وبلاگ آفتاب

گاو، مرغ و حیوانات دیگر به چه نوعی از كرونا مبتلا می شوند؟

گاو، مرغ و حیوانات دیگر به چه نوعی از كرونا مبتلا می شوند؟

وبلاگ آفتاب: حیوانات مختلف ممكنست با انواع مختلفی از كرونا ویروس آلوده شوند. پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی تهران مطالعاتی كه در این خصوص انجام شده است را مرور كرده اند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران برمبنای شواهد موجود به این پرسش پاسخ داده اند که آیا حیوانات مختلف مانند سگ، گربه، گاو و مرغ هر کدام به نوع خاصی از کرونا مبتلا می شوند یا خیر.
آنها می گویند: ویروس های کرونا، خانواده ای از ویروس های پوشش دار هستند که معمولا با زائده های گلبرگی شکل آراسته شده اند و در نمای میکروسکوپ الکترونی، به شکل تاج خورشیدی هستند. بدین سبب به نام کرونا ویروس (ویروس های تاج دار) شناخته می شوند.
کروناویروس ها از سگ، گربه، اسب، گاو، خوک، بوقلمون، مرغ و انسان جدا شده اند و دارای علایم بالینی هستند که اغلب این علایم گوارشی یا تنفسی است. نوع ویروس و علایم آن در حیوانات مختلف متفاوت می باشد. بطور مثال، ویروس مشاهده شده در سگ، گربه و خوک از نوع آلفا بوده. علایم آن معمولا گوارشی است.
اسب و گاو به ویروس از نوع بتا مبتلا می شوند که در اسب منجر به علایم گوارشی و در گاو منجر به علایم گوارشی و تنفسی می شود. ویروس از نوع گاما در بوقلمون موجب علایم گوارشی و در مرغ منجر به التهاب تنفسی می شود.
هم اکنون، شواهدی در خصوص این که حیوانات نقش مهمی در انتشار ویروس کووید-۱۹ داشته باشند، وجود ندارد. برمبنای مطالعات، خطر انتشار کووید-۱۹ از حیوان به انسان پایین بوده اما برمبنای برخی مطالعات، احتمال انتقال از انسان به حیوان وجود دارد.
مطالعات اخیر نشان می دهند که گربه ها، موش خرمایی و همستر سوری طلایی بطور آزمایشگاهی می توانند با ویروس آلوده شده و عفونت را در محیط آزمایشگاهی به حیواناتی از گونه های مشابه منتقل کنند. داده ها همین طور نشان می دهند سگ ها می توانند آلوده شوند اما عفونت را به سایر سگ ها منتقل نمی کنند.
تحقیقات دیگری نشان داده اند خوک، مرغ و مرغابی نمی توانند با ویروس کرونای جدید آلوده شوند. برمبنای شواهد محدود موجود، گاو، گوسفند، اسب و موش نیز احیانا نمی توانند با نوع جدید ویروس کرونا آلوده شوند اما موش خرمایی و سمور مستعد مبتلاشدن به عفونت با کووید-۱۹ هستند.




منبع:

1399/05/18
15:41:14
itemprop="bestRating">5
2115
تگهای خبر: تحقیقات , دانشگاه , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد