وبلاگ آفتاب

كشف یك سیاه چاله بزرگ با ۶ كهكشان

كشف یك سیاه چاله بزرگ با ۶ كهكشان

به گزارش وبلاگ آفتاب ستاره شناسان ۶ كهكشان كشف كردند كه كمتر از یك میلیارد سال بعد از انفجار بزرگ (بیگ بنگ) در شبكه گرانشی یك سیاه چاله بزرگ گرفتار شده اند.


به گزارش روزنامه دیلی میل، رصد کهکشان های اطراف این سیاه چاله های بزرگ توسط تلسکوپ بسیار بزرگ VLT در رصدخانه جنوب اروپا انجام شد.
محققان موسسه ملی اخترفیزیک ایتالیا (INAF) که این مطالعه را انجام دادند، می گویند، این نخستین بار است که مشاهده می شود چنین گروه بندی نزدیکی مدت زمان اندکی بعد از شروع جهان تشکیل شده است.
تصور می شود سیاهچاله هایی که در اولین سال های پیدایش جهان در حال ظهور هستند از فروپاشی نخستین ستاره ها شکل گرفته اند اما تابحال ستاره شناسان نمی دانستند که چگونه این سیاه چاله ها می توانند به سرعت به این بزرگی شوند.
سیاه چاله های بزرگ پدیده های عجیب و غریب و نسبتاً رایج کیهانی هستند - آنها در مرکز بیشتر کهکشان ها همچون کهکشان راه شیری ظاهر می شوند.
مارکو مینیولی ستاره شناس از موسسه ملی اخترفیزیک ایتالیا و نویسنده اصلی این تحقیق اظهار داشت: این پژوهش در نتیجه مطالعه سیاه چاله های بزرگ در جهان اولیه انجام شد.
این محقق ایتالیایی توضیح داد: سیاه چاله های بزرگ سیستم هایی هستند که تا به امروز هیچ توضیحی در مورد وجود آنها نداشته ایم. همه کهکشان های اطراف این سیاه چاله در یک «شبکه عنکبوت» کیهانی قرار گرفته بودند که بیشتر از ۳۰۰ برابر اندازه کهکشان راه شیری گسترش یافته است.
مینیولی اظهار داشت: این تارهای شبکه کیهانی همانند تارهای عنکبوت هستند و کهکشان ها در جایی که رشته ها عبور می کنند ایستاده و رشد می کنند.
«جریان های گاز» - که برای سوخت رسانی به این کهکشان ها و این سیاهچاله بزرگ مرکزی موجود است- می توانند در امتداد رشته ها جریان داشته باشند. کشف این شبکه درهم پیچیده کهکشان ها که «یک سیاهچاله ابرجرم اولیه» را تغذیه می کند، نشان داده است که آنها در ساختارهایی وب مانند رشد می کنند که حاوی مقدار زیادی گاز برای سوخت رسانی به آنها است.
مشروح این کشف در مجله Astronomy and Astrophysics انتشار یافته است.


1399/07/14
22:50:59
itemprop="bestRating">5
1760
تگهای خبر: پژوهش , تلسكوپ , جهان , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد