وبلاگ آفتاب
مهر بررسی می كند؛

اندراحوالات یک ارکستر دولتی درروزگار سلطنت پاپ

اندراحوالات یک ارکستر دولتی درروزگار سلطنت پاپ

به گزارش وبلاگ آفتاب، نبود برنامه ای مدون برای اجرای کنسرت به همراه نامشخص بودن وضعیت رهبری ارکستر، همچون نکات مهمی است که طی ماه های اخیر فعالیت ارکستر سمفونیک تهران را با ابهاماتی مواجه کرده است.



خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: شرایط مدیریتی ارکسترهای دولتی در کشورمان طی سالهای اخیر بخصوص در دهه ای که گذشت بشدت از فراز و نشیب های زیادی برخوردار بوده که اگر بخواهیم در رابطه با هر کدام از آنها به تحلیل های رسانه ای و کارشناسی رجوع نماییم، بطور حتم با چالش ها، حاشیه ها و پرسش های گوناگونی روبه رو می شویم که کار قضاوت در رابطه با عملکرد بنیاد فرهنگی هنری رودکی بعنوان متولی اصلی مدیریت ارکسترهای دولتی را دشوار می کند.
به هر حال داستان پرحاشیه ارکسترهای دولتی در کشورمان به معنی و مفهوم واقعی کلمه «منشوری در حرکت دوار است» که فعلا مشخص نیست مقرر است چه زمانی در یک مسیر مستقیمِ رو به جلو گام بردارد.
اما هرچه هست حالا همین ارکسترهای دولتی هستند که می توانند به منزله چراغ راهی برای آغاز اجرای کنسرتهای موسیقی در حوزه هایی غیر از موسیقی پاپ باشند که فقدانشان در این ماه ها و هفته ها از پس اتفاقات و التهابات جامعه بشدت در فرایند عرضه محصولات موسیقایی حس می شود.
آنچه در این گزارش تلاش شده به آن پرداخته شود، روایتی از فعالیت «ارکستر سمفونیک تهران» بعنوان یکی از مهم ترین و آکادمیک ترین مجموعه های ارکستر ال کشورمان است که متأسفانه طی ماه های گذشته و بخصوص بعد از برون رفت از بحران کرونا بنا به دلایلی احیای فعالیت آن با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است.
این ارکستر حالا در شرایطی قرار گرفته که مثل گذشته نمی توان در دورنمای آن شاهد برنامه مدون و از پیش تعیین شده ای باشیم. مجموعه ای که در کنار مجموعه هایی چون «ارکستر ملی ایران» یا «ارکستر موسیقی ملی ایران» و «ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما» از ارکسترهای اصلی متعلق به بدنه دولت هستند و می توانند به سبب ظرفیت های بسیار ارزشمندی که در حوزه نیروی انسانی و امکانات دارند، بهترین و با کیفیت ترین اجراها را پیش روی مخاطبان قرار دهند و در کنار رعایت مؤلفه های استاندارد برگزاری کنسرت ها و حوزه های در رابطه با مخاطب نقش مهمی در توجه دادن عموم جامعه به موسیقی جدی داشته باشند.

این نگاهی است که در گوشه و کنار جهان هم مورد توجه خیلی از کمپانی ها و مجموعه های دولتی و غیردولتی در کشورهای مختلف قرار دارد و حتی در خیلی از موارد به جهت اینکه بتوانند جامعه را در وضعیت مناسب تری قرار دهند از ارکسترها و هنرمندان مهم خود برای ارتقا شرایط روحی مردم استفاده می نمایند. فرآیندی که در مقاطعی پیرامون ارکسترهای دولتی ما هم اجرا شد اما بنا به دلایلی که درگذشته بارها به آن اشاره شده، سرنوشت خوبی را تجربه نکرد.
وضعیتی که حالا در بدنه ارکستر سمفونیک تهران هم دیده می شود و می بایست هرچه سریعتر مدیران و شورای هنری اش را مجبور به اظهار نظر و تشریح شرایط موجود کند. فرآیندی که شاید ریشه هایی از آنرا بتوان از پس اتفاقات و التهابات اخیر جامعه و صد البته شرایط اقتصادی این سالهای کشور جستجو کرد، اما هرچه هست باید وضعیت روشن تری از خویش را به جامعه هدف خود عرضه نماید تا بتوانیم شاهد اتفاقات بهتری باشیم.
۱۷ فروردین ۱۴۰۱؛ اعلام جزئیات نخستین کنسرت با حضور یک آلمانی
روز هفدهم فروردین ماه بود که روابط عمومی بنیاد رودکی از برگزاری اولین اجرای ارکستر سمفونیک تهران در سال ۱۴۰۱ به رهبری ولفگانگ ونگنروت در روز پانزدهم و شانزدهم اردیبهشت اطلاع داد و اعلام نمود: در این کنسرت «سمفونی شماره ۲» به آهنگسازی یوهانس برامس، «دو موومان برای ارکستر زهی» به آهنگسازی محمدتقی مسعودیه و «اورتور هبرید» به آهنگسازی فلیکس مندلسون، قطعاتی هستند که ارکستر اجرا می شود.
ولفگانگ ونگنروت رهبر ارکستر آلمانی، دانش آموخته دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی گراتس اتریش و همینطور دانشگاه موسیقی سار در آلمان بود که در کارنامه فعالیت هایش اجراهایی با ارکستر سمفونیک برن، فیلارمونیک برمن، ارکستر سمفونیک کارنتین، ارکستر سمفونیک شمال غربی آلمان، تئاتر کولون در بوئنوس آیرس، ارکستر سمفونیک شیزوکا کره جنوبی، ارکستر گواندهاوس و اپرای لایپزیک به چشم می خورد.
این آهنگساز آلمانی که به شکلی رهبری اولین اجراهای ارکستر سمفونیک تهران در سال ۱۴۰۱ را به عهده داشت روز دوشنبه پنجم اردیبهشت ماه هم در تالار وحدت مستر کلاس پیانو برگزار کرد.

خرداد ۱۴۰۱؛ وقتی آقای حیدریان وارد کارزار ارکسترها می شود
نصیرحیدریان از آهنگسازان و رهبران شناخته شده ارکسترهای دولتی هم که در این یکی دو ساله همکاریهای گوناگونی با بنیاد رودکی داشت، روزهای یازدهم و دوازدهم خرداد، چوب رهبری ارکستر تازه ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران را به عهده گرفت.
«زیگفریدایدیل» به آهنگسازی ریشارد واگنر، «پروانه» به آهنگسازی امانوئل ملیک اصلانیان و «سمفونی شماره ۱ در دومینور» به آهنگسازی فلیکس مندلسون، قطعاتی بودند. که در این کنسرت اجرا شدند.
توضیح دیگر در رابطه با نصیر حیدریان این که در خرداد ماه همان سال ششمین دوره آکادمی رهبری ارکستر توسط مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی و با تدریس وی در مجموعه بنیاد رودکی آغازشد و در آن مباحثی همچون تکنیکها و اصول رهبری ارکستر، آنالیز پارتیتور، پارتیتور نوازی روی پیانو، رهبری با پیانو و رهبری ارکستر با تدریس نصیر حیدریان –رهبر ارکستر و استاد دانشگاه گراتس اتریش پرداخته شد.

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱؛ مجید زین العابدین مدیرعامل بنیاد رودکی شد
روز بیست و پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ بود که محمد مهدی افضلی از مدیران پرنفوذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تا آن زمان عهده دار مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی بود، جای خویش را به یک مدیر پرنفوذ دیگر به نام مجید زین العابدین داد و خود به موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر در وزارت فرهنگ رفت.
این تغییر و جابه جایی باآنکه دربرگیرنده نکات فراوانی هم بود، اما آغازگر دوره جدیدی از مدیریت مجموعه ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که طبیعتاً بدنه ارکسترها هم می توانست تحت تأثیر این تغییر مدیریت باشند. فرآیندی که به سبب خروج زین العابدین از بنیاد رودکی و حضورش در قامت مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ، مدیریت بنیاد رودکی و به تبع آن ارکسترها را در مسیری قرار داد که بعدها مهدی سالم می بایست برای هدایت و راهبری آن به تبیین و اجرای سیاست های خود می پرداخت.
مسیری خیلی سخت و دشوار که بطور حتم تنها به واسطه مدیریت نمی توانست شاهد آرامش باشد، چون که همه می دانیم در این حوزه مولفه هایی گوناگونی وجود دارد که می بایست به آنها توجه بیشتری کرد.

۲۱ خرداد؛ خبر آغاز کنسرتهای تابستانی ارکستر دولتی
ارکستر سمفونیک تهران همچنان به فعالیت کج دار و مریض خود ادامه می داد تا این که روز بیست و یکم تیرماه سال ۱۴۰۱ خبر رسید که این مجموعه دولتی روزهای دوم و سوم تیرماه سالجاری کنسرت هایی را در تالار وحدت تهران به رهبری نصیر حیدریان برگزار می نماید.
در این کنسرت که به شکلی نخستین کنسرت تابستانی ارکستر سمفونیگ تهران به حساب می آمد، پدرام یوسفی سولیست ویولن و امین غفاری سولیست ویولا بودند و آثاری چون شُلَیل (ثمین باغچه بان)، ویرانه (ثمین باغچه بان)، سمفونی شماره ۱۰۴ (ژوزف هایدن)، سمفونی کنسرتانت برای ویلن، ویولا و ارکستر (ولفگانگ آمادئوس موتسارت) پیش روی مخاطبان قرر گرفتند.

اول تیر ۱۴۰۱؛ اعضای شورای هنری ارکسترها معرفی شدند
اول تیرماه سال ۱۴۰۱ بود که ارسال یک خبر مهم استراتژی جدید بنیاد رودکی در جریان فعالیت ارکسترها را به اهالی رسانه و هنرمندان عرضه کرد و طی آن اعضای شورای هنری ارکسترها شامل «ارکستر ملی ایران» و «ارکستر سمفونیک تهران» برای دوره جدید معرفی گشتند.
در حکم مجید زین العابدین مشاور وزیر و مدیرعامل بنیاد رودکی حسن ریاحی، نصیر حیدریان، کیاوش صاحب نسق، محمد میرزمانی و هادی آرزم به عضویت شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران و همینطور حمید شاهنگیان، امیر بکان، همایون رحیمیان، سهراب کاشف و بهزاد عبدی بعنوان ۱۰ عضو دوره جدید شورای هنری ارکستر ملی ایران معرفی گشتند.
حمایت از اجراهای فاخر، اهتمام به برنامه ریزی تقویم سالانه، انتخاب و همکاری شایسته ترین نوازندگان و خوانندگان موسیقی کشور، دعوت از رهبران صاحب صلاحیت برای ارکسترها، انتخاب نمونه های درخشان از آثار آهنگسازان ایران و جهان، سفارش تولید آثار جدید و تدوین شیوه های ارتقای کیفی ارکسترها متناسب با سیاست های راهبردی بنیاد رودکی از مأموریت های این شوراها اعلام شده بود.

۳۰ تیر ۱۴۰۱؛ برگزاری کنسرت جدید به رهبری حامد گارسچی
ارکستر سمونیک تهران به رهبری حامد گارسچی روزهای پنج شنبه و جمعه ۳۰ و ۳۱ تیر بود که در تالار وحدت به صحنه رفت / مهرداد غلامی سولیست فلوت این اجرای ارکستر سمفونیک بود.
اورتور جیبسی بارون با آهنگسازی یوهان اشتراوس، قطعه برای فلوت و ارکستر با آهنگسازی حسین ناصحی و سمفونی شماره ۸ آنتونن دورژاک در سل ماژور، اپوس ۸۸، ۳ قطعه ای است که توسط ارکستر سمفونیک نواخته شد.
حامد گارسچی، متولد تهران و دانش آموخته رهبری ارکستر در دانشگاه موسیقی شهر کلن آلمان، تحصیلاتش را زیر نظر استادانی همچون میشائیل لوییک، نیکلاس پاس که، آلکساندر رومپف، فیلیپ آن تره مان و کورت مازور ادامه داد. وی در دوران تحصیل با ارکسترهای گوناگونی در آلمان، مجارستان و بلغارستان همکاری کرده است. این در حالیست که نامزدی دریافت جایزه مسابقه رهبری ارکستر آلمان در سال ۲۰۱۷ و کسب مقام پنجم در مسابقه رهبری ارکستر آنتال دوراتی در کشور مجارستان، رهبری ارکستر جوانان وتسالار، رهبری ارکستر در فستیوال های مختلف بین المللی از سوابق گارسچی بود.

۵ مرداد ۱۴۰۱؛ مجید انتظامی به شورای هنری ارکسترها اضافه شد
روز پنجم مرداد ۱۴۰۱ بود که با حکم مشاور وزیر و مدیرعامل بنیاد رودکی، مجید انتظامی بعنوان عضو شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران ارائه شد.
مجید انتظامی موسیقی دان و آهنگساز برجسته کشورمان، برگزیده سیمرغ بلورین در چهار دوره جشنواره فیلم فجر برای موسیقی متن فیلم بوده است.
انتظامی همینطور برگزیده هشتمین همایش چهره های ماندگار در سال ۱۳۸۹ است و در سال ۱۳۹۳ هم بعنوان جهادگر عرصه فرهنگ و هنر نشان افتخار دریافت کرده است.
شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران با حضور ۵ نفر از استادان و نخبگان موسیقی کشور جهت اعتلای موسیقی فاخر در بنیاد رودکی برای ارکستر سمفونیک تهران برنامه ریزی می کرد.

۹ مرداد؛ برگزاری نشست رسانه ای کنسرتی که هیچگاه برگزار نشد
روز نهم مرداد ماه بود که نشست رسانه ای رویداد موسیقایی «همراه خاطره ها» که دربرگیرنده اجرای برگزیده ای از آثار مجید انتظامی آهنگساز شناخته شده کشورمان بود، با حضور این آهنگساز و نصیر حیدریان رهبر ارکستر در تالار وحدت تهران برگزار گردید.
مجید انتظامی در این جلسه خبری اظهار داشت: قرار بر اینست که کنسرتی را در هفته دفاع مقدس برگزار نماییم. در این کنسرت خوشبختانه نصیر حیدریان که زحمت زیادی برای آن کشیده کار آماده سازی ارکستر را به عهده دارد و بعد از انجام مراحل آماده سازی آنرا تحویل بنده می دهد. برنامه ای که برای کنسرت آماده کردیم موسیقی متن فیلمهای کانی مانگا، جایی به منظور زندگی، مردان آنجلس، شیخ بهایی در چارچوب ارکستر سازهای زهی ایرانی و کلاسیک است. در واقع میتوان گفت این آثار برگرفته از بالای ۲۰۰ ساعت موسیقی هایی است که بنده برای این آثار نوشته ام. البته قرار بر اینست که دو قطعه دیگر هم داشته باشیم که این دو اثر با خواننده اجرا می شود.
البته صحبت های مجید انتظامی فقط و فقط به این نشست خبری خلاصه شد؛ چون که به سبب التهابات و اتفاقاتی که در جامعه بعد از فوت مرحوم مهسا امینی صورت گرفت، فضایی را به وجود آورد که مجید انتظامی پس از مدت ها کش و قوس عطای برگزاری این کنسرت را به لقایش بسپارد و به فکر تاریخ دیگری برای این اجرای زنده باشد. اجرایی که هنوز تاریخ برگزاری اش در محاق بودن و نبودن است.

۱۰ مرداد ۱۴۰۱؛ نصیر حیدریان رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران شد
روز دهم مرداد ماه بود که با حکم مجید زین العابدین مشاور وزیر و مدیرعامل بنیاد رودکی و با پیشنهاد اعضای شورای هنری ارکستر، نصیر حیدریان برای یک دوره یک ساله بعنوان رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران انتخاب گردید.
مجید زین العابدین در حکم خود خطاب به نصیر حیدریان بر برنامه ریزی، آماده سازی و رهبری اجراها، ضبط و تمرینات ارکستر در چهارچوب برنامه های مصوب و معرفی و پیشنهاد رهبران میهمان تاکید کرده است.
تلاش در جهت ارتقای دانش و مهارت فنی نوازندگان به وسیله تعیین رپرتوارهای مناسب از دیگر نکاتی است که مدیرعامل بنیاد رودکی در حکم خود به آن اشاره نمود.
نصیر حیدریان در سالهای اخیر چندین نوبت بعنوان رهبر مهمان، رهبری اجراهای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران را به عهده داشته است.

شهریور ۱۴۰۱؛ حضور ارکستر سمفونیک در موسیقی نمایش «علمدار»
در شهریور ماه سال قبل بود که پروژه ای با عنوان موسیقی نمایش «علمدار» به کارگردانی حسین پارسایی، اهنگسازی پوریا خادم، خوانندگی پوریا اخواص، رهبری ارکستر بردیا کیارس در تالار وحدت روی صحنه رفت که اعضای ارکستر سمفونیک تهران نوازندگی آنرا به عهده داشتند.
موسیقی نمایش عاشورایی «علمدار» با همراهی ارکستر سمفونیک تهران در روزهای منتهی به اربعین حسینی در تالار وحدت روی صحنه رفت. این پروژه روایت دلاوری و وفاداری حضرت ابوالفضل العباس در ۱۱ پرده نمایشی به روایتگری پرویز پرستویی به همت بنیاد رودکی و با همکاری مؤسسه فرهنگی «خادمین علی ابن ابیطالب (ع)» از ۱۴ تا ۱۸ شهریور اجرا شد.
بلیت های موسیقی نمایش «علمدار»، به صورت همت عالی به فروش رسید و همه عوائد حاصل از هنری فروش اجراهای این اثر، صرف کمک به خانواده های بی سرپرست، ساخت خانه، مدارس و خانه بهداشت و اشتغال زایی در مناطق محروم شد.

۲۳ دی ۱۴۰۱؛ سالم جایگزین زین العابدین شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیات امنای بنیاد فرهنگی و هنری رودکی روز بیست و سوم دیماه بود که در حکمی، مهدی سالم را بعنوان مدیرعامل این بنیاد منصوب نمود. انتصابی که بطور حتم می توانست و می تواند در روند فعالیتهای ارکسترهای دولتی تاثیرات خویش را داشته باشد.
در حکم محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ خطاب به مهدی سالم بعنوان مدیرعامل بنیاد رودکی، تعامل ویژه با هنرمندان و اصحاب فرهنگ، پشتیبانی از آفرینش های حرفه ای هنرمندان سراسر کشور متناسب با راهبرد عدالت فرهنگی همچون مهم ترین مأموریت های دوره جدید بنیاد رودکی اعلام شده است.
مهدی سالم متولد سال ۱۳۶۲ و دانش آموخته دکترای مدیریت فرهنگی است. مدیریت شبکه امید، عضو هیات مدیره کانون پرورش فکری، مشاور فرهنگی و رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و مدیر فرهنگسازی مرکز رسانه های دیجیتال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچون سوابق اوست.

بهمن ۱۴۰۱؛ یک شروع به بهانه برگزاری جشنواره موسیقی فجر
دور از انتظار نبود که در شرایط بسیار ملتهب جامعه فعالیت کنسرتهای موسیقی هم با مشکلات و چالش های زیادی رو به رو شود.
فرآیندی که به حوزه ارکسترهای دولتی هم رسید و این مجموعه ها با وجود فعالیت ها و تمرین ها نصفه و نیمه ای که داشتند به غیر از چند اجرای ارگانی که آنها هم رسانه ای نشدند، در محاق تعطیلی قرار گرفتند.
این روند ادامه داشت تا این که ارکستر سمفونیک تهران در کنار ارکستر موسیقی ملی یا ارکستر ملی ایران کنسرت هایی را حسب وظیفه ذاتی خود در جریان برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به رهبری نصیر حیدریان برگزار کردند که این اجراها هم مانند اجراهای باکیفیت چند سال پیش ارکسترها چنگی به دل نمی زد.

آنچه گفته شد روایتی تاریخی از وضعیت ارکستر سمفونیک تهران طی یک سال قبل است که رجوع باردیگر به آن می تواند، مسیر روشن تر و واضح تری را برای علاقه مندان و دوستداران این ارکستر ها نشان دهد تا بتوانند شاهد وضعیت روشن تری از مسیر آینده ارکسترهایی باشند که می توانند تبدیل به مهم ترین های موسیقی باشند.
مهم ترین هایی که این روزها از آن اخبار خوبی شنیده نمی شود و بعضی از شنیده های غیررسمی حاکی از اختلافات شدید میان نوازندگان و بعضی از رهبران ارکستر دعوت شده است که حتی منجر به استعفا و تهدید به کناره گیری خیلی از نوازندگان هم شده است. نوازندگانی که پیش از این اتفاقات و در طول یک سال قبل از ارکستر سمفونیک تهران خارج شدند و دیگر از نامهای بزرگ در این مجموعه ها کمتر اسمی را میتوان یافت.
البته بعضی از شنیده ها دیگر از آن حکایت می کند که نصیر حیدریان هم دیگر بعنوان رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران در این مجموعه فعالیت نمی کند و هنرمند دیگری بعنوان رهبر ارکستر معرفی شده است.

1402/02/10
12:00:36
itemprop="bestRating">5
430
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , پروژه , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد