وبلاگ آفتاب

ساخت صندل های زیست تخریب پذیر از جنس جلبك

ساخت صندل های زیست تخریب پذیر از جنس جلبك

پژوهشگران آمریكایی برای كاهش میزان زباله های مضر پلاستیكی كه وارد اقیانوس ها می شوند، دمپایی هایی از جنس جلبك ساختند.


به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، پژوهشگران دانشگاه «کالیفرنیا سن دیگو» در جریان یک تحقیق برای ساخت دمپایی های لاانگشتی و سایر کفش هایی که معمولا از پلاستیک انعطاف پذیر ساخته می شوند، موفق به تولید فوم های «پلی اورتان» ( Polyurethane) از روغن جلبک شدند.
بر اساس این مطالعه، روغن حاصل از جلبک برای تولید هیدروکربن هایی که می توانند به مواد شیمیایی سازنده پلاستیک تبدیل شوند، دارای مسیرهای متابولیکی منحصر به فردی است.
دمپایی های پلاستیکی معمولی مدت زمان کوتاهی استفاده می شود و پس از آن دور انداخته می شود؛ پژوهشگران متذکر شدند که تجزیه دمپایی های پلاستیکی صدها سال طول می کشد. آنها خاطرنشان کردند که دمپایی پلاستیکی وارد اقیانوس ها شده و موجب از بین رفتن حیات دریایی و آلوده کردن منابع آبی می شوند.
اما دمپایی جدید با فوم ابداعی پژوهشگران که از جلبک ساخته شده است بعد از ۱۶ هفته به کمپوست (پسماندهای آلی) و خاک تجزیه می شود. پژوهشگران گفتند که این فوم قوانین تجاری مورد نیاز جهت استفاده در کفپوش دمپایی های لاانگشتی و همین طور لایه بخش میانی این کفش ها را تامین می کند.
براساس گزارش ها در ۵۰ سال گذشته، بشر بیش از ۶ میلیارد تن زباله های پلاستیکی ساخته است. از این مقدار، تنها حدود ۹ درصد بازیافت، ۱۲ درصد سوزانده شدند و ۷۹ درصد باقی مانده در محل های دفن زباله یا محیط طبیعی انباشته شده اند.
محققان خاطرنشان کردند که در بعضی جزایر مانند اقیانوس هند، برآورد می شود که دمپایی های لاانگشتی و سایر کفش های ساده که برای کنار دریا استفاده می شود حدود ۲۵ درصد زباله های پلاستیکی اقیانوس ها را می سازند.


1399/05/21
14:17:40
itemprop="bestRating">5
2017
تگهای خبر: اینترنت , بازی , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد