وبلاگ آفتاب

نقش یک دارو در درمان علایم اصلی اوتیسم

نقش یک دارو در درمان علایم اصلی اوتیسم

به گزارش وبلاگ آفتاب، نتایج پژوهش جدید پژوهشگران دانشگاه اسلو نشان می دهد، داروهای ضد اسهال امکان دارد به درمان علایم اصلی اوتیسم کمک نماید.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از تی ای، وراثت پذیری بالا و ناهمگونی بالینی، اختلال طیف اوتیسم (ASD) را توصیف می کنند. مشکلات ارتباط اجتماعی علایم اصلی اولیه هستند. هیچ دارویی برای درمان این علایم تایید نشده است و داروهایی که برای درمان علایم عمومی استفاده می شوند دارای عوارض جانبی مضر هستند.

پژوهشگران دانشگاه اسلو نروژ در یک مطالعه جدید به بررسی این مورد پرداختند که آیا یک داروی موجود درمان جدیدی را عرضه می دهد یا خیر. در این مطالعه، دانشمندان با استفاده از یک مدل کامپیوتری حاوی پروتئین های دخیل در اختلال طیف اوتیسم، چگونگی تأثیر داروهای مختلف بر پروتئین های این سیستم را شناسایی نمودند. آنها همینطور داروهای کاربردی برای درمان این اختلال را شناسایی نمودند.

چنین شبکه هایی، پروتئین ها و تعاملات پیچیده بین آنها را بررسی می کند. توجه به این پیچیدگی هنگام مطالعه سیستم های بیولوژیکی ضروری می باشد، چونکه تأثیرگذاری بر یک پروتئین اغلب می تواند اثرات ثانویه ای در جای دیگر داشته باشد.

با بررسی داروهای موجود و تعامل آنها با پروتئین ها در این شبکه، پژوهشگران چندین دارو را که با فرایند بیولوژیکی زمینه ساز اختلال طیف اوتیسم مقابله می کند، شناسایی نمودند.

یک داروی رایج ضد اسهال به نام لوپرامید (Loperamide) یک کاندیدای امیدوارکننده بود. دانشمندان فرضیه جالبی در مورد نحوه عملکرد آن در درمان علایم اختلال طیف اوتیسم دارند. پروتئین گیرنده مواد افیونی که اغلب تحت تأثیر داروهای مخدر مانند مورفین قرار می گیرد، به لوپرامید متصل شده و توسط آن فعال می شود. این گیرنده علاوه بر اثراتی مانند کاهش درد، بر رفتار اجتماعی هم تاثیر می گذارد.

در مطالعات قبلی، موش های اصلاح شده از لحاظ ژنتیکی که فاقد گیرنده μ-افیونی بودند، نقایص اجتماعی مشابه آنچه در اختلال طیف اوتیسم مشاهده می شد نشان دادند. جالب توجه است که داروهایی که گیرنده μ-افیونی را فعال می کنند به بازیابی رفتارهای اجتماعی کمک می کنند.

این یافته ها در موش ها این احتمال را بیشتر می کند که لوپرامید یا سایر داروهایی که گیرنده مواد افیونی را هدف قرار می دهند، امکان دارد یک استراتژی جدید برای درمان علایم اجتماعی در رابطه با اختلال طیف اوتیسم عرضه کنند. با این وجود، تحقیقات بیشتری برای تأیید این نظریه مورد نیاز است.





منبع:

1401/06/21
22:30:03
itemprop="bestRating">5
377
تگهای خبر: بازی , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد