وبلاگ آفتاب
در گزارش وبلاگ آفتاب مطرح شد؛

شفیره فعلا به چهارسو نمی آید

شفیره فعلا به چهارسو نمی آید

وبلاگ آفتاب: به گزارش وبلاگ آفتاب، مهدی شاه پیری نویسنده و کارگردان نمایش شفیره عنوان نمود فعلاً قصد ادامه اجراهای این نمایش را ندارد و در فرصتی مناسب تر این اثر را به صحنه می برد.



مهدی شاه پیری نویسنده و کارگردان نمایش «شفیره» درباره ی ادامه اجراهای این اثر نمایشی که به سبب تعطیلی مجموعه تئاتر شهر متوقف شده بوده، به خبرنگار مهر اظهار داشت: نمایش «شفیره» از ۱۴ شهریور ماه اجرای خودرا در تالار چهارسو شروع کرد که پس از سپری کردن چند اجرا به سبب تعطیلی مجموعه تئاتر شهر در جریان اتفاقاتی که در جامعه رخ داد، اجرایش متوقف گردید.
وی افزود: زمان اجرای مجدد نمایش معین نیست و جدول اجراهای تئاتر شهر هم بسته شده است اما چیزی که می دانم این است که درحال حاضر اجرا نخواهیم رفت. در این شرایط بهتر دیدیم نمایش را اجرا نکنیم که البته این تصمیم دوطرفه بود و با هماهنگی و همراهی مدیریت مجموعه تئاتر شهر انجام گرفت. صحبت هایی برای اجرای نمایش در اسفندماه شده است اما از الان نمی توان درباره ی اجرا نظر قطعی داد، چون همه چیز به شرایط و هماهنگی با گروه و بازیگران نمایش بستگی دارد پس باید صبر نماییم تا ببینیم در آینده چه پیش می آید.
«شفیره» اقتباسی آزاد از نمایشنامه «مده آ» اوریپید است که شاه پیری در گفتگویی که قبل از این درباه نمایش با خبرنگار مهر داشت درباره ی مضمون کار اظهار داشته بود: «شفیره» بیشتر در جزئیات و تم داستان به «مده آ» شباهت دارد و در فضاسازی به افسانه های «هزار و یک شب» نزدیک است. علاقه ام به افسانه ها و فضاهای سِحر و جادو و جن و پری موجب شد که به سمت اجرای این نمایش بروم و این داستان کلاسیک یونانی را به فضاسازی شرقی نزدیک تر کنم.
کارگردان نمایش «آبجی» درباره ی داستان نمایش هم توضیح داده بود: داستان نمایش از جایی شروع می شود که هنوز مده آ به دنیا نیامده است. یک شب پادشاهی بدون فرزند آوای زنبوری در گوشش می پیچد. زنبور به او می گوید اگر می خواهد بچه دار شود باید قوچ زرین را سر ببرد و از پارچه زرین برای خودش رواندازی درست کند. پس از چند ماه ملکه فرزندانی دوقلو به دنیا می آورد؛ دختری سرخ مو و پسری مرده. پادشاه از این که پسر مرده است غصه دار می شود اما باردیگر آوای زنبور در گوش او طنین انداز می شود که تنها در صورتیکه گلوی دختر بریده شود، پسر زنده خواهد شد. پادشاه گلوی دختر را می برد و پسر زنده می شود اما از یک قطره از خون دختر که روی زمین ریخته است گلی می روید سرخ رنگ. گلی که روزها به شکل یک گل است اما شب ها تبدیل به دختر سرخ موی می شود تا این که شاهزاده ای جوان به آن دیار می آید و مدهوش بوی گل می شود.
نمایش «شفیره» که یک اثر نمایشی عروسکی بزرگسال شمرده می شود همچون آثار برگزیده سی هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و هفدهمین جشنواره بین المللی عروسکی تهران - مبارک است که در بخش های کارگردانی، طراحی صحنه، طراحی حرکت، طراحی نور، طراحی لباس و موسیقی موفق به دریافت جوایز انتخاب گردید.
در این اثر نمایشی داریوش فائزی، مهرنوش بلمه، حامی علیزاده، سهند جعفری زاد، رویا صدوقی، نگین تقوی راد، وصال امینی به عنوان بازیگر و بازی دهنده عروسک حضور داشتند.


منبع:

1401/08/13
15:02:51
itemprop="bestRating">5
366
تگهای خبر: بازی , فضا , هوش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد