وبلاگ آفتاب
با ساخت برنامه ای ۹ اپیزودی؛

فرانسه یاد برتران تاورنیه را زنده می کند

فرانسه یاد برتران تاورنیه را زنده می کند

به گزارش وبلاگ آفتاب، رادیو دولتی فرانسه با ساخت یک سری برنامه در رابطه با برتران تاورنیه، یاد این کارگردان مهم فرانسوی را گرامی می دارد.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک برنامه ۹ قسمتی در رابطه با برتران تاورنیه کارگردان مشهور فرانسوی، برنامه مخصوص تابستانی رادیو دولتی فرانسه در بزرگداشت این فیلمساز است.
پخش این برنامه در ۹ قسمت یک ساعتی از ۲ جولای شروع شده و تا ۲۷ آگوست ادامه می یابد و هر شنبه ساعت ۱۰ بامداد پخش می شود.
در هر اپیزود به یکی از جنبه های کاری و زندگی تاورنیه که سال ۲۰۲۱ دار فانی را وداع گفت، پرداخته می شود. تاورنیه کارگردان فیلمهای گوناگونی بود که «شاهزاده خانم مونپنسیه»، «وزیر فرانسه»، «یکشنبه ای بیرون شهر»، «قاضی و قاتل» و «دختر دارتانیان» همچون آنها هستند.
قسمت اول این مجموعه رادیویی به فیلم «ساعت ساز سن پل» اختصاص دارد که به صورت کامل در لیون رخ داده و فیلیپ نوآره از بازیگران محبوب تاورنیه در آن بازی کرده بود.
در این مجموعه مستند از آرشیوها و گفته های اطرافیان کارگردان و هنرمندان دیگر فرانسوی بهره گرفته شده است. ایزابل هوپر، فیلیپ ساردی، ناتالی بای، فیلیپ تورتون، ملانی تیری، ادی میشل، ماری گیلیان و تیری فرمو همچون افرادی هستند که در این مجموعه در رابطه با تاورنیه با آنها صحبت شده است.
برتران تارونیه که سال ۱۹۴۱ متولد شده بود فروردین سال پیش در ۷۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.
تاورنیه در لیون به دنیا آمده بود و با نخستین فیلمش «ساعت ساز سن پل» در سال ۱۹۷۴ با اقتباس از رمانی از ژرژ سیمنون جایزه بزرگ هیات داوران برلین را از آن خود کرد.
سال ۱۹۸۴ تاورنیه برای فیلم «یکشنبه در بیرون شهر» جایزه بهترین کارگردان جشنواره فیلم کن را دریافت کرد و برای «زندگی و دیگر هیچ» (۱۹۸۹) جایزه بهترین فیلم خارجی زبان بفتا و جایزه سزار را به دست آورد. وی سال ۱۹۹۵ فیلم «طعمه» را با اقتباس از رمان مورگان اسپورتس ساخت و توانست برنده خرس طلایی جشنواره برلین شود. وی سال ۲۰۱۵ جایزه دستاورد یک عمر را از جشنواره ونیز گرفت.
بازیگرانی چون فیلیپ نوآره و ایزابل هوپر اغلب در کارهای وی حضور داشتند و خود وی در دوران دبیرستان همکلاس فولکر شلوندورف کارگردان موج نوی سینمای آلمان بود.
آثار تاورنیه ترکیبی منحصر به فرد از فیلمهای عالی تاریخی و درام های معاصر بود و طرفداران بسیاری را چه در فرانسه و چه در جهان برای وی گرد آورده بود. مضمون های فیلمهای او بیشتر متوجه بی عدالتی، نژادپرستی و مصیبت بی کاری می شد و وی در آثارش همواره به دفاع از حقوق مهاجران می پرداخت و بعنوان یکی از حامیان سینمای فرانسه در مقابل سلطه هالیوود شناخته می شد.

1401/05/23
15:01:52
itemprop="bestRating">5
486
تگهای خبر: بازی , جهان , دستاورد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد