وبلاگ آفتاب

امکان رؤیت پذیری هلال ماه شوال ۱۴۴۴ از شامگاه جمعه

امکان رؤیت پذیری هلال ماه شوال ۱۴۴۴ از شامگاه جمعه

به گزارش وبلاگ آفتاب، عضو ستاد استهلال استان تهران با اعلان اینکه در شامگاه 31 فروردین امکان مشاهده هلال ماه در پهنه ایران وجود ندارد، اظهار داشت: در شامگاه جمعه قابل مشاهده می باشد.


علی ابراهیمی، رصدگر هلال ماه و عضو ستاد استهلال استان تهران در گفت و گو با ایسنا، گفت: جهت بررسی رؤیت پذیری هلال ماه شوال ۱۴۴۴ لازم است در ابتدا لحظه مقارنه ماه و خورشید را مرور نماییم که این لحظه مصادف با ساعت ۷ و ۴۲ دقیقه روز پنج شنبه ۳۱ فروردین ماه است.
وی افزود: در این زمان در بخش هایی از استرالیا، نیوزیلند، اندونزی و جزایر آسیای جنوب شرقی شاهد خورشیدگرفتگی مرکب هستند و از این زمان به بعد، ماه رفته رفته از خورشید جدا خواهد شد.
ابراهیمی اشاره کرد: در غروب روز پنج شنبه ۳۱ فروردین در پهنه ایران، شرایط مناسب برای جدایی ماه از خورشید و رؤیت پذیری هلال ماه شوال فراهم نیست.
عضو تیم استهلال استان تهران با تأکید بر این که برمبنای محاسبات رؤیت هلال ماه در شامگاه پنج شنبه، ۳۱ فروردین در پهنه ایران فراهم نیست، افزود: تنها نقاطی که می توانند هلال ماه را ببینند، در غرب افریقا، امریکای شمالی و مرکزی و بخش هایی از امریکای جنوبی است.
وی اشاره کرد: در ایام پس از آن (۳۱ فروردین) هلال ماه در پهنه ایران قابل مشاهده می باشد.
ابراهیمی اظهار داشت: هلال ماه شوال ۱۴۴۴ در شامگاه جمعه قابل مشاهده می باشد و پیش بینی های ما نشان میدهد که شامگاه ۳۱ فروردین امکان مشاهده هلال ماه وجود ندارد.
وی ادامه داد: ما در بخش علمی رؤیت هلال از بخش تجربی برای رسیدن به پیش بینی استفاده می نماییم. بدین سبب از سال ۱۸۵۶ میلادی هزاران گزارش از موفقیت رؤیت هلال تا حالا جمع آوری شده است تا پشتوانه ای برای پیش بینی رؤیت هلال در آینده باشد.
ابراهیمی افزود: این گزارش ها منجر به طراحی معیارهای پیش بینی رؤیت هلال شده است. بدین سبب از دیدگاه علمی تفاوت نظر چندانی در رؤیت هلال وجود ندارد و در بیشتر مواقع وضعیت رؤیت پذیری و عدم آن مشخص است. مگر مواردی خاص که با هلالی مواجه شویم که نمونه مشابه آن در گذشته دیده نشده است. در این مواقع ممکنست اختلاف نظری به وجود آید.
وی افزود: در هلال های رمضان و شوال در دو دهه گذشته فقط ۳ تا ۴ مورد چنین اتفاقی روی داده است.
ابراهیمی اضافه کرد: عمده اختلافات در بحث تفسیر مسائل فقهی در رؤیت هلال است که در جهان اسلام با یکدیگر متفاوت می باشد. بدین سبب این تفاوت آرا موجب می شود تا در کشورهای مختلف اعلام شروع ماه رمضان و شوال متفاوت باشد.



1402/01/31
14:43:57
itemprop="bestRating">5
339
تگهای خبر: جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد