وبلاگ آفتاب
هادی محمدیان با مهر مطرح كرد؛

سرعت پیشرفت انیمیشن ایران بیشتر از دیگران است

سرعت پیشرفت انیمیشن ایران بیشتر از دیگران است

به گزارش وبلاگ آفتاب هادی محمدیان كارگردان انیمیشن های سینمایی شاهزاده روم و فیلشاه ضمن تاكید بر سرعت پیشرفت صنعت پویانمایی در ایران، درباره تازه ترین تجربه سینمایی خود توضیحاتی ارائه نمود.



هادی محمدیان، مدیر هنری استودیو «هنر پویا» و کارگردان انیمیشن در گفتگو با خبرنگار مهر در آستانه «روز جهانی انیمیشن» اظهار داشت: امروز انیمیشن عرصه کشف استعدادهاست و در صورتیکه توجه بیشتری به این حوزه شود، به نظرم می توانیم افتخارات بیشتری کسب نماییم.
محمدیان اضافه کرد: از حدود یک دهه قبل که نخستین انیمیشن های سینمایی در ایران تولید شدند، کمتر کسی فکرش را می کرد در یک دهه، انیمیشن در کشور ما به چنین پیشرفتی برسد و همه این ها مرهون تلاشهای جوانان همین آب و خاک است.
وی افزود: انیمیشن گونه ای از سینماست که تکنولوژی در آن به شدت دخیل است. در انیمیشن علاوه بر درگیر بودن تیم با مبحث روایت و قصه باید با تکنیک هم به خوبی آشنا باشید و در این راه عموماً استودیوهای خارجی حاضر نیستند تا تجربیات خویش را در اختیار مجموعه های دیگر بگذارند. بنابراین کسب تجربه در این عرصه حرف اول را می زند و باید رفته رفته کوشش کرد تا تجربه به دست آمده در درون استودیوها رسوب کند و پله پله آثار پیشرفت کنند.
«فیلشاه» تجربه ای در امتداد «شاهزاده روم»
مدیر هنری گروه «هنر پویا» با اشاره به تجربه ساخت انیمیشن های «شاهزاده روم» و «فیلشاه» در این مجموعه اظهار داشت: هنر پویا در «شاهزاده روم» زیربنای تکنولوژیک را برای خود فراهم و تولید انیمیشن بومی و ایرانی را تا حدی پایه ریزی کرد تا ما هم خط تولیدی منحصر به خودمان داشته باشیم، همین مسیر در ساخت «فیلشاه» هم مورد پیگیری قرار|گرفت و در ابتدای هر پروژه هم مدیران بخش های مختلف تولید گروه «هنر پویا» دور هم جمع می شوند تا پایپ لاین تولید اصلاح و به روزرسانی شود.

این کارگردان انیمیشن عنوان کرد: به هر حال این واقعیت را هم باید در نظر بگیریم که دنیا حدود ۱۰۰ سال است که در حال تولید انیمیشن است و ما نهایتاً یک دهه است که به شکل جدی انیمیشن سینمایی می سازیم اما اساسا ما ۹۰ سال عقب تر از آنها نیستیم، چون بخشی از این مسیر در دنیا طی شده و ما باید تلاش نماییم به جای آنکه چرخ را از نو اختراع نماییم، از همان تجربیات به نحو درست استفاده نماییم اما به نظرم، سرعت پیشرفت ایران بیشتر از دیگران است.
ما تسلط لازم بر تکنیک را تا حدی پیدا کرده ایم و به جایگاه فنی خوبی رسیده ایم، اما در حوزه محتوایی، روایت و فیلمنامه باید بتوانیم به شاخصهای بهتری دست یابیم که در ارتباط با مخاطب و حفظ آن هم موفق باشیم وی درباره ضعف های انیمیشن ایران از نگاه خود بیان نمود: ما تسلط لازم بر تکنیک را تا حدی پیدا کرده ایم و به جایگاه فنی خوبی رسیده ایم، اما در حوزه محتوایی، روایت و فیلمنامه باید بتوانیم به شاخصهای بهتری دست یابیم که در ارتباط با مخاطب و حفظ آن هم موفق باشیم. یکی از مزایای انیمیشن، اساسا برتری در قصه و روایت است. بنابراین همه انیمیشن های ایران باید تلاش کنند تا بیشتر روی قصه کار کنند. دست اندرکاران انیمیشن باید مطمئن باشند که چنانچه داستان خویش را به خوبی روایت کنند، نسبت به سایر آثار برتری خواهند یافت، چون خیلی از قصه های ما جذاب تر از قصه های آنهاست.
محمدیان افزود: گروه «هنر پویا» هم بعنوان یک مجموعه منسجم با تشکیل کمیته ایده و طرح و کارگاه فیلمنامه، تمرکز ویژه ای بر روی قصه گویی و فیلمنامه ‎نویسی داشته است.
این کارگردان با تاکید بر ضرورت قهرمان سازی برای کودکان ایرانی اظهار داشت: مسئله مهم دیگر قهرمان سازی برای کودکان ایرانی است. بچه ها با قهرمان ها در تخیلاتشان زندگی می کنند و از آنها لذت می برند. البته باید توجه داشته باشیم که قهرمان سازی برای مخاطب هم یک چرخه است و نباید انتظار داشت که با یکی، دو شخصیت به نتیجه مطلوب برسیم، اما بالاخره باید از یک جایی آغاز کرد.
کارگردان انیمیشن سینمایی «فیلشاه» با تاکید بر ضرورت تولید محتوای سالم برای کودکان اظهار نمود: مبحث محتوای سالم، بسیار مهم می باشد. چون مخاطب شما بسیار ویژه است. اهمیت حفظ روح زلال و پاک بچه ها به قدری است که نباید آلوده هر محتوای نامناسبی شود. بچه های ایرانی لایق باکیفیت ترین و بهترین تولیدات هستند.
انیمیشن کار مهندسی نیست، یک کار فرهنگی و هنری است
محمدیان اضافه کرد: یک نکته دیگر این است که انیمیشن تنها یک فن نیست که توسط یک تیم مهندسی پیش برود، بلکه یک کار گروهی فرهنگی هنری است که برای رسیدن به محصول مؤثر، احتیاج به یک نگاه و مدیریت جامع فرهنگی و هنری از شروع ایده تا تولید و عرضه دارد. بنابراین به نظرم در نخستین قدم برای اصلاح این نگاه باید فضای دانشگاه های ما و نوع نگاه به انیمیشن اصلاح گردد تا نگاه نیروی کار هم تغییر یابد و خیلی از معضلات استودیوها حل شود.
وی درباره کیفیت آموزش انیمیشن در ایران اظهار داشت: طبیعتاً باید در بخش آموزش بیشتر کار شود. اما نکته مهم تر این است که بین آموزش تا تولید باید دوره کارآموزی است که این به نیروها کمک می نماید با شرایط کار آشنا گردند. اگر افراد مدتی را در کلاس های آزاد یا دانشگاهی آموزش می بینند، باید ۲ برابر آنرا به کارآموزی در استودیوها بگذرانند تا تجربیات لازم و مقدماتی را در این زمان کوتاه به دست بیاورند.

محمدیان درباره انیمیشن «بچه زرنگ» بعنوان تازه ترین محصول تیم «هنرپویا» و سطح کیفی آن هم اظهار داشت: به لحاظ کیفی می توان گفت مجموعه هنر پویا کوشیده است تا این پروژه از پروژه «فیلشاه» بهتر باشد. «هنر پویا» در هر مرحله که حس کند خروجی به لحاظ کیفی مناسب نمی باشد یا ضعف های گذشته را دارد، تلاش می کند تا با ارتقای همه منابع شامل نیروی انسانی، نرم افزار و سخت افزار، کیفیت را ارتقا دهد.
وی تاکید کرد: به لحاظ ظرافت های داستانی و جذابیت های روایی هم با عنایت به این که نگارش فیلمنامه به صورت کارگاهی انجام شده و بعد از مرحله استوری ریل هم با کسب نظر از مشاوران و متخصصان مختلف سینمایی، فیلمنامه چند بار در کارگاه فیلمنامه «هنر پویا» بازنویسی شده است، بنابراین به یقین می توانیم بگوییم که اثر جدید هنر پویا به لحاظ محتوایی هم از کارهای قبلی جلوتر خواهد بود.
این کارگردان در انتها بیان نمود: انیمیشن خلق یک دنیای واقعی است. به نظرم اگر کسی یک فریم انیمیشن بسازد دیگر نمی تواند آنرا با سینمای رئال عوض کند. بخصوص اینکه مخاطب انیمیشن بسیار ویژه است. وقتی وارد دنیای زلال و پاک کودکان می شوید، سبب می شود که ذهن و روح شما هم صیقل یابد و شفافیت روح آنها سبب می شود که شما هم زلال شوید. به صورت کلی همه ما معتقدیم که کار کردن برای بچه ها خیلی لذت بخش است. در عین حال اهمیت کار برای کودکان ایجاب می کند همه ارکان تصمیم ساز در این حوزه توجه بیشتری کنند و از هرگونه حمایت دریغ نکنند.

1399/08/06
13:22:22
5.0 / 5
371
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
دوستان وبلاگ آفتاب
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد