وبلاگ آفتاب
در یك مطالعه پژوهشی بررسی شد

تحول در روش های جلوگیری از چاقی با كمك علم ژنتیك

تحول در روش های جلوگیری از چاقی با كمك علم ژنتیك

نتایج یك مطالعه پژوهشی در مركز تحقیقات سلولی مولكولی پژوهشكده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نشان داد بسیاری از بیماری های سیستم متابولیسم بدن تحت تأثیر عوامل وراثتی ایجاد می شوند و بر این اساس محققان دریافته اند كه چاقی هم تحت تأثیر عوامل ژنتیكی ایجاد می شود.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دکتر مهدی هدایتی، رئیس مرکز تحقیقات سلولی مولکولی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، اظهار نمود: علم وراثت با توسعه ای که طی سالیان گذشته داشته، رفته رفته جنبه های بیشتری از علوم پزشکی را تحت تأثیر قرار می دهد بدین معنا که در تشخیص، پیشبینی و حتی اتخاذ روش درمانی بیماری ها کاربرد پیدا کرده است.
وی افزود: بر این اساس، در این مرکز تحقیقات با استفاده از ذخایر غنی ژنتیکی حاصل از مطالعه قند و لیپید تهران، تحقیقات گوناگونی صورت می پذیرد که در ارتقای سطح دانش حوزه پزشکی کشور نقش مثبتی ایفا می کند.
وی با اشاره به دو مطالعه اخیر انجام شده در این مرکز اضافه کرد: دو ژن معروف به PTEN و P53 همچون ژن هایی هستند که می توانند در تنظیم متابولیسم و چاقی ایفای نقش کنند.
این متخصص بیوشیمی بالینی با توضیح اینکه بررسی رابطه برخی عوامل تغذیه ای، گروههای تغذیه ای، شاخصهای تن سنجی و مقاومت به انسولین با بیان این ژن ها ارتباط دارد، تصریح کرد: نقش قطعی آنها هنوز مورد بحث است و نتایج متفاوت و متناقضی در این حوزه دیده می شود.
هدایتی با اشاره به بعضی از نتایج این مطالعه، اظهار داشت: به نظر می آید که دریافت های غذایی بتوانند بر بیان ژن های اثرگذار در چاقی، نقش داشته باشند. برهمین اساس با عنایت به ذخایر بومی اطلاعات ژنتیکی موجود، مطالعاتی از این دست می تواند راهگشای روش های جلوگیری از چاقی و برخی بیماری های متابولیک خصوصا برای جمعیت ایرانی باشد.




منبع:

1399/07/08
13:06:07
itemprop="bestRating">5
1555
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , تحقیقات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد