وبلاگ آفتاب
به بهانه روز جهانی تئاتر؛

هنرمندان تئاتر امنیت شغلی ندارند

هنرمندان تئاتر امنیت شغلی ندارند

وبلاگ آفتاب: هنرمندان تئاتر كه در شرایط عادی نیز امنیت شغلی مناسبی نداشتند حال با شیوع ویروس كرونا و تعطیلی تمام فعالیت ها نیازمند حمایت خصوصاً در دوران پسا كرونا از طرف متولیان هستند.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها: هنر در هر جامعه ای متأثر از آداب و رسوم و فرهنگ آن جامعه است. در این میان هنر نمایش یا تئاتر نیز مستثنی نبوده و در واقع اجرای این هنر بسته به نوع فرهنگ، متفاوت می باشد. در ایران نیز هنر نمایش به دو صورت سنتی و معاصر است. نوع سنتی هنر نمایش در ایران را می توان در چارچوب همان آئین ها شامل چاووش خوانی، نمایش روحوضی، تعزیه خوانی و عروسك گردانی و اجراهایی عامیانه و مردمی چون معركه گیری و قاشق زنی تعریف كرد.
هنر نمایش معاصر؛ با ورود جنبش های هنری جدید مفهوم و كاربرد هنرهای نمایشی و اجرا جنبه آكادمیك و روشنفكری پیدا كرد و بیشتر به معضلات اجتماعی توجه كرد. و اما امروزه با پیشرفت تكنولوژی نوع اجراها نیز تغییر كرده كه البته در سال های اخیر متأسفانه شاهد نوعی ابتذال در اجراهای صحنه ای هستیم كه با نوع فرهنگ و باورهای و اعتقادات مردم ایران تفاوت بسیاری داشته و گلایه های پیشكسوتان و به زبان عامیانه خاك خورده های صحنه های تئاتر را به دنبال داشته است.
عدم وجود نمایشنامه با موضوعات خوب و مناسب سبب شده در سال های اخیر شاهد اجراهای ضعیف باشیم البته آثار خوب نیز در این سال ها كم اجرا نشده و هنوز هستند هنرمندانی كه در این حوزه به نمایش و اجرای اثر فاخر بیشتر توجه می كنند تا درآمد. در تقویم ملی ایران هفت فروردین روز ملی هنرهای نمایشی و در تقویم جهانی نیز ۲۷ مارس مصادف با هشت فروردین بعنوان روز جهانی تئاتر نامگذاری شده است همین موضوع بهانه ای شده تا گفتگویی با رئیس انجمن هنرهای نمایشی و معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان درباره مشكلات و مسائل اهالی تئاتر و نمایش این استان انجام دهیم.

تئاتر بازوی اجرایی مدیران فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برای حل مشكل
رئیس انجمن های نمایشی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه هنر نمایش تأثیر بسیاری در زندگی و روابط اجتماعی انسان ها دارد، اظهار نمود: هنر تئاتر در همه زمینه ها شامل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و روانشناسی و همه ابعاد زندگی یك فرد می تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.
محمدعلی صادق حسنی با اشاره به اینكه حتی از شیوه های مختلف تئاتر نیز می توان برای حل خیلی از مشكلات بهره برد یكی از نمونه های آن تئاتر درمانی برای درمان بیماران است، اضافه كرد: تئاتر بخش اعظمی از زندگی مردم است و همانند نان شب برای آنها واجب بوده و باید در سبد زندگی آنها قرار گیرد.
وی با اشاره به اینكه دغدغه هنرمندان تئاتر در سراسر ایران این است كه این هنر برای همه اقشار جامعه باشد و بوسیله تئاتر هم بتوانند مسائل فرهنگی را بازگو كرده و هم به آموزش حقوق شهروندی اقدام نمایند دغدغه بچه های تئاتر در سراسر ایران این بوده كه این هنر برای همه اقشار جامعه باشد بوسیله تئاتر هم بتوانند مسائل فرهنگی را بازگو كنند و هم به آموزش حقوق شهروندی اقدام نمایند، اظهار داشت: تئاتر بعنوان بازوان اجرایی مدیران فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می تواند كاربردهای فراوانی داشته باشد.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی گیلان با اشاره به اینكه اگر به مشكلات تئاتر بپردازیم خواهیم دید كه متأسفانه تئاتر در ایران بعنوان یك شغل یا حرفه محسوب نمی گردد، اضافه كرد: بنابراین است كه هنرمندان تئاتر از امنیت شغلی لازم برخوردار نیستند كه امیدواریم با همت همه مدیران كشور، تئاتر به جایگاه واقعی خود برسد. با عنایت به این كه امروز جوانان تحصیل كرده رشته های هنرهای نمایشی در سطح كشور بسیار هستند باید از ظرفیت و پتانسیل همه این جوانان به نحو احسنت استفاده شده و همه آنها به كار گرفته شود.

تئاتر در گیلان زنده و پویاست
صادق حسنی در ادامه به وضعیت تئاتر در استان گیلان اشاره و بیان كرد: با عنایت به ۳۵ گروه نمایشی ثبت شده دارای پروانه نمایش و مجتمع های فرهنگی هنری در همه شهرستان های این استان تئاتر گیلان زنده و پویا است. هنرمندان، تئاتر استان گیلان را روشن نگه داشته و اجراهای مختلفی در سطح استان انجام دادند.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی گیلان در ادامه به وجود سه سالن نمایش در مركز استان اشاره و خاطرنشان كرد: تا پیش از شیوع كرونا این سالن ها تا خرداد ماه برای اجرای ۲۱ نمایش خیابانی و صحنه ای رزرو شده بود بگونه ای كه دیگر مكانی برای اجرای نمایش های میهمان از استان های دیگر وجود نداشت و حتی آثار زیادی نیز در نوبت اجرا بودند كه البته با عنایت به تعطیلی همه مراكز این اجراها هم اكنون لغو شده است.
وی با اشاره به اینكه در سطح شهرستان های استان گیلان نیز به تناسب جمعیت اجراهای خوبی شاهد می باشیم، اضافه كرد: جشنواره های خوبی نیز در سطح استان گیلان همانند جشنواره نمایشنامه نویسی رادی، تئاتر شهروند كه در دهمین سال اجرای خود با استقبال خوب مدیران فرهنگی و مردم همراه بود، جشنواره تئاتر استان و جشنواره زندان ها انجام شد كه می توان گفت اجراها در استان گیلان مرتب و دارای یك انسجام خاصی است و تنها مشكلات اقتصادی در این حوزه وجود دارد كه نیازمند حمایت های ویژه دولت و مسئولان است اجراها در استان گیلان مرتب و دارای یك انسجام خاصی است و تنها مشكلات اقتصادی در این حوزه وجود دارد كه نیازمند حمایت های ویژه دولت و مسئولان است.
صادق حسنی با اشاره به اینكه هنرجویان فعال در عرصه تئاتر و نمایش گیلان بسیار زیاد هستند، اظهار داشت: بیش از ۵۰۰ تحصیل كرده هنرهای نمایشی در حوزه های مختلف شامل ادبیات نمایشی، بازیگری و كارگردانی هم اكنون در انجمن هنرهای نمایشی گیلان فعال می باشند و با فرض وجود ۳۰ گروه فعال و همین طور ۳۰ گروهی كه هنوز پروانه نمایش دریافت نكرده اند و برمبنای آمار پروانه ای هر گروه با ۳۰ نفر فعالیت خودرا آغاز كند در صورت فعالیت ۵۰ گروه از این تعداد در مجموع ۱۵۰۰ نفر هنرجو در حوزه تئاتر و نمایش گیلان فعالیت دارند این تعداد جدای از پیشكسوتان و قدیمی های عرصه تئاتر و نمایش گیلان هستند.
وی افزود: برمبنای پرونده طرح استقرار نمایش بیش از ۱۵۰۰ نیروی فعال در حوزه هنرهای نمایشی گیلان داریم كه بطور قطع هستند افرادی كه عضو هیچ گروهی نبوده و فعالیتهای هنری انجام می دهد به صورت مثال شهرستان لاهیجان حدود ۷۰ هنرجو در حوزه تئاتر و نمایش دارد كه امسال سه نمایش را اجرا كردند.
صادق حسنی در ادامه به نقش مهم نمایشنامه در اجرای تئاتر اشاره نمود و اضافه كرد: نمایشنامه نویسی یكی از رشته های بسیار مهمست برای اینكه نمایش برای اجرا نیازمند یك نمایشنامه خوب است پس باید زمینه ترغیب و فعالیت علاقه مندان در این عرصه فراهم گردد.

انتشار اولین مجموعه نمایشنامه های زنده یاد «پاك سرشت»
وی با تاكید بر اینكه جوانان بسیار مستعدی همانند «مجید كاظم زاده مژده ی»، «درویشی» و «خانم نادری» در گیلان داریم كه در این عرصه فعالیت می نمایند و حتی در سطح ملی نیز مطرح هستند، اظهار داشت: این انجمن تصمیم دارد اولین مجموعه نمایشنامه زنده یاد استاد «فرهاد پاك سرشت» را منتشر و روانه بازار كند. وی نمایشنامه نویس توانمندی بود كه متأسفانه آثار ایشان به چاپ نرسیده و آثار مختلفی از ایشان در جشنواره های فجر و سایر جشنواره ها اجرا شده است.
صادق حسنی با اشاره به شیوع كرونا و تعطیلی اجراها و نمایش ها و خسارت و ضررهای هنرمندان در این حوزه، اظهار داشت: مكاتباتی بوسیله مدیركل ارشاد گیلان با استانداری و مركز انجمن هنرهای نمایشی انجام شده كه امیدواریم بتوانیم بسته های حمایتی برای هنرمندان بوسیله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نماییم. تلاش می شود این بسته حمایتی برای همه فعالان بخش فرهنگ و هنر در نظر گرفته شود. تلاش می شود این بسته حمایتی برای همه فعالان بخش فرهنگ و هنر در نظر گرفته شود.
وی افزود: اهتمام ما این است كه بتوانیم حمایت های دولت را به بخش نمایش جلب نماییم البته خوشبختانه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان قول های مساعدی در زمینه جبران بخش عمده ای از خسارت های هنرمندان تئاتر داده است. هنرمندان تئاتر باید به شكل ویژه دیده شوند. برای اینكه اگر فرض نماییم همین امروز كرونا را با همكاری مردم و در خانه ماندن شكست داده و زنجیره انتقال آنرا قطع كرده ایم و همه چیز به روال عادی بازگشته است هنرمندان تئاتر تا سه ماه پس از آن نیز گرفتار لطمه خواهند بود به این علت كه هنوز تماشاگران رغبت و انگیزه ای برای حضور در تجمعات خصوصاً سالن های نمایش نخواهند داشت و خود گروه ها با عنایت به تعطیلی دو ماهه نیازمند تمرینات مجدد هستند بدین جهت این مساله لطمه فراوانی به خانواده تئاتر وارد می نماید.
صادق حسنی با اشاره به اینكه همه اهالی فرهنگ و هنر و رسانه باید تلاش كنند تا این حوزه مورد حمایت مسئولان ارشد قرار گیرد، تاكید كرد: تلاش می نماییم كه تمدید بیمه هنرمندان شامل حال اهالی تئاتر نیز شود در همین زمینه نیز نامه ای از طرف رؤسای انجمن های هنرهای نمایشی استان های كشور به وزیر ارشاد نوشته شده و از ایشان درخواست حمایت برای اهالی تئاتر شده است.
وی در ادامه با اشاره به موفقیت های گروه های نمایشی گیلان در جشنواره های سال گذشته، اظهار نمود: پارسال ۱۲ گروه نمایشی گیلان موفق شدند در جشنواره های كشوری همانند جشنواره مریوان، جشنواره فجر، جشنواره رضوی، جشنواره دفاع مقدس و جشنواره لاله های سرخ اندیمشك در رشته های كارگردانی، بازیگری و نویسندگی مقام كسب كنند.

نقش تأثیرگذار هنر در تحولات زندگی بشری
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه هیچ كسی نمی تواند نقش هنر خصوصاً تئاتر و نمایش را در تحولات زندگی نادیده بگیرد، اظهار نمود: هنر حتی در حوزه های سیاست، اقتصاد، فرهنگ، علم و دین نیز تأثیرات فراوانی دارد.
وی با اشاره به اینكه هنر نمایش و تئاتر یك دانشگاه است كه می توان مسائل بسیاری را بواسطه آن فرا گرفت، اضافه كرد: همانگونه كه توجه به دانشگاه و مراكز آموزشی به علت افزایش معرفت و علم و فرهنگ حائز اهمیت می باشد باید برای هنر نمایش و تئاتر نیز سبب معرفت افزایی اهمیت قائل شد باید برای هنر نمایش و تئاتر نیز به جهت معرفت افزایی اهمیت قائل شد.
سید امیر مصباح در ادامه به وجود دو دیدگاه در زمینه تئاتر اشاره نمود و اظهار داشت: برخی به تئاتر بعنوان یك سرگرمی و عده ای دیگر با یك هدف مشخص به آن توجه می كنند. وجود نگاه اولی نوعی خیانت به این هنر باارزش و تأثیرگذار است.
وی با اشاره به اینكه وجود نگاه دوم زمینه برنامه ریزی و حمایت مناسب برای ارتقای این هنر باارزش را در بین مسئولان و متولیان ایجاد خواهد كرد، اظهار داشت: یكی از مهم ترین اقدامات مسئولان در این عرصه این است كه شرایط و بستر را بگونه ای فراهم نمایند كه این هنر پاسخگوی نیازها و شرایط زمان خود باشد.
بی توجهی به تئاتر سبب مرگ این حوزه می شود
مصباح با اشاره به اینكه عدم توجه به هنر تئاتر و نمایش خصوصاً فعالان این عرصه عدم شكوفایی این حوزه را به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: برگزاری كارگاه های آموزشی یكی از راهكارهای ارتقای سطح هنر تئاتر و نمایش و هنرجویان و فعالان آن و به ثمر نشست رسالت آنان كه همان افزایش فرهنگ عمومی است را به دنبال خواهد داشت.
وی در ادامه بهره گیری از نمایشنامه های با كیفیت را یكی دیگر از مؤلفه های ارتقای سطح هنر تئاتر و نمایش عنوان و تاكید كرد: هنرمندان عرصه تئاتر و نمایش باید تلاش كنند تا با لطمه شناسی مسائل روز جامعه، نوشتن نمایشنامه های با محتوا، آثاری فاخری در امتداد ارتقای فرهنگ عمومی جامعه و یا نهادینه كردن یك فرهنگ تولید و اجرا كنند.
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به پیشینه غنی این استان در حوزه هنر خصوصاً هنر تئاتر و نمایش و معرفی بازیگران بزرگ به كشور، اظهار داشت: پس از یك دوره ركود هنر تئاتر و نمایش در گیلان سعی شده تا برنامه ریزی مناسب تئاتر گیلان را به جایگاه اصلی آن در سطح ملی بازگردانیم.
مصباح به برگزاری جشنواره های مختلف در حوزه تئاتر، نمایش و حتی نمایشنامه نویسی در سطح استان گیلان اشاره نمود و اضافه كرد: در سال های اخیر سعی شده زمینه شكوفایی و كشف استعدادهای جدید در بین هنرجویان جوان فعال در عرصه تئاتر و نمایش استان گیلان فراهم گردد كه خوشبختانه بازخوردهای خوبی نیز در این حوزه شاهد بوده ایم.
وی همین طور با اشاره به شیوع كرونا و لغو خیلی از اجراهای صحنه ای و خیابانی پیش بینی شده برای ماه های پایانی سال قبل و ابتدایی سال جدید، تاكید كرد: بیشتر هنرمندان ما از اقشار متوسط جامعه هستند كه تعطیلی فعالیتهای آنها خسارت و ضررهای بسیاری برای آنها به دنبال داشته كه مسئولان ملی و استانی باید برای حل مشكلات این قشر و تعیین بسته های حمایتی برای آنها همانند دیگر اقشار جامعه پیش بینی های لازم را انجام دهند.
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان به مكاتبات صورت گرفته در این حوزه با مسئولان استانی و كشوری نیز اشاره نمود و افزود: تلاش می نماییم تا حمایت های لازم در این حوزه را از هنرمندان گیلانی خصوصاً فعالان تئاتر و نمایش گیلان جذب نماییم.


منبع:

1399/01/08
14:12:03
itemprop="bestRating">5
3304
تگهای خبر: اقتصاد , بازی , تكنولوژی , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد