وبلاگ آفتاب

گوگل هراسان به دنبال ChatGPT

گوگل هراسان به دنبال ChatGPT

به گزارش وبلاگ آفتاب، گزارش ها از آن حکایت می کند که شرکت گوگل مبلغ هنگفت ۴۰۰ میلیون دلار در یک شرکت توسعه هوش مصنوعی سرمایه گزاری نموده است تا با قدرت ربات ChatGPT روبرو شود.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از لس آنجلس تایمز، شرکت گوگل با کمک شرکت مادر خود، الفبت(Alphabet) تقریبا ۴۰۰ میلیون دلار در استارتاپ هوش مصنوعی آنتروپیک(Anthropic) سرمایه گذاری می نماید تا با توسعه چت بات مخصوص خود به رقابت با ربات شرکت OpenAI معروف به ChatGPT بپردازد.
این معامله توسط مدیر عامل استارتاپ آنتروپیک فاش شد و بدون ذکر جزئیات مالی، در وبلاگ این شرکت به اشتراک گذاشته شد.
داریو آمودی مدیر عامل آنتروپیک اظهار داشت: ما با Google Cloud برای پشتیبانی از فاز بعدی آنتروپیک، جایی که سیستم های هوش مصنوعی خویش را برای مجموعه بزرگتری از افراد عرضه می نماییم، همکاری می نماییم. این مشارکت عملکرد زیرساخت ابری و مقیاس مورد نیاز ما را به ما می دهد.
این همکاری بگونه ای معماری شده است که هر دو شرکت بتوانند سیستم های محاسباتی هوش مصنوعی را به خوبی توسعه دهند.
آمودی می گوید: ما مشتاق استفاده از زیرساخت Google Cloud برای ساختن سیستم های هوش مصنوعی قابل اعتماد، قابل تفسیر و هدایت پذیر هستیم. این همکاری با آنها به ما این امکان را می دهد که یک سکوی هوش مصنوعی قوی تر بسازیم.
آنتروپیک در سال ۲۰۲۱ توسط رهبران سابق شرکت OpenAI تاسیس شد. این شرکت در ماه ژانویه آزمایش محدودی از یک چت بات جدید به نام کلود(Claude) را منتشر نمود که امیدوار بود با ChatGPT رقابت کند.
یکی از بزرگترین محرک های تغییر تکنولوژیک
توماس کوریان، مدیر اجرایی Google Cloud در اطلاعیه ای اظهار داشت: هوش مصنوعی از تحقیقات آکادمیک به یکی از بزرگترین محرک های تغییرات تکنولوژیک تبدیل گشته است و فرصت های جدیدی برای رشد و بهبود خدمات در تمام صنایع بوجود می آورد.
وی ادامه داد: Google Cloud زیرساخت های باز را برای نسل بعدی استارتاپ های هوش مصنوعی فراهم می آورد و همکاری ما با آنتروپیک، نمونه ای عالی از اینست که چگونه به کاربران و کسب و کارها کمک می نماییم تا از قدرت هوش مصنوعی قابل اعتماد و مسئولیت پذیر بهره ببرند.
همکاری هایی از این قبیل به شرکتهای با سابقه، فرصتی برای دسترسی به سیستم های هوش مصنوعی درحال توسعه می دهد و استارتاپ های هوش مصنوعی هم به نوبه خود می توانند از منابع مالی و محاسبات ابری که غول های فناوری عرضه می دهند، نهایت استفاده را ببرند.
انتشار کلود در ماه های آینده
ربات هوش مصنوعی شرکت آنتروپیک معروف به کلود هنوز برای عموم منتشر نشده است. با این وجود، این شرکت گفته است که می خواهد این چت بات را در ماههای آینده در دسترس عموم قرار دهد.
ساندار پیچای، مدیر عامل الفبت(شرکت مادر گوگل) روز پنجشنبه گذشته در جلسه بررسی درآمد سه ماهه چهارم این شرکت اظهار داشت: من از جهش های مبتنی بر هوش مصنوعی که می خواهیم در جستجو و فراتر از آن رونمایی نماییم، هیجان زده هستم.
وی افزود که گوگل می خواهد ربات های چت را در هفته ها و ماههای آینده بعنوان همراهی برای جستجو منتشر کند.
ربات ChatGPT
ChatGPT که در نوامبر سال گذشته(۲۰۲۲) راه اندازی گردید، تبدیل به یک دستیار کلیدی برای عموم مردم شده است تا سؤالاتی را از آن بپرسند که می خواهند پاسخ های دقیق و جزئی از آنها بگیرند. ChatGPT به جای عرضه پاسخ به یک نتیجه ی جستجو که مثلاً در موتور جستجوی گوگل در ده ها صفحه پدیدار می شود، به سؤال ها به سبک مکالمه ای پاسخ می دهد که کاربرپسند، به راحتی در دسترس و قابل درک است.
ربات ChatGPT یک ربات مخصوص گفتگو یا چت است که بر روی خانواده مدلهای زبان بزرگ ساخته شده و با روشهای فنی یادگیری نظارت شده و تقویتی به خوبی تنظیم شده است.
این ربات در دسامبر ۲۰۲۲ با نظرات مثبتی مواجه گردید و بعنوان مثال نیویورک تایمز آنرا «بهترین ربات چت هوش مصنوعی که تاکنون برای عموم معرفی شده» نامید و گاردین هم گفته است که می تواند متنی با جزئیات چشم گیر و مانند انسان تولید نماید.
ChatGPT آخرین مورد از یک مجموعه هوش مصنوعی است که شرکت سازنده از آن بعنوان GPTs یاد می کند و مخفف عبارت «مبدل از پیش آموزش دیده مولد»(Generative Pre-Trained Transformer) است.
یکی از خصوصیت های کلیدی ChatGPT توانایی آن در ایجاد پاسخ های متنی انسان مانند به درخواست ها است. این سبب می شود که برای طیف گسترده ای از برنامه ها مانند ایجاد ربات های چت برای عرضه خدمات به مشتری، ایجاد پاسخ به سؤالات در انجمن های آنلاین یا حتی ایجاد محتوای شخصی سازی شده برای پست های شبکه های اجتماعی مفید باشد.
این ربات می تواند برای کارهای پردازش زبان طبیعی مانند تولید متن و ترجمه زبان استفاده گردد و با مدل GPT-۳.۵ آموزش دیده است که یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین مدلهای زبان موجود هم اکنون است.
ChatGPT از زمان راه اندازی آن در نوامبر سال قبل به یک موفقیت فوق العاده تبدیل گشته است. این برنامه هوش مصنوعی که اساساً یک ربات گفتگوگر پیشرفته است، می تواند به بزرگترین و کوچک ترین سؤالات زندگی پاسخ دهد و مقالات دانشگاهی، داستان های تخیلی و حتی نامه های درخواست شغل را تهیه نماید.
این هوش مصنوعی این کار را با استفاده از آنچه از مقدار حیرت آوری از متون موجود در اینترنت به دست می آورد، با راهنمایی دقیق متخصصان انسانی انجام می دهد. میلیونها نفر در هفته های اخیر سؤالاتی از ChatGPT پرسیده اند و این ربات تمام تلاش خویش را برای پاسخ دادن به کار می گیرد، مگر این که بداند نمی تواند. پاسخ های آن با اعتماد به نفس بالا و روان عرضه می شوند، حتی اگر گاهی اوقات به طرز شگفت انگیزی اشتباه باشند.
این بدان معناست که باآنکه ChatGPT می تواند فیزیک کوانتومی را توضیح دهد یا شعری را بنا به تقاضای فرد بنویسد، اما به قول کارشناسان، تسخیر کامل دنیا توسط هوش مصنوعی قریب الوقوع نیست.
قابل ذکر است که ربات ChatGPT هم اکنون از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه فراتر رفته است و به سریع ترین برنامه درحال رشد تاریخ تبدیل گشته و حتی از دوران ظهور اینستاگرام هم پیشی گرفته است.
به نظر می آید این نوع ربات های مبتنی بر مدلهای زبانی طبیعی که گفتگوگر و نویسنده هستند، در آینده نزدیک، تفاوت های فناورانه مهمی را رقم خواهند زد و ما را با پنجره ای جدید از فناوری مواجه می کنند.




منبع:

1401/11/17
13:16:45
itemprop="bestRating">5
482
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , اینترنت , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد