که دانشجویان علوم پزشکی ما با وجود آنکه آموزش مجازی می دیدند اما آنها را دعوت به دانشگاه ها کردیم و تمام تمهیدات برقرار شد تا این عزیزان حضور پیدا کنند. ما نمی دانستیم رفتار ناجوانمردانه ویروس با جگرگوشه های ما خانواده آنان چه خواهد بود. با وجود آنکه تعدادی از آنها بیمار شدند ویروس نتوانست تعرضی به جان هیچ کدام از دستیاران و دانشجوهای ما وارد کند. ما مدیون کمک این عزیزان، معاونین و روسای دانشگاه ها هستیم که در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی دقت کردند. این دانشجویان بدون شکایت حضور بهم رساندند و در تمام جبهه ها تلاش کردند و امروز هم در طرح شهید سلیمانی کنار ما هستند.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: ما ۳۱۳ خوابگاه مجردی، متاهلی و ملکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور داریم که ۷۲ هزار نفر ظرفیت دارد و ۹۰۰هزار متر مربع متراژ این خوابگاه ها است. ۴۰ درصد از خوابگاه های ملکی ما فرسوده می باشند، ۴۹ درصد نیاز به بازسازی دارد و ۱۱ درصد خوابگاه ها نوساز هستند. معمولا ۴۵ درصد از دانشجویان غیر بومی را باید در خوابگاه اسکان دهیم که اگر بخواهیم برای ۱۰۰ درصد آنها اسکان دهیم، روسای دانشکاه ها ناگزیرند از ۱۷۴ خوابگاه استیجاری، مشارکتی و خودگردان استفاده کنند.
وی ادامه داد: با وجود آنکه دانشگاه های علوم پزشکی در دفترچه های خود قید کردند که موظف به ارائه خوابگاه به همه دانشجویان نیستند اما غیرت می کنند و تمام تلاش خودرا برای ارائه خوابگاه به کار می بندند و حتی از درآمد اختصاصی خود برای این کار هزینه می کنند.
لاری افزود: ما ۷۸ پروژه نیمه تمام خوابگاهی داشتیم که با بهره گیری از بند الف تبصره ۹ بودجه مذاکره کردیم و ظرفیت ۹۰۰ میلیارد تومانی برای وام به وجود آمد که ۳۵ دانشگاه در حال بهره گیری از آن هستند و حدود ۵ دانشگاه وام را دریافت نمودند و مابقی در حال آماده کردن مدارک هستند. بانکهای ملت، تجارت، رفاه با ما همکاری خوبی کردند. ۱۴ پروژه با ایجاد ۲۳۰۰ ظرفیت خوابگاهی در طول این مدت بهره برداری شده است که در وضعیت شیوع بیماری کووید-۱۹ و تحریم، اقدامی بی سابقه است.
وی افزود: ما ۳۰ پروژه خوابگاهی دیگر داریم که با ظرفیت وام ها و اگر ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر تا اختتام دولت به ما برسد می. توانیم ۱۰ هزار دانشجوی دیگر در کل کشور اسکان دهیم. در طول این مدت ۵ سالن غذاخوری در کشور بهره برداری شده است که صنعتی سازی آن و آشپزخانه ها از اولویت های ما است و هدف گذاری کردیم تا اختتام دولت ۹۰ درصد دانشگاه های علوم پزشکی را صنعتی سازی نماییم. همین طور ۱۰ فضای ورزشی تکمیل شده است.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در زمینه خوابگاه متاهلی عزم جدی وجود دارد، بیان کرد: ما حدود ۸۴۰ واحد متاهلی در کشور داشتیم و الان حدود ۱۰۰۰ واحد متاهلی در کشور داریم که گرچه کم است اما در طول این مدت و با وجود تمام مشکلات اقدام مناسبی است و مقرر است ۱۱۵ واحد دیگر هم آماده بهره برداری شوند.
او در آخر اشاره کرد: در طول این مدت افزایش حقوق دانشجویان گرچه شاید با تورم و تلاش آنها همخوانی نداشته باشد اما اقدام مهمی است که نشان از توجه وزیر به دانشجویان دارد. ردیف بودجه برای وام دستیاری به وجود آمد و الان ۵۰۰۰ دستیار وام گرفتند و ان شاءالله ۲۰ هزار دانشجو بتوانند این وام ۱۵ میلیون تومانی را دریافت نمایند. دراین زمینه ما از ظرفیت خیرین هم استفاده کردیم و جلسات مختلفی با آنها داشتیم.





منبع:

1399/12/04
13:29:37
itemprop="bestRating">5
1124
تگهای خبر: آموزش , پروژه , تحریم , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد