وبلاگ آفتاب
معاون فناوری وزیر علوم اعلام كرد

کسری ۱۸ هزار میلیاردریالی حوزه فناوری وزارت علوم

کسری ۱۸ هزار میلیاردریالی حوزه فناوری وزارت علوم

وبلاگ آفتاب: به گزارش وبلاگ آفتاب، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم،   تحقیقات و فناوری گفت: در صورتیکه ۳۰ درصد شرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فناوری مستقر هستند،   بودجه این معاونت نصف بودجه دانشگاه تهران است.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دکتر علی خیرالدین امروز در بیست و سومین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، ضمن اشاره به رتبه ۱۲۰ جهانی ایران در سال۲۰۱۴، اضافه کرد: این رتبه در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۶۰ جهانی و در سال ۲۰۲۲ به رتبه ۵۳ جهانی دست یافت.
وی افزود: باید تلاش شود که این رتبه به ۱۵ جهانی برسد و ضمن حفظ این رتبه، رتبه جهانی ایران در تبدیل ایده و علم را ارتقا دهیم؛ چون که ایران در زمینه تبدیل علم به فناوری ضعف دارد.
وی به برگزاری بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار اشاره نمود و خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه ۹۳ مرکز حضور داشتند که شامل ۲۹ پارک علم و فناوری، ۲۴ دانشگاه، ۲۳ مؤسسه تحقیقاتی، ۱۳ پژوهشگاه و ۴ مرکز رشد می شود.
خیرالدین، رونمایی از ۳۰ محصول فناورانه را از دیگر برنامه های این نمایشگاه نام برد و اظهار نمود: علاوه بر آن شاهد حضور ۲۸ اتحادیه و انجمن های علمی در این رویداد بودیم.
به قول وی بیشترین محصولات عرضه شده در این نمایشگاه در حوزه IT و ICT، کشاورزی، دامی و گیاهی بوده است.
اجرای طرح یارانه تجاری سازی
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم ضمن اشاره به رویکرد کشور در حوزه تبدیل ایده به محصول، تصریح کرد: خیلی از ایده های عرضه شده در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در حد نمونه آزمایشگاهی است و یا محصولات فناورانه ساخته شده در شرکتهای دانش بنیان به فروش نمی رسند.
وی افزود: در این خصوص مبادرت به اجرای طرح یارانه تجاری سازی کردیم که بر مبنای آن محصولاتی با خصوصیت هایی چون مبلغ فروش، میزان ساخت داخل، اولویت منطقه ای و یا کشوری، مشمول این یارانه می شوند.
خیرالدین افزود: در خلال ۴ روز برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش وفناوری ۳۲۲ تفاهمنامه با حجم ۵۹۷ میلیارد تومان به امضا رسید و پیشبینی می شود که ۳۰ درصد این تفاهمنامه ها به قرارداد تبدیل شوند.
وی خاطرنشان کرد: پارک های فناوری (۲۷ پارک) بیشترین مشارکت را در انعقاد قراردادها داشتند.
به قول این مقام مسؤول، ۵ پژوهشگاه و ۶ مرکز رشد موفق به انعقاد قرارداد شدند.
معرفی فناوران
معاون وزیر علوم افزود: بر مبنای دستوالعمل جشنواره معرفی فناوران، تعداد ۲۲۱ فناور به ما عرضه شدند و ۱۰۲ پرونده برای ما ارسال شد و در نهایت ۴۲ پرونده مورد بررسی قرار گرفت.
خیرالدین افزود: داوران بر مبنای شاخصهای یازده گانه داوری ها را انجام دادند که بر مبنای آن امروز از ۱۸ پژوهشگر و فناور تقدیر خواهد شد.

وی ادامه داد: در این مراسم یک دانشجوی برتر در حوزه فناوری داریم و ۳۹ درصد برترین های فناوری از پارک ها و ۲۲ درصد برترین های فناور از دانشگاه ها بوده اند.

عملکرد معاونت فناوری وزارت علوم
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از ۷۷۳۵ شرکت دانش بنیان کشور در پارک های علم و فناوری مستقر هستند، افزود: این در شرایطی است که بودجه معاونت فناوری وزارت علوم نصف بودجه دانشگاه تهران است. در پارک ها اقدامات خوبی برای اشتغال زایی شده که نیاز است به پشتیبانی از پارک ها توجه بیشتری صورت گیرد.

خیرالدین تصریح کرد: در پارک های فناوری ۴۰ هزار شغل بوجود آمده که این میزان ۲۸ درصد اشتغال دانش بنیان ها را شامل می شود.
فروش دانش بنیان ها
خیرالدین میزان فروش محصولات فناورانه ساخته شده در شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک ها را ۱۱۰ میلیون دلار و در حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد.
نظام ایده ها و نیازها
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم ضمن اشاره به اهداف ایجاد نظام ایده ها و نیازها (نان)، اظهار داشت: در سامانه نان ۶۲۳۰ نیاز و ۵۳۶ ایده به ثبت رسیده است.
بودجه هایی که اختصاص نیافت
خیرالدین با انتقاد نسبت به عدم تخصیص اعتبارات قانونی، اظهار داشت: بر مبنای تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان جهت کمک به دانشگاه ها و پژوهشگاه ها باید اختصاص می یافت که ریالی اختصاص نیافته است.
وی افزود: همینطور استان ها موظف می باشند ۱۰ درصد از اعتبارات تملیکی را در حوزه فناوری هزینه کنند که برخی استان ها در این حوزه اقدام نمودند.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم به ظرفیت های قانون جهش تولید اشاره نمود و اظهار داشت: بر طبق این قانون هر اعتباری که از جانب شرکتهای دانش بنیان در قسمت تحقیق و توسعه سرمایه گذاری شود، مشمول معافیت مالیاتی خواهد شد.
وی افزود: علاوه بر آن بر مبنای ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت، اگر بخش های صنعتی با شرکتهای فناور قراردادهای تحقیق و توسعه امضا کنند، مشمول معافیت مالیاتی می شوند.
خیرالدین تصریح کرد: معاونت فناوری وزارت علوم با کسری اعتبارات ۱۸ هزار میلیاردریالی مواجه می باشد، ضمن آنکه برای سال ۱۴۰۲ به بودجه ۲۳۰۰ میلیارد تومان نیاز است.



1401/09/24
13:46:07
itemprop="bestRating">5
455
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد