وبلاگ آفتاب
مروری بر نتایج یك پژوهش؛

روانشناسی چگونه به كمك حل بحران كووید-19 می آید؟

روانشناسی چگونه به كمك حل بحران كووید-19 می آید؟

وبلاگ آفتاب: پژوهشگران در پژوهشی راهكارهایی برای ارائه مداخلات روانشناختی در دوران شیوع كووید-19 عرضه كرده اند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، مطالعات نشان داده اند به خاطر شیوع کووید-۱۹، برخی خانواده ها ممکنست منبع درآمد خودرا از دست بدهند و دانشجویان به خاطر پرداخت هزینه شهریه شان گرفتار اضطراب شوند. بدین سبب علاوه بر تاثیری که این همه گیری در اقتصاد کشور دارد، مشکلاتی در رابطه با سلامت جسمانی و روانی در سطح ملی به وجود می آورد. پژوهشگران در مطالعه ای مروری چگونگی ارائه مداخلات روانشناختی در کووید-۱۹ را بررسی نموده اند.
در این پژوهش آمده است: «این مقاله به روش مقالات مروری روایتی از تاریخ یک ژانویه تا یک آوریل ۲۰۲۰ با جستجوی کلید واژگانی همچون: بیماری کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹، کادر پزشکی و پرستاری، مداخله در بحران، شیوع ویروس کرونا ویروس جدید، کووید-۱۹، شیوع بیماری واگیر، خدمات در بحران، مکانیسم های دفاعی، شخصیت و بحران در سایت های معتبر پابمد، ساینس دایرکت، اسکوپوس، گوگل اسکالر، پروکوئست و همین طور معروف ترین پایگاه های داده های داخلی یعنی پایگاه جهاد دانشگاهی، ایرانمدکس، مگیران و به دو زبان انگلیسی فارسی انجام شد.»
بگفته نویسندگان این مقاله، طی این تحقیق، بعضی از مقالات که بطور آنلاین توسط کمیسیون بهداشت ملی چین، مرکز ملی پیشگیری و کنترل بیماری ها و سازمان جهانی بهداشت انتشار یافته است، نیز مورد جست وجو قرار گرفت. از مجموع ۲۰۰ مقاله ای که در زمینه مداخلات روان شناختی در بحران، بطور کلی و مداخلات روانشناختی در کرونا بطور اختصاصی صورت گرفت، تعداد ۳۵ مقاله واجد این شرایط برای تحقیق استفاده شد.
در این مقاله آمده است: «یافته های این پژوهش نشان داد ارائه خدمات روانشناختی مناسب پیوسته حتی برای کسانی که مشکلات روان شناختی خفیف یا زیرآستانه ای دارند، در طول پاندمی ها جهت به حداقل رساندن احتمال تشدید مشکلات لازم است.»
نویسندگان این مقاله در بخش دیگری از این پژوهش، سطوح مداخلات روانشناختی در شرایط بحران کنونی را به شکل زیر دسته بندی کرده اند:
۱- روانپزشکان و روانشناسان می توانند با تشخیص صحیح و تشکیل پرونده برمبنای شدت مشکلات روانشناختی برای کسانی که در معرض بحران قرار دارند و تفکیک آنها در گروه بندی های مختلف به مسئولین در جهت رساندن کمک های مالی و یا هرگونه حمایت های درمانی به اقشار بیشتر لطمه پذیر که در این شرایط عملکرد آنها ممکنست کاملا مختل شود، نقش سازنده ای داشته باشند.
۲- به افراد دارای علایم زیر آستانه ای یا خفیف که اکثریت مردم را می سازند می توان با تهیه بروشورها و فعال کردن خطوط تلفن یا اینترنت در صورت نیاز و همین طور آموزش هایی که رسانه های عمومی ارائه می کنند، سطح مشکل را تا حد زیادی پایین آورد. جهت ارائه خدمات به این دسته از مراجعان که از سلامت روانی خوبی برخوردار می باشند و فقط نیاز به راهنمایی دارند می توان از مشاوران و روانشناسانی که در این خصوص آموزش های مربوطه را دریافت کرده اند، بهره برد.
۳- برای کادر درمان که در خط مقدم مقابله با بیماری هستند، می توان در محل بیمارستان و به صورت چهره به چهره و با رعایت کلیه نکات بهداشتی و در صورت عدم ابتلای روان درمانگر و مراجع به ارائه خدمات روان درمانی پرداخت.
۴- برای افرادی که مبتلا به اختلالات شدید شده اند، نیاز است از روان درمانگران حرفه ای که دوره های تخصصی در زمینه اختلالات روان را طی کرده اند، بهره برد.
۵- بروشورهای آموزشی و محتوای تولید شده جهت کاهش اضطراب و استرس در شرایط اپیدمی کرونا باید متناسب با مخاطبان آن تهیه شده باشد.
۶- لازم است که در کشور ما کمیته های تخصصی که صد البته متشکل از افراد صاحب نظر در حوزه مدیریت روانشناختی بحران باشند تشکیل شوند و ما بقی کارشناسان زیر نظر این کمیته فعالیت کنند تا از تشتت آراء و پراکنده کاری ها که نه فقط نتیجه بخش نیستند، بلکه به شدت مردم را سردرگم می کنند، جلوگیری به عمل آید.
۷- خیلی از بحران های روانشناختی و اضطراب به وجود آمده در شرایط اپیدمی مربوط به مشکلات مالی و اقتصادیست که خیلی از افراد در حین چنین بحران هایی با آن مواجه می شوند و اساسا جنبه درون روانی ندارد. چنین اشخاصی در صورت زنگ زدن به مشاور و بیان مشکلات خود نه فقط کمکی دریافت نمی کنند، بلکه حتی ممکنست بیشتر احساس سرخوردگی و ناامیدی کنند. پیشنهاد می شود در صورت امکان کمیته ای جهت رفع مشکلات مشاغل در معرض خطر و راه اندازی خطوط تلفنی جهت ارائه خدمات به این افراد تشکیل گردد.
این پژوهش توسط محسن احمدی طهور سلطانی، دانشیار دانشگاه بقیة الله، شکوفه طاهرآبادی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، امیرمحسن راه نجات، ارسیا تقوا و وحید دنیوی، استادیاران دانشگاه علوم پزشکی آجا و هاله شاهد حق قدم، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین تهیه شده است و مقاله آن در نخستین شمارهی بیست ودومین سال فصلنامه علمی پژوهشی ابن سینا انتشار یافته است.




منبع:

1399/03/24
14:03:19
itemprop="bestRating">5
2470
تگهای خبر: آنلاین , اقتصاد , اینترنت , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد