وبلاگ آفتاب
كارگردان مستند با مهر مطرح كرد؛

ناگفته های استان چهاردهم

ناگفته های استان چهاردهم

وبلاگ آفتاب: مستند استان چهاردهم که با کارگردانی محسن کریمیان تولید شده است، به موضوع مناقشه برانگیز جدایی بحرین از ایران می پردازد.



محسن کریمیان کارگردان مستند «استان چهاردهم» در ارتباط با روند تحقیق و تولید این مستند، به خبرنگار مهر اظهار داشت: پژوهش مستند «استان چهاردهم» از سال ۹۶ آغاز شد و در آن زمان هیچ کاری در ارتباط با جدایی بحرین از ایران و جزایر سه گانه انجام نشده بود و پژوهش این کار به قدری قوت داشت که حتی قابلیت تبدیل شدن به یک کتاب را دارد. پس از شروع بحث پژوهش به دنبال کسانی رفتیم که آن زمان واقعه جدایی بحرین از ایران را به صورت مستقیم دیده بوده و در این امر تأثیرگذار بودند را شناسایی کرده و سعی کردیم با آنها مصاحبه نماییم که البته برخی از این افراد از دنیا رفته و تعدادی در قید حیات بودند که با این مصاحبه های دست اول پژوهش انجام و فرآیند ساخت مستند آغاز شد.
کارگردان مستند «استان چهاردهم» درباره موضوع این مستند توضیح داد: این مستند درواقع به وقایع جداسازی بحرین از ایران پرداخته و بحث بازپس گیری جزایر سه گانه و اثرگذاری شخص شاه در این ۲ موضوع را نشان میدهد که اگر عجله شاه برای جداسازی بحرین نبود، وضعیت این منطقه هم اکنون متفاوت با شرایط فعلی بود.
وی در ارتباط با هدف ساخت این مستند نیز توضیح داد: موضوع بحرین و جداسازی آن از ایران یک موضوع مناقشه برانگیز بود که برخی آنرا بعنوان یک لکه ننگ می شناختند و برخی معتقد بودند که این کار باید انجام می شده و راه دیگری وجود نداشته و شکل گیری این دوقطبی پروسه ساخت مستند را سخت می کرد.
کریمیان با اشاره به دشواری های موجود در راه تولید این مستند اضافه کرد: ما با یک دو قطبی کاملاً متضاد مواجه بودیم و می بایست حد وسطی از این ۲ نقل را انتخاب می کردیم و با محوریت آن حرکت نماییم، و همین موجب شد کار ساخت مستند سخت شود.
این مستندساز افزود: هدف دیگر ساخت «استان چهاردهم» این بود که تاریخ پر از نقاط مثبت و منفی و تکرار است و در حقیقت با ساخت این مستند سعی کردیم تا با روایت بی غرضانه از تاریخ بتوانیم از رویداد مجدد یک سری اتفاقات ناگواری که در طول تاریخ افتاده است جلوگیری نماییم.
کارگردان مجموعه تلویزیونی «به اضافه مستند» درباره اقبال عمومی به مستندهای تاریخی اظهار نمود: موضوعات تاریخی معمولاً با مناقشات بسیاری همراه بوده و برای مثال در ارتباط با همین موضوع بحرین نظرات بسیار زیادی وجود داشت و حتی مردم هم در فضای مجازی واکنش هایی را نسبت به این مساله نشان دادند و بعضی ها هم نمی دانستند درواقع چه اتفاقی رخ داده و برخی فکر می کردند ما بحرین را داده و جزایر سه گانه در مقابل گرفته ایم و هیچ کس نسبت به واکاوی این مساله اقدامی نکرده بود تا مشخص شود که این دو موضوع هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشتند و اگر مستند به این سمت حرکتی نمی کرد جهل این مساله برای مردم باقی می ماند.
کریمیان اضافه کرد: مردم که به بررسی اسناد دست اول تاریخی اقدام نکرده و این وظیفه مستند و مستندسازان است تا این مهم را به انجام برسانند و تلاش ما هم این بوده تا با دسترسی به اسناد دست اول روایتی بی غرضانه از تاریخ داشته باشیم.
کارگردان مستند «استان چهاردهم» درباره خاصیت مهم این مستند اشاره کرد: تلاش گروه سازنده ارائه اسناد دست اول در ارتباط با این مساله بوده و بنا بر این به سراغ شاهدان عینی که در قلب این ماجرا در دهه ۴۰ بودند رفته و اگر هم مصاحبه امکان پذیر نبود از صوت این افراد استفاده کردیم و استفاده حداقلی از نریشن کردیم تا برای مردم باورپذیری بیشتری داشته باشد.
مستند «استان چهاردهم» به کارگردانی محسن کریمیان و تهیه کنندگی سعید صفار، کاری از گروه مستند روایت فتح است که در برنامه «به اضافه مستند»، سه شنبه ۲۳ دی، ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می شود.


منبع:

1399/10/22
13:19:26
itemprop="bestRating">5
1303
تگهای خبر: پژوهش , فضا , فضای مجازی , هارد
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد