وبلاگ آفتاب

تاثیر صدای مادر بر كاهش اضطراب عمل جراحی

تاثیر صدای مادر بر كاهش اضطراب عمل جراحی

وبلاگ آفتاب: یافته های یك پژوهش نشان میدهد گوش دادن به صدای مادر می تواند بر كاهش اضطراب پیش از عمل و درد پس از عمل كودكان موثر باشد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، یکی از محرکات شنوایی قدرتمند، صدای مادر است که موجب افزایش توجه و فعال شدن مناطق خاصی از مغز می شود. تماس با صدای مادر پیش از تولد می تواند برای مغز این امکان را فراهم آورد که بلافاصله پس از تولد آمادگی شنوایی را داشته باشد؛ برای اینکه قرار گرفتن در معرض صدای مادر و شنیدن ضربان قلب مادر موجب توسعه راه های عصبی در مغز برای مهارت شنیدن می شود.
صدای صحبت کردن مادر سبب افزایش توجه، تقویت و تکامل زبان کودک می شود. باتوجه به نتایج مطالعات مختلف در خصوص تاثیر صدای مادر بر آرامش کودک و تاکید بر ارتباط عاطفی مثبت بین مادر و کودک و همین طور نقش پرستاران در کاهش اضطراب و درد کودکان، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مطالعه ای با هدف بررسی تاثیر صدای ضبط شده مادر بر شدت اضطراب و درد کودکان تحت عمل جراحی بستری در بیمارستان علی بن ابی طالب (ع) زاهدان انجام دادند.
۸۰ کودک در این مطالعه شرکت کردند که ۴۰ نفر از آنها در گروه کنترل و بقیه در گروه مداخله بودند. کودکانی که در این مطالعه شرکت کرده بودند سه تا ۶ ساله بودند. برمبنای آن چه در مرکز ثبت کارآزمایی بالینی ایران انتشار یافته است، نحوه انجام مطالعه به این صورت بوده است که کودکان تحت عمل جراحی شکم در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم می شوند و در روز پیش از عمل صدای مادر ضبط می شود و در ضمن دو مرحله برای کودک با هدفون پخش می شود و اضطراب پیش از جراحی و درد بعد از جراحی سنجیده می شود.

یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر نشان میدهد که گوش دادن به صدای مادر بر کاهش اضطراب پیش از عمل و درد پس از عمل موثر است. پرستاران بعنوان عضوی از تیم مراقبت بهداشتی و باتوجه به تماس طولانی و نزدیکی که با کودکان دارند، می توانند از تحریک صوتی با صدای مادر بعنوان روشی غیردارویی، بدون هزینه و مورد قبول کودکان استفاده کنند.
نویسندگان این مقاله می گویند: با این وجود پیشنهاد می شود که در محیط انتظار اتاق عمل محیطی امن برای کودکان فراهم گردد و بنظر می رسد تحریک بصری به همراه تحریک صوتی می تواند تاثیر بهتری بر اضطراب کودکان بگذارد و انجام تحقیقاتی که به بررسی تاثیر تحریک سمعی و بصری کودکان تحت عمل جراحی بپردازد پیشنهاد می شود.
برمبنای اعلام پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور، مقاله این پژوهش که در نشریه International Journal of Pediatrics انتشار یافته است، توسط عالیه جلال الدینی، فرشته قلجائی، علی نویدیان و فاطمه اویژگان نوشته شده است.





منبع:

1399/05/31
21:17:05
itemprop="bestRating">5
1933
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد