وبلاگ آفتاب
سیروس كهوری نژاد با مهر مطرح كرد؛

تئاتر بدون نقد و نظر بی خاصیت می شود

تئاتر بدون نقد و نظر بی خاصیت می شود

وبلاگ آفتاب: سیروس كهوری نژاد نمایشنامه نویس، كارگردان و بازیگر جنوبی تئاتر معتقد می باشد با وجود اینكه خرمشهر آزاد شد اما آباد نشد و این مساله می تواند دغدغه نگارش و تولید اثر توسط هنرمندان تئاتر باشد.



سیروس کهوری نژاد نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر که خود از هنرمندان خطه جنوب ایران است، درباره ارزیابی خود از پرداختن به موضوع حماسه آزادسازی خرمشهر در عرصه تئاتر، به خبرنگار مهر اظهار داشت: هنوز درباره موضوعات مختلف در رابطه با جنگ جهانی دوم در دنیا و کشورهای مختلف فیلم ایجاد می شود، رمان نوشته می شود، نقاشی کشیده می شود و نمایشگاه های عکس و نقاشی برگزار می گردد اما درباره موضوعی نظیر خرمشهر و آزادسازی این شهر در عرصه هنر و تئاتر ایران به اندازه کافی فعالیت نشده است.
وی خاطرنشان کرد: هنوز جای گلوله روی دیوارهای منازل و مکان های مختلف شهر خرمشهر وجود دارد و کسانی که به این شهر سفر می کنند، می توانند این تصاویر را ببینند.
کهوری نژاد در ادامه سخنان خود تاکید کرد: خرمشهر آزاد شد اما هنوز آباد نشده است و هنرمندان می توانند با این دغدغه به معضلات و گرفتاری های بسیار زیاد این شهر چه در دوران جنگ تحمیلی و چه دوران پس از جنگ بپردازند.
وی با اشاره به تعلق خاطر خود به شهرهای خرمشهر، آبادان و اهواز، اضافه کرد: من بچه بندرعباس هستم ولی بسیار به خرمشهر علاقه مندم. در دوران جنگ تمامی کسانی که در کشتیرانی خرمشهر کار می کردند به بندرعباس مهاجرت کردند و چون من هم در کشتیرانی کار می کردم با بچه های خرمشهر و آبادان ارتباط بسیار خوبی برقرار کردم.
این هنرمند تئاتر درباره فعالیتهایی که با موضوع خرمشهر و آزادسازی خرمشهر در عرصه تئاتر داشته، توضیح داد: ایوب آقاخانی نمایشنامه «آسمان و زمین» را با موضوع شهر خرمشهر نوشته که با کارگردانی امیر دژاکام روی صحنه رفت. داستان این اثر در ارتباط با یکی از بچه های جنوب است که در آزادسازی خرمشهر مجروح می شود و نیروهای بعثی زیر بدن او مین کار می گذارند و اتفاقاتی برای او که مجبور است رو به آسمان دراز کشیده باشد و پیرامونش می افتد. در واقعیت بعثی ها پیش از فرار از خرمشهر و تخلیه این شهر زیر پیکر شهدا و بدن مجروحین مین کار می گذاشتند. در نمایش «آسمان و زمین» نیز که به این واقعیت می پرداخت من نقش همان مجروح را داشتم.
کهوری نژاد در ادامه اظهار نمود: نمایشنامه ای نیز خودم با موضوع خرمشهر و آبادان نوشته بودم ولی متأسفانه برخی مدیران به علت مناسباتی که در نمایشنامه وجود دارد اجازه ندادند که نمایش اجرا شود. البته همچنان به دنبال تولید و اجرای این اثر نمایشی هستم.
وی در انتهای سخنان خود خاطرنشان کرد: تئاتر باید درون خود نقد و نظر داشته باشد و تئاتر بدون نقد و نظر، تئاتری بی خاصیت است. برخی مدیران و مسئولان هم در مقابل تئاتری که سمت و سو داشته باشد، می ایستند و اجازه اجرا به آنرا نمی دهند.


منبع:

1399/03/04
23:08:52
itemprop="bestRating">5
2792
تگهای خبر: بازی , جهان , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد