وبلاگ آفتاب
عبدالجواد موسوی:

در هیچ شرایطی نباید با دشمنان زیبایی و آزادی كنار آمد

در هیچ شرایطی نباید با دشمنان زیبایی و آزادی كنار آمد

وبلاگ آفتاب: سید عبدالجواد موسوی منتقد و روزنامه نگار در گفت و گو با «نسیم بیداری» به موضوعات گوناگونی پاسخ داده است. از تعریف آدم معترض، تریبون ها و پایگاه های سیاسی، دوقطبی سازی و دعواهای زرگری و كاسبان اعتراض از چپ چرك تا روشنفكر زرد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از خبر آنلاین، عبدالجواد موسوی می گوید: «اعتراض امری اکتسابی نیست. آدمیزاد یا معترض به دنیا می آید یا رام و مطیع؛ اگر هم دیدید آدمی سربه زیر روزی از ستمی به تنگ آمد و علم طغیان برداشت، مطمئن باشید ژن نهفته معترضانه اش از خواب بیدار شده است.» وی در گفتگوی تازه اش به موضوعات گوناگونی پرداخته است که بخش هایی از آنرا مرور می نماییم. *وقتی می بینی فی المثل مقابل متحدالشکل شدن سنگ مزار شهدا با شدت و حدت می نویسی و حنجره پاره می کنی و چند سال بعد عالی ترین مقام نظام هم به این مساله اشاره می کند اما در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد، سرخورده می شوی. *خیر سرم شاعر و نویسنده ام، اما آنچه از من بیشتر دیده می شود همین جنجال های روزمره است تا مثلا فلان نقد ادبی یا بهمان ترانه ای که سروده ام. *همین که چند بیل خاک روی نویسنده فقید ریختند آه و فغان سر می دهد که حیف شد، نویسنده خوبی بود، نباید خودش را این قدر قاتی سیاست می کرد! این بلا را سر خیلی ها آوردند. نمونه اش غلامحسین ساعدی. *در مورد یادداشت «پابرهنه با آرپی جی در اتوبان های تهران» یکی از همین نشریات مدعی دفاع از ارزش ها و عدالت خواهی نوشت که فلانی مردم را به شورش های خیابانی دعوت کرده است و خزعبلاتی از این دست. *علیه ابراهیم حاتمی کیا تندترین مواضع را در سالیان اخیر داشته ام. هم مقابل خودش و هم مقابل فیلم هایش. با این وجود در نوشتن کتاب بادیگارد کمکش کرده ام. *در آن مطلب خطاب به دوستان اصلاح طلب آمده بود که این اتهاماتی که آقای نجفی در دفاع از خود به زبان آورده و فی المثل به خانم استاد گفته مهدورالدم، اگر بر زبان جلیلی و علم الهدی جاری می شد پوست از تنشان می کندید. *دوقطبی سازان بی هنرترین مخلوقات خدایند. چه آنها که به دوقطبی استقلال و پرسپولیس دامن می زنند و چه آنها که دوقطبی اصولگرا و اصلاح طلب راه می اندازند. هر دو کاسبند و هنرشان در راه انداختن این دعواهای احمقانه و زرگری است. *آن هایی که دوقطبی شاملو و اخوان راه می اندازند هم خیلی فرقی با این ها ندارند. البته تا وقتی این دوقطبی سازی ها فقط جنبه تحمیق خلایق و وجه کاسبکارانه دارد خیلی جای نگرانی نیست. *اینکه یک عده به اسم عدالت خواهی خشم و کینه را در دل طبقه ای از مردم فربه کنند و هر روز به آنها بگویند حق شما را طبقه دیگری از مردم خورده اند و پول شما در جیب آن هاست یعنی نهایت فرومایگی. *شنیع ترین شکل کاسبی، کاسبی به نام عدالت است. یک دفعه در نامه ای به آقای احمدی نژاد نوشتم بزرگ ترین خیانت شما لوث کردن مفهومی به نام عدالت بود. *متأسفانه در سرزمین ما هرکه حرف عدالت خواهانه بزند او را به چپ بودن متهم می کنند. گویی هیچ کس جز چپ ها دغدغه عدالت نداشته و ندارند. *این تقلیل دادن هرگونه عدالت طلبی به اندیشه چپ از آن پدرسوخته بازی های رایجی است که حافظان وضعیت موجود عالمانه و عامدانه به آن دامن می زنند. آنها خوب می دانند در مملکتی که مذهب سکه رایج آن است متهم کردن منتقدان و معترضان به چپ بودن چه مفهومی دارد. *با این همه من ابایی ندارم که بگویم خیلی از نویسندگان و هنرمندان و مبارزان چپ را عمیقا دوست دارم و به دغدغه های آنان به شدت احترام می گذارم. و اصلا فراتر از این، فکر می کنم برای شرافتمندانه زیستن اندکی چپ بودن اساسا لازم و ضروری می باشد. *چپی که من می فهمم هیچگاه از در دشمنی با زیبایی و آزادی در نمی آید. هرگاه عده ای به بهانه عدالت خواهی به ستیز با آزادی و زیبایی برخاستند بدانید که فرجامی جز دوزخ را برای تان به ارمغان نخواهند آورد. *من خودم تندترین نقدها را به همایون شجریان داشته ام و هنوز هم معتقدم او یکی از درخشان ترین هنرمندان این سرزمین است که متاسفانه قدر و قیمت خودش را نمی داند اما اینکه بنویسیم همایون هیچ چیزی نیست، یعنی بقر پیش مان بقراط است. *آن هایی که ترش رویند و رگ های گردن شان هماره متورم و مدام به نام دفاع از ارزش ها در حال پریدن به این و آنند و گمان می کنند قسیم جنت و نارند، مصداق زمره عبوس زهدند. *اگر منظورتان از اعتراض همین شلوغ بازی های بنده و امثال بنده باشد حقیقتا در آن هیچ فضیلتی نمی بینم. یعنی همانطور که گفتم اصلا ماجرا اختیاری نیست که در آن فضیلتی باشد. *یک دردی است در اعماق وجود که بی اراده بیرون می زند، اغلب هم نتیجه ای ندارد جز برهم زدن نظم و ترتیبی که در نظر دیگران محترم است؛ به تعبیر حضرت مولانا در فیه مافیه: «در آدمی عشقی و تقاضایی و دردی و خارخاری هست که اگر صد عالم ملک او شود نیاساید». در این زمینه بیشتر بخوانید: روشنفکر زرد، چپ چرک و کاسبان اعتراض از نگاه عبدالجواد موسوی ۲۴۱۲۴۱


منبع:

1399/03/03
14:27:12
itemprop="bestRating">5
2683
تگهای خبر: آنلاین , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد