پژوهشگران بررسی كردند

روشی مولكولی برای تشخیص آفلاتوكسین در مواد غذایی

وبلاگ آفتاب: پژوهشگران كشور اخیرا روشی مولكولی را برای تشخیص ماده بسیار سمی آفلاتوكسین B در مواد غذایی توسعه داده اند كه استفاده از آن می تواند نگرانی های موجود دراین زمینه را تاحد زیادی مرتفع كند.

به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، آلودگی به سموم ایجادشده توسط قارچ ها که به مایکوتوکسین معروف هستند، یکی از شایع ترین مشکل های مربوط به ایمنی مواد غذایی است که انواع گوناگونی از اثرات سمی را در انسان و حیوان ها به وجود می آورد.
از خاصیت های نگران کننده مایکوتوکسین ها، حضور متناوب آنها در رژیم غذایی است و مصرف مکرر آنها ممکنست درجه شدیدی از لطمه را به سلامت انسان وارد کند. یکی از رایج ترین مایکوتوکسین ها، سمی به نام آفلاتوکسین B1 است که می تواند در طیف گسترده ای از مواد غذایی موجود باشد.
آفلاتوکسین ها به بیان پژوهشگران، بطور عمده توسط دو قارچ از جنس آسپرژیلوس به اسامی آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس پارازیتکوس تولید می شوند و از عوارض اصلی آنها می توان به کاهش عملکرد، لطمه به کبد و سرکوب سامانه ایمنی بدن اشاره نمود.
دراین میان، آفلاتوکسین B1، از قوی ترین ترکیب های جهش زا بوده و می تواند با ایجاد جهش ژنتیکی در سلول ها، احتمال سرطانی شدن آنها را افزایش دهد. حتی مقدارهای کم این سم قارچی نیز ممکنست موجب کاهش هوشیاری و تفکر انسان شده و کم شدن قدرت فیزیکی و کاهش اشتها را به دنبال داشته باشد. به همین خاطر، دانشمندان بطور مداوم در تلاش هستند تا روش های نوینی را برای کشف این ماده سمی در مواد غذایی ابداع کنند.
در همین خصوص، یکی از پژوهشگران کشور از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، طی یک مطالعه پژوهشی روشی مولکولی را بدین منظور توسعه داده است.
در این پژوهش، محقق از ماده ای به نام کامپوزیت نقطه های کوانتومی اکسید روی پوشیده شده با پلیمر قالب مولکولی یا اصطلاحاً MIP برای اندازه گیری انتخابی آفلاتوکسین B1 که از آن با AFB نیز یاد می شود، بهره برده است که بر اساس تابش نور فلوئورسنس کار می کند.
نتایج این پژوهش نشان داد که روش ارائه شده بطور موفقیت آمیزی قادر می باشد به آنالیز میزان آلودگی AFB در آب های زیست محیطی بپردازد.
در این خصوص، بهروز وحید، پژوهشگر گروه مهندسی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز می گوید: «ایجاد یک روش حساس، ساده، سریع، دقیق و راحت برای اندازه گیری آفلاتوکسین ها در نمونه های گوناگون غذایی، دارای اهمیت بالایی است. دراین بین، روش فلوئورسانس بعنوان یک روش حساس تجزیه ای می تواند به شکل ویژه ای مورد توجه قرار گیرد».
او می افزاید: «این فناوری از خاصیت های یگانه ای مانند آسانی اجرا، سرعت بالا، حساسیت خوب و هزینه به نسبت پایین برخوردارست. درواقع، سنسور فلورسانسی ساخته شده بر پایه نقطه های کوانتومی، اخیرا بعنوان یک روش اندازه گیری کارآمد برای آنالیز خیلی از ترکیب ها معرفی شده است».
استفاده از این روش و سنسور ساخته شده برمبنای آن، می تواند در تشخیص بموقع آلودگی های مواد غذایی چه برای مصرف داخل و چه برای صادرات، مؤثر واقع شده و بعنوان گامی مؤثر در تامین سلامت مردم، شمرده شود.
این یافته های پژوهشی، در نشریه «شیمی و مهندسی شیمی ایران» انتشار یافته اند. این نشریه به صورت فصل نامه توسط پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی انتشار می یابد.

1399/03/13