وبلاگ آفتاب
در پژوهشكده علوم غدد درون ریز و متابولیسم بررسی شد

راهی جدید برای پیش گیری از بروز بیماری های كلیوی

راهی جدید برای پیش گیری از بروز بیماری های كلیوی

وبلاگ آفتاب: با انجام مطالعه ای در مركز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی پژوهشكده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، ارتباط میزان چربی و اختلال عملكرد كلیه و همین طور تاثیر آن در  پیش بینی اختلالات و بیماری های كلیوی بررسی گردید.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، چربی های احشایی به صورتی از چربی های بدن اطلاق می شود که در داخل حفره شکمی ذخیره می شوند، این چربی در نزدیکی چندین اندام حیاتی مانند کبد، معده و روده قرار داشته و جزء چربی های فعال محسوب شده که آثار متابولیکی بر بدن می گذارند.
دکتر مریم برزین، مجری اصلی مطالعه مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم در این رابطه، اظهار نمود: اندازه گیری میزان این چربی ها روش های مختلفی شامل تهاجمی و غیرتهاجمی دارد که انواع تهاجمی آن برای همگان منطقی و مقرون به صرفه نیست.
وی افزود: معیار VAI که بوسیله فرمول مربوطه با اطلاع از دور کمر، نمایه توده بدن، چربی های با چگالی بالا و تری گلیسرید محاسبه می شود یکی از این معیارهای غیرتهاجمی و باارزش است.
به گفته این محقق، برای تعیین میزان تاثیر چربی های احشایی بر عملکرد کلیه با بهره گیری از این معیار مطالعه ای در مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم انجام شد که طی آن بیش از 6500 نفر در طول بیش از هشت سال تحت بررسی قرار گرفتند که علاوه بر معیار فوق، عملکرد کلیوی آنان نیز در هردو گروه جنسی محاسبه و نشان داده شد که این معیار فقط در میان آقایان می تواند پیشگویی کننده عملکرد کلیوی آنها باشد.
برزین در خاتمه اشاره کرد: این معیار می تواند در پیش بینی وضعیت بیماران و بالتبع پیشگیری در بروز بیماری های کلیوی کاربرد داشته باشد.




منبع:

1399/07/19
20:37:37
itemprop="bestRating">5
1760
تگهای خبر: پژوهش , تحقیقات , درمان , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد