وبلاگ آفتاب
در یك مطالعه مرتبط با كووید ۱۹ بررسی شد

اضطراب و استرس كرونا شایع ترین شكایات تماس گیرندگان با سامانه مشاوره تلفنی

اضطراب و استرس كرونا شایع ترین شكایات تماس گیرندگان با سامانه مشاوره تلفنی

به گزارش وبلاگ آفتاب نتایج یك پژوهش با عنوان ˮویژگی های جمعیت شناسی و شایع ترین شكایات در تماس گیرندگان با سامانه مشاوره اضطراب و استرس تلفنی جهاددانشگاهیˮ نشان داد:  بیشترین گروه خدمت گیرنده از سامانه مشاوره تلفنی زنان متأهل ۳۰ تا ۳۹ سال و مهم ترین علت تماس، اضطراب سلامتی در گروه تماس گیرندگان بدون علامت مبتلا شدن به كرونا بوده است.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، این پژوهش توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با هدف بررسی خصوصیت های جمعیت شناختی و شکایات شایع در تماس گیرندگان با خط مشاوره تلفنی اضطراب و استرس ناشی از بیماری کرونا انجام شده است.
در متن این مقاله آمده است: همه گیری بیماری کرونا و اجرای قرنطینه، اثرات مختلفی بر جنبه های روانی و اجتماعی افراد جامعه گذاشته است. عدم وجود هرگونه درمان یا پیشگیری قطعی از بیماری کووید ـ ۱۹، استرس و نگرانی زیادی را در جوامع بوجود آورده است.
نتایج مقاله حاضر نشان داد: ۶۵.۸ درصد تماس گیرندگان زن و میانگین سن تماس گیرندگان با سامانه ۴۴.۱۴ سال بوده است. ۷۷.۷ درصد هم متأهل بوده اند. ۹۳.۵ درصد افرادی که ازدواج کرده بودند دارای فرزند بودند و ۹۳.۱ درصد از تماس تماس گیرندگان با اعضای خانواده زندگی می کردند. ۴۰ درصد از تماس گیرندگان اعلام کردند سابقه بیماری مزمن داشته اند. این بخش به صورت خوداظهاری بوده و پاسخگویان اعلام نمودند که تشخیص بیماری مزمن دریافت کرده یا تحت درمان هستند. از این تعداد ۱۴.۶ درصد مبتلا به بیشتر از یک بیماری مزمن بوده اند. مبتلا شدن به اضطراب و استرس ۴۳.۷ درصد؛ وسواس فکری ـ عملی ۱۶.۵ درصد و افسردگی ۱۲.۵ درصد، شایعترین بیماری مزمن در بین تماس گیرندگان بوده است.
در بین افرادی که با احساس اضطراب و استرس ناشی از شیوع بیماری کرونا با سامانه تماس گرفته بودند مهمترین شکایت که سبب اضطراب در تماس گیرندگان شده بود، ۴۱.۵ درصد از تماس گیرندگان بدون داشتن علایم، ترس و اضطراب از مبتلا شدن به کرونا داشتند. همینطور ۲۶.۶ درصد اضطراب خویش را به علت ترس از مبتلا شدن بستگان درجه عنوان کرده اند که هم اکنون سالم بودند. در ۸.۵ درصد هم اضطراب ناشی از مشکلات اقتصادی و از دست دادن شغل یا درآمد بود.
۷.۵ درصد اعلام نمودند به علت قرنطینه و ماندن در خانه، کاهش فعالیت اجتماعی و عدم امکان دیدار خانواده گرفتار اضطراب و نگرانی شده اند. ۷.۴ درصد از تماس گیرندگان، بستگان نزدیکشان تشخیص کرونا مثبت دریافت کرده بودند و ترس و اضطرب ناشی از آنرا گزارش کردند. ۵.۳ درصد از تماس گیرندگان مبتلا به کرونا بودند و ترس از مرگ داشته و ۲.۱ درصد از تماس گیرندگان عدم دسترسی به امکانات بهداشتی را علت اضطراب و نگرانی خود عنوان کردند. در بین تماس گیرندگان با سامانه، ۳۵ درصد اعلام نمودند که در میزان و کیفیت خوابشان تغییر به وجود آمده است و ۱۵.۸ درصد اعلام نمودند گرفتار بی اشتهایی شده اند. ۴۳.۵ درصد اعلام نمودند که در زمان تماس با سامانه در قرنطینه بوده اند.
طبق نتایج این مطالعه، بیشترین تعداد تماس در ایام ۵ و ۹ فروردین بوده است. بررسی ها نشان داده تاریخ های مذکور همزمان با اوج بیماری در کشور و شروع طرح فاصله گذاری اجتماعی توسط ستاد ملی کرونا بوده است.
نتایج این مطالعه نشان داده است وضعیت بحرانی در همه گیری بیماری کرونا و شرایط ویژه ای که به تبع آن به وجود می آید می تواند سبب بروز آثار منفی روانی شود. بحران ناشی از ویروس کرونا انواع فشارهای روانشناختی و هیجانی را به افراد مبتلا و به اطرافیان نزدیک آنها تحمیل می کند، بنابراین در این شرایط طراحی و عرضه خدمات مشاوره ای و حمایتی در دسترس به صورت تلفنی یا آن لاین ضروریست.
این مطالعه به صورت مقطعی (توصیفی) انجام شد و تعداد ۱۹۷۸ تماس (با مدت زمان بالای یک دقیقه) با سامانه مشاوره تلفنی اضطراب و استرس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفتند. جمع آوری اطلاعات بر مبنای چک فهرست خصوصیت های جمعیت شناختی و علت تماس با سامانه مشاوره بود که توسط محققین تنظیم و در اختیار مشاوران قرار گرفته بود.
گفتنی است؛ این مقاله توسط فرج حسینیان سراجه لو، رزا راشدی، هاله فاتح، حمیدرضا شهبازپور و بهاره کاشانی موحد نگارش و در مجله «علمی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین» انتشار یافته است.




منبع:

1399/08/06
22:19:28
5.0 / 5
347
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
دوستان وبلاگ آفتاب
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد