وبلاگ آفتاب
شاعر تئاتر آمریكا؛

نمایشنامه نویس برنده 5 جایزه تونی با مبتلا شدن به كرونا درگذشت

نمایشنامه نویس برنده 5 جایزه تونی با مبتلا شدن به كرونا درگذشت

به گزارش وبلاگ آفتاب ترنس مك نالی نمایشنامه نویس مشهور آمریكایی كه برنده ۵ جایزه تونی بود، بر اثر مبتلا شدن به ویروس كرونا دارفانی را وداع گفت.



به گزاری خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، ترنس مك نالی نمایشنامه نویس نامدار كه از وی بعنوان شاعر تئاتر آمریكا یاد می شود و یكی از بزرگ ترین نمایشنامه نویس دنیای معاصر خوانده می شد، در ۸۱ سالگی بر اثر مبتلا شدن به ویروس كرونا جان باخت.
وی كه پیش تر با سرطان ریه مقابله كرده و پیروز شده بود روز گذشته سه شنبه در بیمارستانی در ساراسوتا بر اثر عوارض ناشی از ویروس كرونا دارفانی را وداع گفت.
این نمایشنامه نویس كه برنده ۴ جایزه تونی بود و سال ۲۰۱۹ هم پنجمین جایزه تونی را برای یك عمر دستاورد تئاتری دریافت كرده بود همواره در آثارش به شكل جدی به مشكلات و مصایب زندگی افراد محروم و نادم پرداخته بود.
مك نالی سال ۱۹۳۸ در سن پترزبورگ فلوریدا متولد شد، در تگزاس بزرگ شد و بعد ساكن نیویورك شد تا بعنوان نویسنده بتواند خلق كند و آثارش را روی صحنه نمایش ببرد.
سال ۱۹۶۴ وی نخستین نمایشش را با عنوان «و چیزهایی كه شب ضربه می زنند» در برادوی روی صحنه برد كه موفقیت آمیز نبود و بعد از ۱۶ اجرا متوقف گردید، اما او با نمایش بعدی اش كه نمایشی طنزآمیز با عنوان «فرانكی و جانی در كلر دومون» بود به شهرت رسید. بعدها این نمایش كه باعث به شهرت رسیدن كیتی بیتس هم شد در چارچوب یك فیلم سینمایی هم ساخته شد كه فیلمنامه اش را خود مك نالی نوشت. در نسخه سینمایی آل پاچینو و میشل فایفر نقش آفرینی كردند.
وی با «عشق! دلاوری! شفقت» نخستین جایزه تونی اش را برد و یك سال بعد در سال ۱۹۹۵ با «مستر كلاس» كه نمایشنامه ای زندگینامه ای درباره ماریا كالاس خواننده مشهور اپرا بود، جایزه تونی دوم را از آن خود كرد. موزیكال «بوسه زن عنكبویت» و «رگتایم» هم برایش جایزه تونی را همراه داشتند.
مك نالی در نیمه دوم زندگی اش بیشتر به نویسندگی پرداخت و نمایشنامه های مختلف موزیكال نوشت كه «رگتایم» و «اگه می تونی منو بگیر» همچون آنها هستند.
این نمایشنامه نویس سال ۲۰۱۹ علاوه بر جایزه تونی با جایزه یك عمر دستاورد هنری انجمن نمایشنامه نویسان آمریكا تجلیل و سال ۲۰۱۸ هم جایزه یك عمر دستاورد هنری لوسیل لورتل به وی اهدا شد.
وی از سال ۱۹۷۰ از اعضای انجمن نمایشنامه نویسان آمریكا بود و سال ۱۹۹۶ نامش در زمره مشاهیر تئاتر آمریكایی جای گرفت.
از دیگر دستاوردهای مك نالی یك جایزه امی، دو جایزه گوگنهایم، ۴ جایزه دارما دسك، دو جایزه لوسیل لورتل، دو جایزه اوبی و ۳ جایزه هول-وارنیر بود.
او ۶ دهه در عرصه نمایشنامه نویسی، تئاتر موزیكال و اپرا فعالیت كرد. وی علاوه برنمایشنامه هایش نویسنده اپرا، فیلمنامه های چند منظوره و كتاب خاطرات هم بود.
این نمایشنامه نویس بر اثر مبتلا شدن به ویروس كرونا دارفانی را وداع گفت.

1399/01/06
21:25:56
itemprop="bestRating">5
3551
تگهای خبر: دستاورد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد