وبلاگ آفتاب

حضور استادان عكاسی مستند اجتماعی در نمایشگاه پیش درآمد

حضور استادان عكاسی مستند اجتماعی در نمایشگاه پیش درآمد

وبلاگ آفتاب: نمایشگاه گروهی عكس با عنوان پیش درآمد با حضور استادان عكاسی مستند اجتماعی در گالری همرس راه اندازی شد.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از روابط عمومی نمایشگاه «پیش درآمد»، نمایشگاه گروهی عكس با عنوان «پیش درآمد» با نمایش تصاویر مستند مرتضی پورصمدی، مریم زندی، جاسم غضبان پور، یوریك كریم مسیحی، ساسان مویدی، اسعد نقش بندی و آلفرد یعقوب زاده؛ اساتید عكاسی مستند اجتماعی در گالری «همرس» برپاست.
هر كدام از اساتید ۵ اثر برگزیده خودرا در چارچوب یك مجموعه و یا چند عكس با موضوع مستند اجتماعی در این گالری به معرض نمایش گذاشته اند.
احمد میرمحمدی مدیر گالری همرس اظهار داشت: گروه عكاسی وهله با انتخاب كوروش كلهر شكل گرفت و این نمایشگاه در گالری همرس برپا شد. وهله می خواهد در فرآیند ای ۴، ۵ ساله به عكاسی مستند اجتماعی بپردازد. این نمایشگاه پیش درآمدی برای پروژه وهله است تا با حضور اساتید عكاسی مستند اجتماعی این پروژه را كلید بزند و در مرحله بعد فراخوان سراسری منتشر نماییم تا افراد مستعد و نیازمند حمایت را جذب و مورد حمایت قرار دهیم.
او درانتها صحبت هایش اضافه كرد: نمایشگاه وهله بهمن ماه هر سال در گالری همرس برگزار می شود و هر سال به یك موضوع خاص با مضمون مستند اجتماعی پرداخته می شود.
در قسمتی از این گالری ۵ عكس از مجموعه " كلاغ " مریم زندی به چشم می خورد كه بار دیگر به نمایش درآمده است.
این هنرمند درباره مجموعه كلاغ» اظهار داشت: كلاغ سوژه ای است كه مورد علاقه هنرمندان نقاش و عكاس است و من هم می خواستم درباره این موضوع عكس بگیرم اما به سبب اینكه تعداد آثار با این موضوع بسیار زیاد است باید اهتمام می كردم نگاهی متفاوت به این موضوع داشته باشم.

در بخش دیگر مجموعه ای از آئین «زار» به چشم می خورد كه اسعد نقش بندی این آئین را در عكس هایش روایت می كند. این هنرمند درباره آثارش توضیح داد: جمع آوری تصاویر مستند از اتفاقات، آئین و مراسمی كه در حال نابودی است دغدغه اصلی من در عكاسی مستند شمرده می شود. مراسم "زار" همچون آیین هایی است كه خیلی كم رنگ شده است. این مراسم در گذشته خصوصاً در جنوب ایران برگزار می شد اما متأسفانه نسل جدید اشتیاقی برای حفظ این آئین ندارد و باید قبل از اینكه آئین "زار" به فراموشی سپرده شود بعنوان میراثی باارزش ثبت می شد.
این هنرمند عكاس اضافه كرد: برای نخستین بار این عكس ها در یك نمایشگاه به نمایش درآمده است و قبل از این برخی از تصاویر این مجموعه در كتابی به نام "دریای پارس" چاپ شده بود.
مجموعه ای با عنوان «نازنین» در گوشه ای دیگر از این گالری نمایش داده شده است كه ساسان مویدی آنها را با دوربین خود روایت می كند. این پنج عكس چند گوشه از زندگی دختر بچه ای به اسم نازنین را نشان میدهد.
ساسان مویدی درباره این مجموعه اظهار داشت: در حاشیه بندرعباس حدود ۱۰۰ كولی مهاجر از بوسنی زندگی می كنند آنها در ابتدا در كهنوج كرمان زندگی می كردند اما به سبب ناهنجاری های اجتماعی مجبور به تغییر دادن محل زندگی شان شدند. در میان كولی ها دختری به اسم نازنین به سراغم آمد و من با مادرش صحبت كردم و تصمیم گرفتم این دختر را سوژه عكاسی كنم. دختران كولی می خواستند ازدواج كنند اما نه به جهت اینكه عشق را تجربه كنند بلكه تنها برای به دست آوردن سرپناه؛ رؤیای ازدواج داشتند.
یوریك كریم مسیحی از دیگر اساتید عكاسی مستند اجتماعی مجموعه «شرق تهران» را به معرض نمایش گذاشته است او درباره آثارش توضیح داد: سه عكس كه به حالت تپه هستند در واقع بزرگراه باقری فعلی در اوایل دهه ۷۰ است این عكس دقیقاً در بزرگراه باقری پایین تر از زین الدین گرفته شده است. عكس دیگر مربوط به خانقاه در صفی علیشاه و دیگری مسیر اتوبوس تندرو در میدان فردوسی است.
بخشی از این نمایشگاه به مجموعه «بادی و خاكی» مرتضی پورصمدی اختصاص پیدا كرده بود كه آثاری برگزیده از تصاویر معروف از عشایر این استاد عكاسی است. در این عكس ها عشایر تركاشوند، بختیاری، براهویی و عشایر كرمان دیده می شوند.
آلفرد یعقوب زاده نیز پنج عكس با موضوع «زنان ایزدی» به نمایش درآورده، زنان این عكس ها قربانیان حمله داعش به سنجار هستند كه یا خانواده خودرا از دست دادند و یا مورد آزار داعش قرار گرفته اند و برای دفاع از وطنش شأن به مبارزه ضد داعش برخواستند.
جاسم غضبان پور نیز مجموعه «جنگ دهه ۶۰» را به این گالری آورده است در این عكس ها ماشین اسباب بازی در خرابه های جنگ دیده می شد و كودكی كه در جعبه ای چوبی نشسته و در بین آب ها سرگردان است.
نمایشگاه گروهی عكس مستند «پیش درآمد» تا ۶ اسفند در گالری همرس به آدرس تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، رو به روی پارك قلمستان، جنب بانك مهر ایران، شماره ۲۹۹۶، طبقه دوم، فضای هنری همرس میزبان علاقه مندان است.

1398/11/27
22:45:50
itemprop="bestRating">5
4223
تگهای خبر: بازی , پروژه , دوربین , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد