وبلاگ آفتاب

عماد توحیدی، دو اثر موسیقایی متكی بر مثنوی معنوی را آماده می كند

عماد توحیدی، دو اثر موسیقایی متكی بر مثنوی معنوی را آماده می كند

به گزارش وبلاگ آفتاب عماد توحیدی، آهنگساز، بعد از عرضه آلبوم «شمس جان»، قصد تكمیل سه گانه ای متكی بر روایت های مثنوی معنوی دارد.«ضیاء الحق» و «صلاح الحق»، دو آلبومی هستند كه این هنرمند در حال كار روی آن هاست.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از خبر آنلاین، عماد توحیدی، آهنگساز آلبوم «شمس جان» از تولید ۲ اثر دیگر به نامهای «ضیاء الحق» و «صلاح الحق» با محوریت حكایات مثنوی معنوی اطلاع داد. او در اینباره اظهار داشت: «سرودن مثنوی معنوی بعنوان یك شاهكار جاوید معرفتی در ادبیات جهان مرهون وجود سه شخصیت مهم و اثرگذار در زندگانی مولانا جلال الدین بوده است و اینان شمس تبریزی، حسام الدین چلبی و صلاح الدین زركوب بوده اند. ضمن اینكه در «مناقب العارفین» از مولانا جلال الدین محمد بلخی نقل است: «شمس الدین به مثابت آفتاب است و شیخ صلاح الدین درمرتبه ماه است و حسام الدین چلبی میانشان ستاره ای است روشن و رهنما.»

توحیدی افزود: «در آلبوم اول، حكایت «پادشاه و كنیزك» به مناسبت مضمون و اشارات داستان، «شمس جان» نام گرفت و این آغازی بر سه گانه ای است كه متكی بر روایت سه حكایت نغز و پرمغز مثنوی معنوی است. اثر دوم «ضیاء الحق» نام دارد كه لقب حسام الدین چلبی اُرموی بوده است و مولانا در دفتر اول در مورد او و شمس چنین سروده: «رو ز سایه آفتابی را بیاب / دامن شه شمس تبریزی بتاب... ره ندانی جانب این سور و عرس/ از ضیاء الحق حسام الدین بپرس». اثر پایانی این سه گانه هم «صلاح الحق» نام دارد كه اشارت به صلاح الدین زركوب است.»

این آهنگساز كه در دهه هشتاد با تهیه كنندگی مركز موسیقی حوزه هنری، سازنده آلبوم های سه گانه موفق «كولی كوبی»، «ذوالجناح» و «قلندروار» با استفاده از هشتاد ساز كوبه ای بوده است در مورد همكاران خود در این دو اثر توضیح داد: «حضور مغتنم عبدالجبار كاكایی و داوود آزاد نه فقط به لحاظ مرتبت رفیع هنری ایشان بلكه به علت معرفت و انس جانانه این دو با سلوك و شعر مولاناست. در كنار این بزرگان از محضر هنرمندان شاخص دیگری هم بهره مند خواهیم شد كه پس از توافقات نهایی اخبار آن منتشر خواهد شد. همینطور حضور موثر آرش صفدری و وحید اختری به عنوان مشاوران هنری، صدابردار و ناظر ضبط در پروژه قطعی است.» توحیدی كه رساله دكتری وی در دانشكده فیلولوژی دانشگاه مسكو با مبحث مولانا بوده است افزود: «انجام این پروژه جدای از دغدغه های همیشگی من در حوزه ادبیات، سوق دادن مخاطب به سمت معنویت ناب و اصیل نهفته در این اشعار است. یادم هست كه پرفسور «اولریش مارزلف» كه یكی از صاحبنظران برجسته جهان در حوزه افسانه است در كارگاه طبقه بندی قصه های ایرانی، مثنوی را گنجینه منحصر به فرد و آخر ناپذیر حكمت ایرانی در تاریخ بشریت می نامید. به هر حال در روزگاری كه شوربختانه دستاوردهای عرفان ایرانی_اسلامی و مولانا تبدیل به دستاویزی برای دكانداری و سوداگری عده ای متظاهر فرومایه در پوشش عرفان های كاذب و ریاورزانه شده، احتیاج به روایت و عرضه صحیح و بی غل و غش آثار ارجمند زبان فارسی و تفسیر صحیح آنها بیشتر احساس می شود.»

این پژوهشگر و مدرس موسیقی در انتها اظهار داشت: «از سویی نباید از تأثیر و نقش بسزای تعلیمی و اخلاقی مثنوی كه با استفاده از مضامین قرآنی و شرح و بسط روایات به وجود آمده غفلت كرد. ابیات ارجمندی از حمد حضرت حق تعالی، نعت پیامبر عظیم الشان اسلام و همینطور مدح و منقبت بزرگان دین و عرفان همچون امیرالمومنین علی (ع) در جای جای مثنوی دیده می شود و به سنت آثار ادبیات حكمی و تعلیمی فارسی كه متكی بر داستان پردازی است مولانا هم در خلال روایت حكایات خود، سلوك بندگی را با مثال هایی از گفتار و كردار اولیاءالله آموزش می دهد. همانطور كه از آثار به جامانده از شمس تبریزی استاد معنوی مولانا هم در می یابید كه او هم دانش گسترده ای در ادبیات، لغت، تفسیر قرآن و عرفان داشته است و بدون شك مولانا جلال الدین را از این خزائن شریف بهره مند ساخته است. مثنوی اثری بی همتا و بی رقیب است و می توان از مشی مصلحانه و منش مومنانه معارف آن در جهت رشد معنوی جامعه بهره برد.» ۵۷۲۴۵

1399/01/23
20:27:04
itemprop="bestRating">5
3224
تگهای خبر: آنلاین , پروژه , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد