وبلاگ آفتاب
معاون دانشكدگان فنی دانشگاه تهران:

اشتغال، کارایی پژوهشی دانشجوی دکتری را کاهش می دهد

اشتغال، کارایی پژوهشی دانشجوی دکتری را کاهش می دهد

وبلاگ آفتاب: به گزارش وبلاگ آفتاب، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران بیان نمود: اشتغال دانشجویان دکتری در زمان تحصیل چالش های گوناگونی برای یادگیری و امور پژوهشی آنها به دنبال می آورد.


دکتر محمود شاه آبادی درگفتگو با ایسنا، در رابطه با چرایی ورود دانشجویان به مقطع تحصیلی دکتری اظهار داشت: هدف و انگیزه دانشجویان دکتری برای تحصیل در این مقطع در اکثر موارد وارد شدن به محیط ­های آکادمیک بعد از فراغت از تحصیل است، و شاید بتوان ادعا کرد که محیط های صنعتی به فارغ التحصیلان مقطع دکتری در رشته­ های مهندسی کمتر نیاز دارند.
این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دانشجویان دکتری به صورت معمول در سنین تشکیل خانواده هستند، خاطرنشان کرد: این دانشجویان برای امرار معاش و تأمین هزینه های زندگی خود ناچار هستند در کنار تحصیل، اشتغال هم داشته باشند. واضح است که در چنین شرایطی میزان کارآیی آنها برای امور پژوهشی کاسته می شود. همینطور پژوهش های انجام شده در این شرایط امکان دارد از منظر نوآوری در سطح بالایی نباشد.
وی در رابطه با میزان کمک ‎هزینه های تحصیلی که به دانشجویان دکتری پرداخت می شود، اظهار نمود: ناچیز بودن و تاخیر در پرداخت کمک هزینه های تحصیلی دکتری سبب دلسردی دانشجویان می شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در موارد گوناگونی تناسبی میان تعداد دانشجویان و استادان دانشگاه ها در مقطع دکتری وجود ندارد، توضیح داد: در دانشگاه های کشور نسبت استاد به دانشجویان در رشته های مختلف مهندسی سالانه مورد ارزیابی قرار می گیرد و معیار مهمی در تخصیص بودجه به حساب می آید. بدیهی است که عدم توجه به این شاخص یعنی پذیرش دانشجوی دکتری بدون توجه به آمار اعضای هیات علمی و امکانات آموزشی، مشکلات گوناگونی را به دنبال دارد.
این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در آئین نامه های ترفیع و ارتقاء استادان، لازم است آن دسته از معیارهائی که ناظر بر تعداد دانشجویان دکتری راهنمائی شده توسط عضو هیات علمی است، مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته و در مواردی اصلاح گردد.
دکتر شاه آبادی اضافه کرد: جهت رفع مشکل اشتغال همزمان دانشجویان دکتری، میتوان با تخصیص بورس های تحصیلی از جانب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سایر وزارت خانه ها، موسسات، اقدام نمود. همینطور لازم است این بورس های تحصیلی در پاسخ به نیازهای در رابطه با امرار معاش دانشجویان دکتری مبلغ قابل توجهی داشته باشند. بدیهی است، به علت محدودیت های بودجه، تعداد این بورس ها اندک خواهد بود و متقاضیان برخورداری از این بورس ها باید قابلیت های خویش را بر مبنای ارزیابی دقیق علمی به مراکز تأمین بورس اثبات کنند. همینطور میتوان تمدید این بورس در حین تحصیل را منوط به نتیجه ارزیابی سالانه و نظر استاد راهنمای دانشجو نمود.
وی افزود: این بورس باید با بورس های تحصیلی معمول وزارت خانه ها و سازمان ها متفاوت باشد؛ چون که بورس های تحصیلی معمول تعهدات سنگینی را به دانشجویان تحمیل می کنند. در حالیکه تعریف و عرضه بورس های تحصیلی از این دست سبب می شود که دانشجویان دکتری با فراغ بال بیشتری برای امور پژوهشی اقدام نمایند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران اظهار نمود: در کنار پشتیبانی از دانشجویان دکتری مستعد از راه بورس های کامل تحصیلی بلاعوض، ضروریست صندوق های پشتیبانی از طرح های پژوهشی اجازه دهند تا اعضای هیئت علمی در طرح های پژوهشی خود، پژوهانه مکفی برای دانشجویان دکتری خود لحاظ کنند تا دانشجویان دکتری همکار طرح بتوانند به صورت تمام وقت به پژوهش خود بپردازند و دغدغه اشتغال همزمان با تحصیل و عواقب ناشی از آنرا نداشته باشند.




منبع:

1401/08/21
09:17:59
itemprop="bestRating">5
319
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد