وبلاگ آفتاب
گزارش وبلاگ آفتاب؛

سینما آنلاین چرا كم رونق شد؟

سینما آنلاین چرا كم رونق شد؟

محمدرضا فرجی مدیركل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی عنوان نمود ایده اكران اینترنتی برای دوران كرونا اجرایی شد و كم رونق شدن آن بعد از بازگشایی سینماها اتفاقی طبیعی است.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، در بین همه نابسامانی هایی که با شیوع ویروس کرونا برای سینماها پیش آمد و آنرا گرفتار خسارت هایی جبران ناپذیر در ایران و جهان کرد، آنچه بیش از هرچیزی اهمیت پیدا کرد ضرورت وجود یک بستر نمایش جدی برای حفظ ارتباط مخاطب با سینما در ایام بحرانی بود.
هرچند نمایش آنلاین در ایام اوج شیوع بیماری کرونا سر برآورد و آنرا به یک آلترناتیو در غیبت سینماها تبدیل کرد اما صحبت از آن و تقویت ساختارهایش از سال ها قبل مطرح بود، فعالیتش هم قبل از شیوع بیماری کرونا با نمایش آثار مستند و کوتاه شروع شده بود؛ تجربه ای بهادار که موجب می شد بیش از پیش این بستر جدی گرفته شود.
با همه گیری کرونا و تعطیلی فعالیت ها هنری، فراهم کردن اسباب سرگرمی بمنظور خانه نشینی مردم به یکی از دغدغه ها تبدیل شد؛ دغدغه ای که وجهی تازه به ناوگان اکران داد و آن نمایش اینترنتی آثار سینمایی بود. فعالیت جدی اش هم با اکران «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی کیا شروع شد و سینماگران را به این فکر واداشت که می شود از این ابزار نوظهور در ایران هم استفاده کرد؛ خیالی که نشانه های تحققش خیلی زود کم رنگ شد و رنگ رؤیا به خود گرفت!
«خروج»، «طلا»، «بهت»، «کشتارگاه»، «تیغ و ترمه»، «حکایت دریا»، «مهمان خانه ماه نو» و «زیرنظر» فیلم هایی بودند که تا قبل از فعالیت مجدد سالن های سینمایی در بستر اکران اینترنتی عرضه شدند و روند انتخاب همین آثار زمینه ساز نخستین انتقادها درباره سیاست گذاری کلان در حوزه «سینما آنلاین» شد. «خروج» از موفق ترین فیلم های اکران آنلاین بود
حالا ۲ هفته ای می شود که سینماها بازگشایی شده اند، همزمان با این امر هم چراغ اکران اینترنتی بیش از قبل کم فروغ شده است، به تعبیری گویی سینماگران ترجیح داده اند عطای این بستر تازه اما پرمخاطره را به لقایش ببخشند و باز ما بمانیم با جای خالی روزآمدترین شیوه اکران که به لطف سکان داری ناصحیحش به قعر رفته و به دست فراموشی سپرده شود. در این دو هفته دیگر خبری از هیجان و ترافیک تقاضا برای عرضه فیلم در «سینماآنلاین» نیست و تازه امروز و بعد از دو هفته رکود خبر رسیده که فیلم «پسرکشی» و مستند «جایی برای فرشته ها نیست» مقرر است از هفته آینده بار دیگر وارد میدان شوند.
با این تفاسیر معین نیست وضعیت «سینماآنلاین» در آینده چگونه خواهد بود و آیا فیلمسازان آنرا بعنوان بستر رسمی آثار خود و امکانی مطمئن در کنار اکران رسمی می پذیرند؟ موضع سازمان سینمایی درباره این ظرفیت چیست و چقدر آنرا به رسمیت می شناسد؟
«اکران آنلاین» به سبب تعطیلی سینماها راه افتاده بود!
محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کم رنگ شدن عرضه فیلم های سینمایی در «سینماآنلاین» بعد از بازگشایی سینماها اظهار داشت: درباره تقاضای اندک صاحبان آثار سینمایی در این بستر باید متولیان نمایش آنلاین پاسخ بدهند که چرا برای افزایش فیلم ها پیگیری نمی کنند، اما آنچه من می دانم این است که اکران آنلاین به این علت افتتاح شد که سینماها تعطیل بودند و به دنبال این بودیم که خوراک فرهنگی کشور را به طریقی جبران نماییم.
فرجی: باتوجه به نظام اکران آنلاین و اکران در سینما و رابطه این ۲ با تهیه کنندگان و صاحبان فیلم، این سیاست در سازمان سینمایی دنبال می شود که مکانیزم های تشویقی برای سینماگران در نظر بگیریم و هیچ کس بابت اکران در سینما و یا بسترهای اینترنتی متضرر نشوند این مدیر سینمایی اضافه کرد: از جانب دیگر باتوجه به صحبت هایی که با کارگردانان و تهیه کنندگان داشتم، متوجه شدم که تهیه کنندگان بین اینکه فیلمشان را به سینماداران بدهند یا به صاحبان بسترهای اینترنتی، دو دل هستند. ظاهراً صاحبان بعضی از فیلم ها به این فکر کرده اند که بجای اینکه در صف اکران بمانند، فیلمشان را به وی اودی ها بدهند، چون بالاخره سینماها چهار ماه تعطیل بودند. آنها به این فکر می کردند که ممکنست نوبتی برای نمایش به آنها نرسد. به همین دلیلهای هم شاید در آینده مجدداً برخی فیلمسازان به اکران آنلاین رو بیاورند که پیش بینی ما هم، چنین است.
وی اضافه کرد: به هر حال اعتقاد بعضی از سینماگران این است که فروش سینما و تماشای فیلم همراه با مردم خیلی بهتر از اکران آنلاین است و اعتقاد دارند که در سینماها درآمد بیشتری خواهند داشت. بدیهی است که یک صاحب فیلم و متولیان اکران آنلاین بابت هزینه هایی که می کنند و درآمدهایی که حاصل می شود، فکر می کنند که اگر سوددهی داشته باشد، این کار را ادامه می دهند. در زمان کرونا سینما تعطیل بود و مردم در خانه بودند و نیاز داشتند که فیلم ها را آنلاین تماشا کنند و علاقه مندان به سینما و هنر هم دوست داشتند آثار سینمایی را ببینند، اما حالا که سینماها بازگشایی شده شاید مقداری نگاه مردم و سینماگران به اکران آنلاین کمرنگ تر شده باشد و توجهاتشان بیشتر به سینما باشد. کما اینکه در چند روز اول بازگشایی سینماها دیدیم که با رعایت پروتکل های بهداشتی مردم اقبال خوبی به سینما نشان دادند.
فرجی اظهار نمود: اکران آنلاین برمبنای عرضه و تقاضایی که بین تهیه کننده و متولیان نمایش آنلاین تعریف می شود و با توجه به این که تقاضا کم شده آن هم دیگر رونق ندارد.
اکران آنلاین آینده بهتری خواهد داشت
مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی درباره این نکته که اکران آنلاین حتی در شرایط عادی هم در خیلی از کشورها یکی از بسترهای مهم و رسمی عرضه فیلم است و تثبیت این ظرفیت می تواند برای سینمای ایران فرصت های تازه ای را رقم بزند هم عنوان کرد: بطور قطع این نوع اکران در کشور ما هم مورد توجه قرار خواهد گرفت. اکران آنلاین در کشور ما پدیده نوظهوری است که هرچند دیر به کشور ما آمد اما خوب جای خودش را پیدا کرد ما هم پیش بینی می نماییم که در آینده وضعیت آن در بین خانواده ها بهتر خواهد شد.
وی درباره اینکه یکی از دلیلهای دلسردی صاحبان فیلم ها از وی اودی ها، سرعت قاچاق آثار است هم بیان کرد: به هر حال هر کاری که ما می خواهیم انجام بدهیم باید نظامش را آماده نماییم. در این میان قاچاق آثار هم یکی از نگرانی های سینماگران بود اما به نظرم این جریان زود جمع و جور و از قاچاق جلوگیری شد.
فرجی در آخر توضیح داد: باتوجه به نظام اکران آنلاین و اکران در سینما و رابطه این ۲ با تهیه کنندگان و صاحبان فیلم، این سیاست در سازمان سینمایی دنبال می شود که مکانیزم های تشویقی برای سینماگران در نظر بگیریم و هیچ کس بابت اکران در سینما و یا بسترهای اینترنتی متضرر نشوند. پس مطالعات لازم انجام می شود که بتوانیم در آینده نظام نامه مشخص برای همه اینها داشته باشیم. به نظرم اکران آنلاین فراموش نمی گردد و باید مطالعات را تکمیل و مکانیزم های تشویقی را در آینده مطرح می نماییم.

1399/04/10
23:33:29
itemprop="bestRating">5
2616
تگهای خبر: آنلاین , اینترنت , جهان , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد