وبلاگ آفتاب
نتایج یك پژوهش نشان داد

تاثیر یك مكمل بر بیش فعالی كودكان

تاثیر یك مكمل بر بیش فعالی كودكان

وبلاگ آفتاب: بر طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی كشور، در مورد تعیین تاثیر مكمل سینبیوتیك بر روی علایم بیماری بیش فعالی-كم توجهی(ADHD) روی كودكان شش تا 11 سال، مصرف این مكمل تاثیر مدلول داری بر این كودكان ندارد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، بیماری بیش فعالی که یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی در کودکی و نوجوانی است و کم توجهی، بی قراری و تکانشگری از علایم اصلی این اختلال محسوب می شود. البته عوامل زیستی و محیطی می توانند در بروز این بیماری موثر باشند.
بر طبق این تحقیق، از داروهای محرک و غیر محرک در درمان این اختلال استفاده می شود که دارای عوارض جانبی هستند. بدین سبب خیلی از والدین به دنبال روش درمانی جایگزین هستند. اصلاحات رژیم غذایی، به خصوص مصرف کافی فیبر و همین طور استفاده از مکمل های پروبیوتیک، برای حفظ سلامت روده و ترکیب میکروبیوتا پیشنهاد شده است.
در این تحقیق آمده است: « باتوجه به شیوع بالای بیش فعالی کودکان و عوارض دارویی ناشی از مصرف داروها و تاثیر و نقش میکروبیوتا بر روی سیستم عصبی و همین طور نتایج حاصل از تنها مطالعه ای که به بررسی تاثیر مصرف مکمل پروبیوتیک بر روی شیوع اختلال ADHD(بیش فعالی) پرداخته است و به سبب اینکه هیچ مطالعه ای در رابطه با تاثیر مصرف مکمل سینبیوتیک بر روی کاهش علایم اختلال ADHD وجود ندارد، این مطالعه جهت بررسی اثر احتمالی مصرف مکمل سینبیوتیک بر روی علایم اختلال ADHD در کودکان ۶ تا ۱۱ سال انجام شد.»
در این کارآزمایی بالینی دو سو کور، ۵۰ بیمار (۶ تا ۱۱ سال) مبتلا به ADHD از بیمارستان روزبه گرفته شد که به صورت تصادفی به گروه دریافت کننده مکمل سینبیوتیک یا دارونما تقسیم شدند. بیماران به مدت هشت هفته، روزانه یک کپسول حاوی مکمل سینبیوتیک یا دارونما مصرف می کردند و همزمان برمبنای نظر از شروع مطالعه آغاز به مصرف ریتالین با دوز تعیین شده زیر نظر متخصص روانپزشکی نیز کردند.
پرسشنامه مشخصات عمومی در ویزیت اول و همین طور سه پرسشنامه یادآمد خوراک ۲۴ ساعته در ویزیت های اول و دوم و سوم از بیماران با مراجعه حضوری گرفته شد. همین طور اندازه گیری های آنتروپومتریک شامل قد، وزن و نمایه توده بدن (BMI) در ابتدای مطالعه از بیماران گرفته شد.
اثربخشی درمان با بهره گیری از پرسشنامه کانرز که در ویزیت اول، هفته چهارم و هشتم توسط والدین پر می شد، ارزیابی شد. بر طبق مطالعات حاضر، اختلاف مدلول داری بین دو گروه از لحاظ میانگین قد، وزن، BMI، سن، جنس و میزان مصرف کربوهیدرات، چربی کل، پروتئین، فیبر، PUFA3، PUFA6، MUFA، SAFA، کلسترول و کل انرژی دریافتی در ابتدا، هفته چهارم و هفته هشتم مشاهده نشد. پس از تعدیل متغیرهای مخدوشگر تفاوت مدلول داری بین دو گروه برای امتیاز پرسشنامه کانرز و CGI و همین طور مشکلات مقابله جویی، مشکلات شناختی-بی توجهی و بیش فعالی مشاهده نشد. بدین سبب مصرف مکمل سینبیوتیک تاثیر مدلول داری بر کاهش علایم ADHD در کودکان ۶ تا ۱۱ سال ندارد.
بنا بر اعلام روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، این تحقیق توسط میلاد قناعت گر دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته علوم تغذیه از دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی شهید بهشتی انجام شده است.




منبع:

1399/03/23
20:07:37
itemprop="bestRating">5
2604
تگهای خبر: تحقیقات , خدمات , دانشگاه , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد