وبلاگ آفتاب
نتایج یك پژوهش نشان داد

تاثیر ناامنی غذایی بر افسردگی دانش آموزان

تاثیر ناامنی غذایی بر افسردگی دانش آموزان

وبلاگ آفتاب: نتایج یك پژوهش نشان میدهد نبود امنیت غذایی در بین دانش آموزان می تواند علاوه بر سوء تغذیه، ایجاد كننده بیماری های مختلف چون افسردگی نیز باشد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، ناامنی غذایی به حالتی گفته می شود که افراد دسترسی محدود یا نامطمئن به غذای کافی و سالم دارند. پژوهشگران در پژوهشی شیوع میزان ناامنی غذایی و عوامل در رابطه با آنرا در خانواده های دانش آموزان دبیرستانی پاوه بررسی نموده اند.
در این مطالعه که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، ۳۶۴ خانواده مورد بررسی قرار گرفتند. برمبنای پرسشنامه ۱۸ سوالی وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، ۴۱/۸ درصد خانواده های مورد بررسی- به ترتیب ۳۸/۴ و ۴۹/۱ شهری و روستایی – ناامنی غذایی داشتند.
برمبنای آن چه در پایگاه نتایج پژوهش های سلامت انتشار یافته است، ناامنی غذایی بدون گرسنگی، ناامنی غذایی با گرسنگی متوسط و ناامنی غذایی با گرسنگی شدید به ترتیب در ۲۰/۶، ۱۵/۷ و ۵/۵ درصد خانواده ها دیده شد. شغل والدین، تحصیلات پدر، سن مادر و وضعیت اقتصادی خانوار با ناامنی غذایی رابطه داشت.
وضعیت امنیت و ناامنی غذایی خانوار در رابطه با الگوی مواد غذایی مصرفی و فشار خون سیستولی دانش آموزان بود. ناامنی غذایی با افسردگی دانش آموزان ارتباط داشت، بطوریکه شانس افراد ناامن غذایی برای مبتلاشدن به افسردگی ۵۸درصد بیشتر از افراد امن غذایی بود. باتوجه به نتایج مطالعه از علل احتمالی ایجاد ناامنی غذایی به شرایط اقتصادی-اجتماعی می توان اشاره نمود. ناامنی غذایی می تواند علاوه بر سوء تغذیه ایجاد کننده بیماری های مختلف چون فشار خون بالا و افسردگی نیز باشد.
این پژوهش توسط پیشوا ارژنگ، بهرام پورقاسم گرگری، پروین سربخش و حمید فرزانه از دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است.
مقاله حاصل از این مطالعه در دومین شماره ی بیست ویکمین جلد مجله ی Progress in Nutrition انتشار یافته است.




منبع:

1399/03/30
21:03:37
itemprop="bestRating">5
2533
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد