وبلاگ آفتاب

فضانورد 94 ساله روس درگذشت

فضانورد 94 ساله روس درگذشت

آناتولی فیلیچنکو، فضانوردی که دو آزمایش اتصال در فضا را رهبری کرد، در سن ۹۴ سالگی دارفانی را وداع گفت.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، آناتولی واسیلیویچ فیلیچنکو(Anatoly Filipchenko)، فرمانده سایوز ۷ و سایوز ۱۶ بود. این فضانورد دوران شوروی در دو آزمایش اتصال، ابتدا برای فرود احتمالی روسیه بر ماه و سپس نخستین پرواز مشترک با ایالات متحده شرکت داشت.
درگذشت فیلیچنکو در روز یکشنبه(۷ اوت/۱۶ مرداد) توسط آژانس فضایی روسیه معروف به روسکاسموس اعلام گردید.
مسؤلان مرکز آموزش فضانوردان گاگارین در اطلاعیه ای نوشتند: آناتولی واسیلیویچ فردی هدفمند، کوشا و منصف بود که همیشه آماده کمک به مردم بود. مسیر زندگی او پر از خدمات صادقانه به میهن، کارهای خلاقانه و فداکاری بوده است. مدیریت و کارمندان و همینطور تیم فضانوردان این مرکز به همه بستگان و دوستان آناتولی واسیلیویچ صمیمانه تسلیت می گویند.
در بیانیه این مرکز آمده است: خاطرات درخشان آناتولی واسیلیویچ فیلیچنکو برای همیشه در قلب ما باقی خواهد ماند.
فیلیچنکو یکی از اعضای گروه دوم خلبانان نیروی هوایی شوروی بود که در سال ۱۹۶۳ بعنوان فضانورد انتخاب شد، او همراه با ۱۴ کارآموز دیگر وارد این گروه شد. او دو بار به فضا پرواز کرد، ابتدا بعنوان فرمانده سایوز ۷ در سال ۱۹۶۹ و سپس پنج سال بعد بعنوان فرمانده سایوز ۱۶.


او و خدمه اش در نخستین مأموریت خود بخشی از نخستین مأموریت مشترک بین سه فضاپیما بودند. خدمه سایوز ۷ در ۱۲ اکتبر ۱۹۶۹ به فضا پرتاب شدند، در همان روز سایوز ۶ به پرواز درآمد و دو روز بعد سایوز ۸ به مدار زمین پرتاب شد.
فیلیچنکو و خدمه سایوز ۷ وظیفه داشتند فضاپیمای خویش را به سایوز ۸ متصل کنند و شاهکاری را که برای نخستین بار توسط سایوز ۴ و سایوز ۵ در ماه ژانویه سال ۱۹۶۹ به دست آمده بود، تکرار کنند، در حالیکه قرار بود خدمه سایوز ۶ از این اتصال فیلمبرداری کنند. اما نقص تجهیزات مانع از پیوستن سایوز ۷ و سایوز ۸ شد.
فیلیچنکو و سایر خدمه این دو مأموریت در تاریخ ۱۷ اکتبر سال ۱۹۶۹ به زمین بازگشتند. فیلیچنکو در تاریخ دوم دسامبر سال ۱۹۷۴ بعنوان فرمانده سایوز ۱۶ به فضا بازگشت.
فیلیچنکو در مجموع ۱۰ روز و ۲۱ ساعت و ۳ دقیقه را طی دو پروازش در فضا گذرانده است.
آناتولی واسیلیویچ فیلیچنکو در روز ۲۶ فوریه سال ۱۹۲۸ در داویدوفکا (Davydovka)، یک سکونتگاه شهری در ناحیه لیسکینسکی (Liskinsky) در استان ورونژ (Voronezh Oblast) روسیه متولد شد. وی در سال ۱۹۵۰ بعنوان خلبان نظامی از مدرسه هوانوردی چوگوف (Chuguev) در خارکف اوکراین فارغ التحصیل شد. فیلیچنکو سپس از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۱ در آکادمی نظامی نیروی هوایی در مونینو (Monino) روسیه مشغول به تحصیل شد.


از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۶۰، فیلیچنکو بعنوان خلبان، خلبان ارشد، فرمانده پرواز، ناوبر، خلبان و اپراتور اسکادران و معاون فرمانده اسکادران به خدمت پرداخت. در این زمان، او سوار چندین نوع هواپیما شد و برای بیشتر از ۱۵۰۰ ساعت به پرواز پرداخت.
فیلیچنکو علاوه بر پروازهای فضایی خود، به ترتیب در سالهای ۱۹۶۹، ۱۹۷۰ و ۱۹۷۵ بعنوان فرمانده پشتیبان سایوز ۵، سایوز ۹ و پروژه آزمایشی آپولو-سایوز خدمت کرد.
بعد از دومین و آخرین مأموریت خود، از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۰، فیلیچنکو بعنوان نخستین رئیس فدراسیون کیهان نوردی اتحاد جماهیر شوروی، خدمت کرد. وی در سال ۱۹۸۲ از گروه فضانوردان استعفا داد تا رئیس بخش مرکز آموزش فضانوردان گاگارین شود.
فیلیچنکو در سال ۱۹۸۷ از رساله خود در رشته ناوبری نظامی در آکادمی نیروی هوایی دفاع و دکترای خویش را در رشته علوم نظامی دریافت کرد. یک سال بعد، او از سِمت خود بعنوان فعال نظامی برکنار شد و بعنوان مدیر دفتر طراحی آزمایشی خارکف در شعبه مسکو مشغول به کار شد. وی در سال ۱۹۹۳ بازنشسته شد.
فیلیچنکو که دو بار بعنوان قهرمان اتحاد جماهیر شوروی عرضه شد، دو نشان لنین و نشان پرچم سرخ کار را در کنار خیلی از مدال های دیگر برای خدماتش به برنامه فضایی شوروی دریافت کرد. او همینطور عنوان برنده جایزه دولتی اتحاد جماهیر شوروی و عنوان "شهروند افتخاری" شهرهای کالوگا، چیتا، لیپتسک، اوستروگوژسک، داویدوفکا، کاراگاندا، آرکالیک، سومی و هیوستون، تگزاس را دریافت کرد.




منبع:

1401/05/18
23:18:43
itemprop="bestRating">5
501
تگهای خبر: آموزش , پروژه , خدمات , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد