وبلاگ آفتاب

ابداع سنسورهای فوق العاده باریك برای لنزهای طبی هوشمند

ابداع سنسورهای فوق العاده باریك برای لنزهای طبی هوشمند

وبلاگ آفتاب: یک گروه بین المللی از پژوهشگران، سنسورهای فوق العاده باریکی ابداع نموده اند که می توان از آنها در لنزهای طبی هوشمند استفاده نمود.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، به لطف یک فرایند جدید ساخت که به پژوهشگران امکان داده است تا یک لایه سنسور فوق العاده نازک چندمنظوره تولید کنند، شاید لنزهای طبی بزودی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشند.
پژوهشگران "دانشگاه ساری" (University of Surrey) انگلستان با همکاری پژوهشگران "دانشگاه هاروارد" (Harvard University)، "دانشگاه علم و فناوری چین" (USTC)، "آزمایشگاه ملی فیزیک" (NPL) انگلستان، "دانشگاه جرج واشنگتن" (George Washington University) و "دانشگاه ججیانگ" (Zhejiang University) چین، یک سیستم سنسور و فرایند ساخت غیرمنتظره ابداع نموده اند.
به قول این گروه بین المللی از پژوهشگران، سیستم جدید سنسور لنز طبی آنها، یک "حسگر نوری" یا "فوتودیتکتور" (photodetector) برای دریافت اطلاعات نوری، یک سنسور دما برای تشخیص بیماری احتمالی قرنیه و یک سنسور گلوکز را برای نظارت مستقیم بر سطح گلوکز مایع اشکی در بر دارد.
دکتر "شیکی گو" (Shiqi Guo)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: لایه سنسور فوق العاده نازک ما با لنزهای طبی هوشمند متدوال، متفاوت می باشد. لنزهای هوشمند متداول، به حسگرهایی بزرگ و سفت و همینطور تراشه های مداری مجهز هستند که بین دو لایه لنز طبی قرار گرفته اند. این لایه سنسور جدید می تواند روی لنزهای طبی نصب شود و به خاطر حساسیت تشخیصی بالا، زیست سازگاری خوب و استقامت مکانیکی، تماس مستقیم خویش را با اشک چشم حفظ کند. بعلاوه این لنز، اختلالی در چشمک زدن یا بینایی به وجود نمی آورد.
دکتر "شنگ ژانگ" (Sheng Zhang)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: این لنز طبی چندمنظوره می تواند سیگنال هایی را از چشم دریافت کند که با الگوریتم های پیشرفته تجزیه و تحلیل داده ها ادغام می شوند تا امکان بررسی های شخصی سازی شده و دقیق را برای کاربران فراهم نمایند.
"یونلانگ ژائو" (Yunlong Zhao)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: همه گیری کووید-۱۹، تأثیر زیادی بر جامعه علمی داشته است. خیلی از پژوهشگران در تلاش هستند تا راهی برای کمک کردن به کسانی که به فوریت های پزشکی نیاز دارند، عرضه کنند. ما اطمینان داریم که سیستم سنسور ما می تواند بعنوان یک روش غیرتهاجمی جهت بررسی سلامتی به کار برود.
این پژوهش، در مجله "Matter" به چاپ رسید.




منبع:

1399/10/18
23:42:09
itemprop="bestRating">5
992
تگهای خبر: اطلاعات , پروژه , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد