وبلاگ آفتاب

ابداع ژل خنك كننده با الهام از موی شتر

ابداع ژل خنك كننده با الهام از موی شتر

به گزارش وبلاگ آفتاب پژوهشگران دانشگاه ˮام.آی. تیˮ در بررسی جدید خود، یك ژل دولایه را با الهام از موی شتر ابداع نموده اند كه می تواند بدون احتیاج به منبع انرژی، به خنك نگه داشتن مواد غذایی كمك نماید.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، شاید یک لایه نازک از ژل که با الهام از موی شتر ساخته شده است، بتواند به عایق بندی اشیا کمک نماید و آنها را بدون احتیاج به الکتریسیته برای چندین روز خنک نگه دارد.
پژوهشگران دانشگاه "ام.آی. تی" (MIT) مدت هاست که تلاش دارند هیدروژل هایی عرضه کنند که می توانند به جذب آب بپردازند و سپس آنرا به واسطه تبخیر رها کنند تا بدین ترتیب، یک اثر خنک کننده بدون احتیاج به نیروی خارجی دیگر داشته باشند.
"جفری گروسمان" (Jeffrey Grossman)، پژوهشگر دانشگاه ام.آی. تی و همکارانش در این پروژه، به بررسی موی شتر پرداختند و هیدروژل را با هواژل ترکیب کردند که یک ماده عایق سبک و متخلخل است.
گروسمان اظهار داشت: عملکرد این لایه هیدروژل، مانند غده عرق شتر است. این لایه، امکان تبخیر آب را فراهم می سازد و اثر خنک کننده بوجود می آورد. لایه هواژل هم عملکرد موی شتر را دارد و مانند عایقی در مقابل گرمای محیط اطراف عمل می کند.



وی ادامه داد: ما موفق شدیم به صورت همزمان به قابلیت تبخیر و عایق کاری دست یابیم و مدت زمان خنک ماندن را افزایش دهیم.
ضخامت این ژل دولایه، به ۱۰ میلی متر می رسد. پژوهشگران این ژل را در آزمایشگاه و در محفظه کنترل دما و رطوبت ارزیابی کردند و دریافتند که افزودن لایه هواژل، اثر خنک کنندگی را تا پنج درصد بالا می برد.
گروسمان اضافه کرد: ما تلاش داریم که مقیاس پذیری این مواد را افزایش دهیم تا زمینه را جهت استفاده بیشتر از این تکنولوژی فراهم نماییم. شاید این ژل دولایه بتواند کاربردهایی همچون خنک نگه داشتن مواد غذایی یا تجهیزات پزشکی هم داشته باشد. همینطور این ژل می تواند به خنک نگه داشتن ساختمان ها کمک نماید و مصرف انرژی را کم کند.
این پژوهش، در مجله "Joule" به چاپ رسید.



1399/08/22
20:03:44
itemprop="bestRating">5
1306
تگهای خبر: پروژه , پژوهش , پژوهشگر , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد