وبلاگ آفتاب

تشخیص بیماری کلیوی با اسکن شبکیه چشم

تشخیص بیماری کلیوی با اسکن شبکیه چشم

وبلاگ آفتاب: شاید به زودی هوش مصنوعی بتواند با اسکن کردن شبکیه چشم، علایم اولیه بیماری کلیوی را تشخیص دهد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از فوربس، یک استارت آپ مستقر در کره جنوبی به نام "Mediwhale" می خواهد از هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری کلیوی بوسیله اسکن غیرتهاجمی شبکیه چشم استفاده نماید.
"کوین چوی"(Kevin Choi)، یکی از بنیان گذاران و مدیر عامل Mediwhale اظهار داشت: شبکیه تنها اندامی است که بدون نیاز به اقدامات تهاجمی، رگ های خونی مستقیما در آن دیده می شوند. خیلی از بیماریها به لطمه رگ های خونی مربوط می شوند. بدین سبب با بررسی مستقیم رگ های خونی و با تأیید یک مجموعه بزرگ از داده ها با بهره گیری از هوش مصنوعی، می توانیم علایم اولیه بیماریهای در رابطه با لطمه عروق خونی را تشخیص دهیم.
اسکن شبکیه چشم فقط جهت بررسی بیماریهای چشمی به انجام می رسد اما چوی اظهار داشت که Mediwhale از هوش مصنوعی در اسکن شبکیه برای تشخیص بیماریهای غیر چشمی استفاده می نماید.
وی ادامه داد: مزیت هوش مصنوعی، تحلیل خودکار تصویر، محاسبه امتیاز خطر و تشخیص تغییرات ظریفی است که پزشکان نمی توانند آنها را ببینند اما هوش مصنوعی همچنان می تواند امتیاز خطر قابل تکرار را از تصاویر شبکیه چشم محاسبه کند.
چوی افزود: ما امیدواریم که خطرات آینده بیماریهای در رابطه با رگ های خونی را که از بیماریهای قلبی-عروقی و کلیوی شروع می شوند، شناسایی نماییم.
راهکار Mediwhale این است که از دوربین "فوندوس"(Fundus) برای ثبت تصاویر چشم استفاده نماید و سپس یک الگوریتم هوش مصنوعی، ارزیابی خطر بیماری را عرضه نماید. دوربین های فوندوس، دوربین های ویژه ای برای معاینه چشم هستند که کاربردهای گسترده ای در چشم پزشکی دارند.
چوی اظهار داشت: پزشک عمومی می تواند تصویربرداری از شبکیه چشم را انجام دهد و در صورت تشخیص دادن خطر بالای بیماری، بیمار را برای آزمایش های تکمیلی به متخصص ارجاع دهد. دستگاه ما می تواند رگ های خونی شبکیه را مورد بررسی قرار دهد و خطرات احتمالی بیماریهای آینده را طبقه بندی کند تا گروههای پرخطر و متوسط بتوانند با انجام دادن اقدامات اولیه، از بیماریها حتی زمانی که هیچ علامتی ندارند، پیشگیری کنند.
چوی اظهار داشت که امیدوار است در ادامه راه، بیماران بتوانند به سرعت خطرات بیماریهای قلبی-عروقی و کلیوی خودرا بدون خطر تشعشع یا نیاز به آزمایش خون بررسی نمایند. این امر خصوصاً برای کسانی بسیار اهمیت دارد که به بیماریهای متابولیک مانند دیابت یا فشار خون بالا مبتلا هستند.
دستگاه ارائه شده توسط استارت آپ Mediwhale از نوامبر ۲۰۲۲ تا حالا هنوز توسط "سازمان غذا و داروی آمریکا"(FDA) تایید نشده است.




منبع:

1401/09/07
14:05:22
itemprop="bestRating">5
414
تگهای خبر: دوربین , سازمان , متخصص , هوش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد