وبلاگ آفتاب
استادیار گروه صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج:

مدیران پژوهش را در سیاست گذاری های توسعه ای خود، دخالت دهند

مدیران پژوهش را در سیاست گذاری های توسعه ای خود، دخالت دهند

کردستان استادیار گروه صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج اظهار داشت: پژوهش برای تثبیت موقعیت برتر خود باید با سازوکاری مشخص و برنامه ریزی شده، اثرات حضور خودرا نشان دهد، به شکلی که مدیران در سیاست گذاری های توسعه ای خود، پژوهش را بعنوان عاملی پیشبرنده و موثر دخالت دهند.


صلاح الدین قسیمی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: باتوجه به اهمیت جهانی شدن بازارها و سرعت تغییرات در آن و همین طور نیاز شرکتها و کشورها به رقابت تنگاتنگ در این بازار پر تلاطم، فناوریهای جدید و برتر بعنوان یک مزیت رقابتی در بازارهای جهانی مطرح است.
وی ادامه داد: طبق گفته بارلی "موفقیت در آینده به احتمال زیاد وابسته به استفاده از دانش فنی و علمی، مدیریت اطلاعات، تحقیقات و فراهم کردن خدمات بهتر است".
بگفته این استاد دانشگاه آینده بیشتر وام گیر مغز است تا نیروی عضلانی؛ خیلی از مصرف کننده ها خواهان افزایش کیفیت محصولات داخلی و توان رقابتی بودن آنها با محصولات مشابه خارجی هستند، اما باید دقت کرد که صنایع داخلی زمانی می توانند کیفیت محصولات خودرا بالا برند که از بودجه مناسبی برای توسعه پژوهش و تولید نوآورانه بهره مند باشند.
وی افزود: باتوجه به برنامه های راهبردی در جهت رونق جهش تولید، پژوهش نقش مهمی در ایجاد توسعه، خودکفایی، ارتقاء کیفی محصولات داخلی و رونق تولید ملی را خواهد داشت.
قسیمی اشاره کرد: تحقیق و پژوهش بوسیله تاثیری که بر ایجاد نوآوری و فناوری تولید دارد فرایندهای تولید را بهبود می دهد و موجب استفاده بهینه از منابع در دسترس، کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت، رضایتمندی بیشتر مشتریان، تسخیر بیشتر بازار و در نهایت راندمان سازمان ها را به صورت تصاعدی می شود.
وی اشاره کرد: بدین سبب هزینه هایی که سازمان ها بابت پژوهش و تحقیق صرف می کنند در کوتاه مدت بعنوان ابزار قدرتمند مزیت رقابتی موجب افزایش تولید نوآورانه و سود بیشتر خواهد شد. این مساله در کشورهای توسعه یافته به خوبی قابل نمایان است.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: هر جند در سالهای اخیر برای پیوند صنعت و پژوهش با ایجاد پارک های علم و فناوری حرکت های خوبی شروع شده ولی سرعت و تاثیر آن چشم گیر نبوده است تا زمینه تثبیت موقعیت پژوهش در سازمان ها شود.
وی اشاره کرد: اصولا پژوهش هم مانند هر پدیده دیگری زمانی درجامعه فضایی برای خود باز می کند که جامعه فایده و اثر مثبت آنرا ببیند و تجربه کند، بدین سبب پژوهش برای تثبیت موقعیت برتر خود باید با سازوکاری مشخص و برنامه ریزی شده، اثرات حضور خودرا نشان دهد، به شکلی که مدیران در سیاست گذاری های توسعه ای خود، پژوهش را بعنوان عاملی پیشبرنده و موثر دخالت دهند.
قسیمی اشاره کرد: البته درحال حاضر موضوع های زیادی امر پژوهش در سطح کشور را با رکود نسبی و مشکلات جدی روبه رو کرده است که مهم ترین آنها عبارتند از نبود ارتباط منسجم و منطقی بین مراکز علمی و صنایع، بی توجهی به نهادینه سازی «فرهنگ پژوهش» در مراکز و سازمان های اجرائی، توجه نکردن به تقویت انگیزه برای انجام پژوهش ها، تخصیص نیافتن بودجه کافی، کم توجهی به پژوهشگران، نبود سیاست گذاری های مشخص و متمرکز در پژوهش.



منبع:

1399/09/25
11:56:41
itemprop="bestRating">5
1102
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد