وبلاگ آفتاب

۳ چالش عمده دانشگاه فنی وحرفه ای برای تربیت نیروی مهارت آموز

۳ چالش عمده دانشگاه فنی وحرفه ای برای تربیت نیروی مهارت آموز

به گزارش وبلاگ آفتاب، رئیس دانشگاه فنی وحرفه ای بر ضرورت اصلاح نظام جذب مربیان در این دانشگاه اصرار کرد و اظهار داشت: این دانشگاه در 10 سال قبل از آموزش وپرورش انتزاع شده است و خیلی از مربیانی که در این دانشگاه تدریس می کردند، بازنشست شدند و اعضای هیات علمی جدید با همان برنامه ها و سیستم آموزش های نظری جذب این دانشگاه شدند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دکتر خسرویان در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحت حرفه ای در آموزش عالی که امروز در دانشگاه شهید بهشتی درحال برگزاری است، با اعلان اینکه دانشگاه فنی وحرفه ای برنامه های متنوعی را برای حکمرانی نظام آموزش عالی در نظر گرفته است، اظهار داشت: این دانشگاه با بیش از ۱۸۰ شعبه در سراسر کشور و میزبانی ۱۸۰ هزار دانشجو، متولی تربیت تکنیسین در کشور است. شاید ما تنها زیر نظام دولتی آموزش های مهارتی در کشور هستیم که خدمات آموزش مهارتی را کاملا رایگان و دولتی ارائه می نماییم.
ایشان سپس اشاره کرد: چالش های زیادی برای ارائه خدمات مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه ای وجود دارد؛ یکی از این چالش ها سهم اختصاص داده شده بودجه های آموزش مهارتی در دانشگاه است که این سهم یک سوم سهم سایر دانشگاه های نظری است و ما باید این سهم را به اندازه آموزش های نظری افزایش دهیم.
رئیس دانشگاه فنی وحرفه ای اشاره کرد: با همکاری خوبی که در دولت و مجلس وجود داشته است و با مشارکت کمیسیون آموزش، بودجه ما از هزار و ۲۰۰ میلیارد به ۳۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. اما تعارف نداریم در کل آموزش عالی کشور بیش از ۹۰ درصد بودجه ها سهم خدمات دانشجویی می شود، اگر ما این مساله را تعیین تکلیف نماییم و سهم غذا و خوابگاه را با این تعرفه ها محاسبه نماییم، نمی توانیم آنگونه که باید در تضمین کیفیت ارائه آموزش های مهارتی موفق باشیم.
خسرویان افزود: چالش منابع انسانی مورد نیاز برای تربیت نیروهای مورد نیاز در آموزش های مهارتی چالش دیگر در دانشگاه فنی وحرفه ای است، با توجه به این که این دانشگاه در ۱۰ سال قبل از آموزش وپرورش انتزاع شده است و خیلی از مربیانی که در این دانشگاه تدریس می کردند، از وزارت آموزش و پرورش بودند و بازنشسته شدند و اعضای هیات علمی جدید هم، با همان برنامه ها و سیستم آموزش های نظری جذب می شوند که این امر یک چالش برای آموزش های مهارتی بشمار می رود.
به گفته ی ایشان، باید وزارت علوم چگونگی نظام جذب در دانشگاه فنی وحرفه ای را مشخص نماید تا بتوانیم تا به اهداف زیر نظام مهارتی نائل شویم. متاسفانه طی ۱۰ سال قبل چون نتوانستیم تکنیسن را در صنعت تربیت نماییم، موقعیت تربیت تکنسین را از کشورهای اطراف نظیر ترکیه و غیره از دست دادیم. باید نظام جذب مربیان در این دانشگاه اصلاح گردد.
رئیس دانشگاه فنی وحرفه ای افزود: بحث پروژه های عمرانی نیز یکی دیگر از چالش های دانشگاه در امتداد مهارت آموزی دانشگاه است، در حقیقت به تناسب تعداد دانشجویی که در دانشگاه ما وجود دارد، پروژه های عمرانی و ایجاد فضای آموزشی در کشور اتفاق نیفتاده است.
وی اظهار داشت: ما در آخر برنامه ششم توسعه، قرار بود ۳۰ درصد آموزش های مهارتی را محقق نماییم که این عدد به ۱۴ درصد رسید، ما در دهه گذشته بیش از ۹۰ پروژه عمرانی را داشتیم که تکمیل نکردیم. اما در سال اول دولت سیزدهم ۲۴ پروژه را تکمیل کردیم و بیش از ۲۰ هزار فرصت برای صندلی های آموزش های مهارتی اضافه شده است. امیدواریم ۷۰ پروژه را تا پایان دولت تکمیل نماییم.
خسرویان بر به روز رسانی تجهیزات این دانشگاه اصرار کرد و اضافه کرد: برای بروزرسانی این تجهیزات به بالای ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، اگر در دولت بودجه اصلاح گردد، ما بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان داریم که می تواند برای آموزش های مهارتی کمک کننده باشد.



1402/03/08
12:23:54
itemprop="bestRating">5
160
تگهای خبر: آموزش , پروژه , خدمات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد