وبلاگ آفتاب

اعلام تاریخ احتمالی پرتاب آرتمیس 1

اعلام تاریخ احتمالی پرتاب آرتمیس 1

وبلاگ آفتاب: ناسا در بیانیه جدید خود، تاریخ های احتمالی را برای پرتاب موشک ˮآرتمیس 1ˮ اعلام نمود.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، ناسا امیدوار است که تا اواخر ماه آگوست، موشک بزرگ ماه را از زمین پرتاب کند.
ناسا درحال بررسی سه تاریخ برای پرتاب "آرتمیس ۱" (Artemis 1) است. آرتمیس ۱، یک پرواز آزمایشی بدون خدمه به دور ماه خواهد داشت که به عنوان یک عامل مهم در آزمایش ماموریت های انسانی آینده عمل می کند. مقامات ناسا طی یک کنفرانس ازراه دور با رسانه ها، این تاریخ ها را ۲۹ اوت، دو سپتامبر و پنج سپتامبر اعلام نمودند.
"جیم فری" (Jim Free)، مدیر سیستم های اکتشافی ناسا در مورد این تاریخ های موقت اظهار داشت: اعلام کردن تاریخ های مذکور به مفهوم تعهد این آژانس فضایی نیست.
بگفته فری، ناسا حدود یک هفته قبل از پرتاب و زمانی که بررسی آمادگی پرواز استاندارد خودرا کامل کند، تاریخ دقیق تری را اعلام خواهدنمود. وی ادامه داد: با این وجود، تاریخ های موقت اعلام شده در اواخر اوت و اوایل سپتامبر همان چیزی است که گروه برای رسیدن به آن تلاش می کند و برنامه ای برای آن دارد اما کارهای زیادی باقی مانده اند که ما باید انجام دهیم.
آخرین "تمرین لباس خیس" آرتمیس ۱ توسط ناسا به اندازه کافی خوب بود تا آماده سازی پرتاب شروع شود. مهندسان برای اولین بار طی این آزمایش سه روزه، موشک "SLS" را بطور کامل سوخت رسانی کردند اما با نشت هیدروژن از سیستم خنک کننده موتور مرحله اصلی مواجه گشتند.
طی آزمایش، نشتی با بستن یک دریچه در راه جریان هیدروژن برطرف شد. این راهکار به گروه امکان داد تا تمرین لباس خیس را کامل کنند اما این روش هنگام راه اندازی واقعی کار نمی کند برای اینکه بسته شدن دریچه سبب می شود که سیستم های حرارتی موتور بدون تنظیم مناسب باقی بمانند.
در دوم ژوئیه، یک برنامه تعمیر و نگهداری انجام شد؛ همچون تعمیر قطعه ای که عامل نشت هیدروژن است. همچنین، تکنسین ها هم اکنون درحال انجام دادن بازرسی، تعمیر نشتی هیدروژن، نصب باتری ها، انبار کردن محموله ها، انجام دادن آزمایش های قدرت و بارگذاری نرم افزارها هستند.
مقامات ناسا گفتند که پیشرفت خوبی در این تعمیرات داشته اند اما آنها را با دقت انجام می دهند تا مطمئن شوند که آرتمیس ۱ قبل از پرتاب کاملا آماده است. آنها پیش تر یک واحد مونتاژ و کنترل را جایگزین کرده اند و درحال آزمایش کردن باتری ها و بررسی نیروی محرکه هستند.
"کلیف لانهام" (Cliff Lanham)، مدیر ارشد عملیات سیستم های زمینی اکتشافی ناسا اظهار داشت: آرتمیس ۱ باید مجموعه ای دقیق از الزامات تعمیر و نگهداری عملیات را بپذیرد تا بتوان اظهار داشت که آماده است.
تنها زمانی که موشک SLS بتواند آزمایش ها را کامل کند، برای انتقال به سکوی پرتاب مجاز است. اگر همه چیز خوب جلو برود، ممکنست موشک تا ۱۸ اوت برای انتقال به سکوی پرتاب آماده شود.
مجموعه آزمایش ها، فرآیندی طولانی است. تعدادی از آزمایش های کلیدی که ناسا برای آنها برنامه ریزی می کند، شامل آزمایش های سیستم خاتمه پرواز موشک SLS، بخش موتور موشک، قسمت اصلی موشک که کامپیوتر های پرواز را در خود جای می دهد و همچنین، آزمایش کپسول "اوریون" (Orion) است.
بگفته مقامات ناسا، این سه کوشش برای پرتاب، هر کدام مدت زمان و زمان پرتاب متفاوتی را ارائه می دهند. پرتاب ۲۹ اوت، دو ساعت زمان خواهد برد. با فرض پرتاب موفقیت آمیز آرتمیس ۱، کپسول اوریون در ۱۰ اکتبر به زمین بازمی گردد. پرتاب دوم سپتامبر نیز یک مرحله راه اندازی دو ساعته را ارائه می دهد و در ۱۱ اکتبر باز می گردد. آخرین فرصت، پنجم سپتامبراست که مرحله راه اندازی آن ۱.۵ ساعت زمان خواهد برد و شاهد بازگشت آن در ۱۷ اکتبر خواهیم بود.
ناسا به عنوان تاریخ پشتیبان، چندین فرصت پرتاب موقت را نیز تا اواسط سال ۲۰۲۳ پیش بینی کرده است؛ البته این در صورتی خواهد بود که مشکلات آب و هوایی یا فنی، برنامه آرتمیس ۱ را به تاخیر بیندازند.




منبع:

1401/04/30
11:12:02
itemprop="bestRating">5
451
تگهای خبر: باتری , سیستم , فضا , كامپیوتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد