وبلاگ آفتاب
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان كشور:

ابر بحران سالمندی از سال ۱۴۱۸ شروع می شود

ابر بحران سالمندی از سال ۱۴۱۸ شروع می شود

به گزارش وبلاگ آفتاب، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور ضمن اشاره به این که میانگین سن بازنشستگی در ایران ۵۲ سال است و سال ۱۴‍۱۰ آغاز بازنشسته شدن متولدین سال ۱۳۵۸ خواهد بود، اظهار داشت: سال ۱۴۱۰ جمعیت سالمند ایران از ۱۴ درصد عبور می کند و کشورمان رسما یک کشور سالمند به حساب می آید.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دکتر حسام الدین علامه در یازدهمین سلسله نشست سلامت سالمندی که به همت معاونت فرهنگی و پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با مبحث توانمندسازی سالمندان با رویکرد ارتقاء معیشت برگزار شد، با اشاره به اینکه میزان جمعیت سالمند کشور در سال ۱۳۵۵ پنج درصد، در سال ۱۳۹۸، ۱۰درصد و از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ دو برابر شده و شاخص آن به ۲۰ درصد رسیده است، اظهار نمود: علت این امر در کنار افزایش امید زندگی و کاهش نرخ باروری در دهه های اخیر، انفجار جمعیتی بود که در سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ رخ داده است.
وی ضمن اشاره به این که حالا جمعیت سالمندان ایران ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر (۷۱/ ۱۰ درصد) است، خاطرنشان کرد: وقتی جمعیت سالمندی زیر ۷ درصد باشد، آن جامعه هنوز جوان به حساب می آید، اگر بین ۷ تا ۱۴ درصد جمعیت میانسال و درحال گذار به سالمندی، پس از ۱۴ درصد جمعیت کشور سالمند، ۲۱ درصد سالخورده و بیشتر از ۲۸ درصد بسیار سالخورده به حساب می آید.
علامه با اشاره به اینکه از سال ۱۴۱۸ که متولدین ۱۳۵۸ به سن ۶۰ سالگی می رسند، ابر بحران سالمندی شروع می شود، اظهار داشت: جمعیت سالمندی کشور در سال ۱۴۲۰ به ۲۱ درصد و در سال ۱۴۳۵ تا ۱۴۴۵ به بیشترین تعداد جمعیت سالمند خواهد رسید، به صورتی که بیشتر از ۳۳ درصد یا یک سوم جمعیت ایران را سالمندان تشکیل خواهند داد.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با اشاره به اینکه از متولدین سال ۱۳۵۰ به بعد شاهد تغییرات شدیدتر سبک زندگی بوده ایم ازاین رو تغییرات خصوصیت های سالمندی جمیعت کشور از سال ۱۴۱۰به شدت افزایش خواهد یافت، به تفهیم این مورد پرداخت و اظهار داشت: در سال ۱۳۵۸ آمار طلاق در ایران ۲۱ هزار نفر و در سال ۱۴۰۰، ۱۸۳ هزار نفر گزارش شده؛ در حالیکه جمعیت ایران در بازه زمانی ۵۸ تا ۱۴۰۰ ۴/ ۲ برابر شده، اما جمعیت طلاق حدود ۹ برابر افزوده شده است.
وی در ادامه اضافه کرد: همه تغییرات در سبک زندگی، تغییرات شدید جمعیت شهرنشین نسبت به روستایی، افزایش خانوار هسته ای در آپارتمان های کوچک به جای فامیل گسترده در یک محله، تاخیر در ازدواج و حتی افزایش تجرد قطعی، تاخیر سن نخستین باروری، کاهش نرخ باروری و در نتیجه کاهش تعداد بعد خانوار و همه این تغییراتی که در سبک زندگی اتفاق افتاده، پدیده سالمندان تنها را زیاد می کند و باعث ایجاد بحران سالمندی خواهد شد؛ همینطور ورشکستگی صندوق های بازنشستگی حتمی خواهد شد.
علامه با اشاره به اینکه از بین ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سالمند، ۸۳ درصد آنها سالم و احتیاج به کمک فرزندان و دیگران ندارد، تصریح کرد: ۱۲ درصد سالمندان احتیاج به مراقبت های موقت و غیر رسمی دارند. تنها ۵ درصد احتیاج به مراقبت های رسمی و دائمی دارند.
وی ضمن اشاره به وضعیت سلامت و وضعیت معیارهای خطر در بعد سلامت سالمندان، بیان نمود: از بین سالمندان کشور ۵ درصد در وضعیت بسیار پر خطر و ۲۲ درصد در وضعیت پر خطر قرار دارند. همینطور ظرفیت مراکز نگه داری سالمندان ۱۴ هزار نفر، یعنی کمتر از ۲/ ۰ درصد سالمندان کشور است و این درحالی است که در بعضی از کشورهای توسعه یافته نزدیک به ۶۰ درصد سالمندانشان در این مراکز نگه داری می شوند. بنابراین کشور از وضعیت مطلوبی برای مواجهه با سالمندی برخوردار نیست.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با اشاره به اینکه کشورهای توسعه یافته ابتدا در ابعاد مختلف توسعه یافته اند و سپس با پدیده سالمندی رو به رو شده اند و اقدامات لازم را جهت بحران سالمندی فراهم کردند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایران این امر کاملا بالعکس است. بنابراین تغییرات فرهنگی و سبک زندگی، نبود زیر ساخت های لازم، نداشتن مراکز کافی نگه داری سالمند، نداشتن تعداد تخت کافی به ازای جمعیت سالمند و... باعث روبه رو شدن با وضعیت وخیمی از سالمندی خواهد شد.
علامه ضمن اشاره به این که بعضی از کشورهای جهان اصطلاحی تحت عنوان اقتصاد نقره ای یا سود جمعیتی دوم را تعریف کرده اند، توضیح داد: اقتصاد نقره ای بدین معناست، که افراد پیش از رسیدن به سن بازنشستگی مهارت هایی همچون مهارت سرمایه گذاری، کارآفرینی و... را جهت ورود به بازنشستگی و سالمندی کسب کنند. سپس وارد اقتصاد خرد، اقتصاد خانوادگی و محله محور شود. در این خصوص حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم از آنها حمایت می کند.
وی در بحث توانمندسازی و ارتقا معیشت سالمندان، مهم ترین بحث را رویکرد پیشگیرانه دانست و اضافه کرد: مواردی همچون رویکرد چرخه عمر شامل حفظ سلامتی، تندرستی و خودمراقبتی، آگاهی بخشی، بیمه شغلی (برای جوانان بیکار به جای پرداخت یارانه مستقیم حق بیمه شغلی پرداخت شود)، لزوم بیمه مراقبت طولانی مدت (با توجه به این که یکی از مهم ترین مشکلات سالمندان هزینه بالای مراقبت های آن هاست)، تأمین مسکن در دوران جوانی و میانسالی، حمایت و تأمین مالی از تمام سالمندان (حقوق بازنشستگی مکفی، یارانه مناسب و پرداخت مستمری سالمندان که هیچ دریافتی ندارند)، عدالت در توزیع و دریافت خدمات، ایجاد شبکه سمن های سالمندی میان نسلی با رویکرد توسعه پایدار و محله محور و... از موارد مهم و ضروری دیگری است، که باید بیشتر از گذشته به آنها پرداخته شود.




منبع:

1401/06/30
21:37:27
itemprop="bestRating">5
321
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , جهان , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد