وبلاگ آفتاب
رییس اسبق جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی:

تلاش نماییم تا فرهنگ ایثار و شهادت در میان دانشگاهیان نهادینه شود

تلاش نماییم تا فرهنگ ایثار و شهادت در میان دانشگاهیان نهادینه شود

به گزارش وبلاگ آفتاب آذربایجان شرقی رئیس اسبق جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی و مسئول ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ این نهاد در زمان بمباران کارگاه فنی دانشگاه تبریز با تکیه بر اینکه باید تلاش نماییم تا فرهنگ ایثار و شهادت در میان دانشگاهیان همچون دانشجویان نهادینه شود، اظهار داشت: یکی از این کارها، حضور پررنگ یاد و خاطره شهدا نه فقط در یک روز از سال، بلکه به صورت مداوم است.


محمود نظرپور در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه دانشگاه تبریز یکی از دانشگاه های پیشتاز در مبارزه با رژیم ستم شاهی بوده که گواهی آن شهادت شهیدان غلامی و میرزایی در ۱۸ اردیبهشت ۵۷ در صحن دانشگاه است، اظهار نمود: این دانشگاه پس از پیروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی، جهت پشتیبانی از آن در شروع انقلاب فرهنگی و در مبارزه با گروهک های ضد انقلاب همچون خلق مسلمان، منافقین، فداییان خلق، حزب توده، پیکار و... پیشتاز بوده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از افتخارت مهم دیگر این دانشگاه پشتیبانی همه جانبه از نظام در طول هشت سال دفاع مقدس بوده است، اضافه کرد: جهاددانشگاهی تبریز بعنوان یک نهاد انقلابی برخاسته از انقلاب، در امر آموزش نظامی کارکنان و اساتید دانشگاه، اعزام کاروان های رزمی و تخصصی دانشجویی، انجام طرح های تحقیقاتی در جهت ارتقای کیفیت تولیدات کارخانه های مهمات سازی استان برای رفع نیازهای تخصصی جنگ (از جمله آسیاب مخلوط کن اتوماتیک تی ان تی و..) و اعزام دانشجویان پزشکی جهت مداوای مجروحین جنگی در هنگام عملیات نظامی و... نقش غیر قابل انکاری را به عهده داشته است.
وی ضمن اشاره به اینکه تحریم های اقتصادی و نظامی توسط ابر جنایتکاران، مسؤلان نظامی را بر آن داشت که خود مهمات مورد نیاز جبهه ها را تأمین کنند، اظهار داشت: در همین راستا تعداد زیادی از کارگاه های صنعتی استان جهت تولید مهمات به کار گرفته شده بود و همچنین، مسؤلان وقت سپاه ( مهندس گرجی و اقای اخباری و مهندس درویش زاده) با مسؤلان دانشگاه تبریز و جهاددانشگاهی جلسات مشترکی برگزار کردند که در این جلسات به لزوم تولید بیشتر مهمات در سطح استان تاکید شد.
رئیس اسبق جهاددانشگاهی استان اضافه کرد: در همین راستا مقرر شد که کارگاه آموزشی دانشکده فنی که دارای ماشین های تراش بوده، پس از ساعت آموزشی (از ساعت چهار بعدازظهر به بعد و در طول شب) جهت تولید مهمات به کار گرفته شده و مقرر شد که مدیریت کارگاه به عهده جهاددانشگاهی باشد که اعضای شورای جهاددانشگاهی با عنایت به مسئولیت اینجانب در دفتر پشتیبانی جبهه و جنگ این نهاد، مسئولیت راه اندازی کارگاه را به اینجانب واگذار کردند.
وی تصریح کرد: بعد از هماهنگی با مسؤلان دانشگاه، دانشکده فنی و کارگاه دانشکده فنی، مقرر شد دانشجویانی که برای رفتن به جبهه ثبت نام کرده بودند بعد از آموزش تخصصی، در کارگاه مشغول تولید نافی خمپاره شوند.
وی اظهار داشت: با عنایت به بمباران شهرهای ایران از قبیل تبریز توسط رژیم بعثی، تمامی مراکز آموزشی شهر و به تبع ان هم فعالیت آموزشی دانشگاه تبریز مدتی به تعلیق درآمده بود، اما کارگاه دانشکده فنی همچنان به فعالیت خود جهت تولید مهمات ادامه می داد.
نظرپور با اشاره به اینکه با عنایت به برنامه ریزی های انجام شده، تدارکات روزانه کارگاه به دو نفر از اعضای جهاددانشگاهی واگذار شده بود، اضافه کرد: مسئولیت این اعضا تحویل نافی خام خمپاره از صنایع خودکفایی سپاه و تحویل نافی آماده شده در کارگاه به سپاه بود و با عنایت به تعطیلی دانشگاه و به تبع آن تعطیلی سالن غذا خوری دانشگاه، هماهنگی های لازم با ریاست دانشکده پزشکی (دکتر مداین) به عمل آمده بود تا وعده شام افراد مشغول در کارگاه، توسط بیمارستان امام خمینی (ره) تهیه و توسط مسئول شب به کارگاه حمل تا سرو شود.
وی افزود: ظروف شام در بامداد روز بعد در جهاددانشگاهی توسط سایر اعضای جهاددانشگاهی شسته می شد. در شستن ظروف تمامی اعضا از رئیس گرفته تا کارمند عادی نقش یکسانی را ایفا می کردند و این کار توسط اعضا از بدو تشکیل کارگاه تا زمان بمباران ان ادامه داشت.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: پس از ظهر ۲۷ دی سال ۶۵ برایم خاطره انگیز است، چونکه در آن روز بر سر مسؤلان تدارکات کارگاه با شهید بزگوار حاج سجاد خلوتی ( معاونت برنامه ریزی و تشکیلات جهادانشگاهی) جر و بحث داشتیم و بنده بر این باور بودم که شب ۲۷ دی شیفت کاری من بوده و باید در کارگاه حضور یابم، ولی شهید خلوتی اصرار داشت که نوبت ایشان است؛ بدین منظور به برنامه کشیک شب مراجعه نموده و متوجه شدیم سجاد راست می گوید.
رئیس اسبق جهاددانشگاهی استان افزود: در حوالی ساعت ده و بیست دقیقه شب ناگهان چندین نقطه از شهر و دانشگاه مورد برخورد بمب های دشمن قرار گرفت و یکی از نقاط مورد اصابت، کارگاه دانشکده فنی بود که ۲۲ نفر از بهترین دانشجویان و کارمندان بسیجی را به خاک و خون کشاند. خون این شهیدان گواه صادقی بر این مدعا بود مجموعه علمی کشور همچون دانشگاه تبریز هیچگاه زیر بار ستم مستبدین عالم نمی روند و با خون خود از انقلاب خمینی (ره) پاسداری کردند.




منبع:

1399/10/27
12:52:14
itemprop="bestRating">5
1137
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , تحریم , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد