وبلاگ آفتاب

آقایان! شما ركن چهارم دموكراسی هستید

آقایان! شما ركن چهارم دموكراسی هستید

به گزارش وبلاگ آفتاب طی دو هفته اخیر به علت حوادث تلخی كه در كشور رخ داده، فضای عمومی جامعه آكنده از غم و اندوه بسیاری شده است. شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، جان باختن ده­ ها نفر از شركت­ كنندگان در مراسم خاكسپاری پیكر این سردار فقید در شهر كرمان، از دست رفتن جان عده ­ای از هموطنان و سایر ملیت­ ها به دنبال سقوط هواپیمای اوكراینی و وقوع سیل در استان های سیستان و بلوچستان، كرمان و هرمزگان و خسارات بسیاری كه گریبان مردم این دیار را گرفت.



در ماجرای سقوط هواپیمای مسافربری تهران- كی­ف به علت نخبه بودن جمع كثیری از سرنشینان این هواپیما، بازتاب ابعاد مختلف این خبر در رسانه ­های خارجی و واكنش ­های بین ­المللی، اعلام بروز خطای انسانی بعنوان دلیل اصلی وقوع حادثه، خدشه به اعتماد عمومی و... این مورد شانس این را داشت كه در رسانه­ ها به شكل ویژه ­ای مطرح شود و از جانب مسئولین و مردم مورد توجه خاص قرار گیرد. كما اینكه باید هم این گونه می ­بود و هنوز هم حق مطلب ادا نشده است و باید زوایا و ابعاد مختلف پدیده، مورد بررسی و كنكاش بیشتر قرار گیرد.
اما چه كسی جواب این سؤال را می­ داند كه جانباختگان مراسم خاكسپاری پیكر شهید سپهبد قاسم سلیمانی در كرمان، دقیقاً چند نفر بودند، اسامی آن­ها چیست و اهل كدام یك از شهرهای كشورمان بودند؟ مسئولین تا چه اندازه پیگیر احوال بازماندگان این حادثه تلخ شدند و از خانواده­ آنان دلجوئی كردند؟ چند نفر عكس پروفایل خویش را به علت همدردی با بازماندگان این عزیزان سیاه كردند و چقدر در خیابان به یاد آنان شمعی روشن شد؟ مقصر حادثه هواپیمای اوكراینی از مردم عذرخواهی نمود و تقصیر را به گردن گرفت، اما در وقوع حادثه مراسم خاكسپاری پیكر سردار سلیمانی آیا مقصرین به مردم معرفی شدند؟ آیا كسی از تریبون رسانه­ ها از مردم عذرخواهی نمود یا هیچ شخص و نهادی خواهان استعفای هیچ مسئولی شد؟ آیا كسی به علت ابراز همدردی با آنان از حضور در جشنواره فجر انصراف داد؟ چه كسی یا چه كسانی مسئول پرداخت خسارات جانباختگان و مصدومان این حادثه شناخته شدند؟ چقدر رسانه ­ها به عرضه گزارش درمورد علل بروز این واقعه پرداختند؟ آیا در هیچ یك از شبكه ­های رسانه ملی درمورد این مورد ویژه برنامه ه­ای تولید و پخش شد؟ و ده­ ها سؤال دیگر...
ادموند بورك، دولتمرد انگلیسی (۱۷۲۹ - ۱۷۹۷) و نماینده مجلس عوام انگلیس در مقابل تصویب یك طرح بدون اطلاع مردم ایستاد و خطاب به خبرنگاران اظهار داشت: «آقایان! شما ركن چهارم دموكراسی هستید» و نقش نظارتی رسانه ها را به آنان گوشزد كرد. وظیفه رسانه صرفاً بیان سخت خبرها و توجه به اخبار رویداد مدار نیست، اعلام تعداد كشته شدگان یك حادثه یا وقوع سیل و زلزله در یك شهر و روستا در تمامی سایت­ ها و روزنامه­ ها یافت می­ شود اما پرداختن به اخبار فرآیند مدار، یعنی داشتن نگاه انتقادی و بررسی چرایی ماجراها، تهیه گزارش های تشریحی و مصاحبه با مسئولین یا مقصرین احتمالی، جلب توجه مسئولین به فراهم كردن زیرساخت های شهری و روستایی لازم برای مقابله با حوادثی از این دست و... هم همچون وظایف رسانه­ هاست تا اجازه ندهند غبار فراموشی بر این وقایع بنشیند و از اذهان مردم پاك شود، چون كه رسالت روزنامه نگاری توسعه محور همین است.
امروزه اغلب مردم به علت قابلیت سرعت و انعطاف بالای فضای مجازی از راه سایت­ ها و شبكه ­های اجتماعی از اصل اخبار آگاه می ­شوند، اما در این میان تلویزیون و روزنامه ­های سنتی هم می ­توانند با پرداختن به ابعاد و زوایای مختلف این گونه پدیده ­ها و سوانح هم پاسخ گوی نیاز مخاطبان باشند و توجه افكار عمومی و مسئولین را به این موضوعات جلب كنند و هم در رقابت با شبكه­ های اجتماعی و رسانه ­های مجازی، حرفی برای گفتن داشته باشند.
ویلبر شرام استاد معروف ارتباطات، اولین نقش رسانه ­ها را «نقش نگهبان» معرفی می­ كند. پس آقایان رسانه، صدا و سیما، سایت ­های خبری و روزنامه ­ها، لطفاً ركن چهارم دموكراسی باشید، اگر سانحه سقوط هواپیمای اوكراین در رسانه ­ها بازتاب وسیعی پیدا كرد و مردم هم نسبت به آن واكنش نشان دادند، مردم كرمان و سیستان و بلوچستان هم گرفتار خسارات جانی و مالی بسیاری شده ­اند. پس لطفاً بعنوان چشم بینا و نماینده افكار عمومی صدای آنان را هم انعكاس دهید و با آگاه سازی و هوشیارسازی شهروندان و مطالبه گری از مسئولین از پیدایش وقایعی این چنینی جلوگیری و نقش میانجی را بین سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه ایفا كنید.
۵۷۵۷

1398/10/24
19:14:39
itemprop="bestRating">5
4464
تگهای خبر: سایت , فضا , فضای مجازی , هوش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد