وبلاگ آفتاب
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران :

سهم نهادهای مختلف در رسیدن به دانشگاه تراز انقلاب مشخص شود

سهم نهادهای مختلف در رسیدن به دانشگاه تراز انقلاب مشخص شود

به گزارش وبلاگ آفتاب معاون فرهنگی اجتماعی د انشگاه تهران با تاکید بر این که باید ارزیابی های دقیقی صورت بگیرد و مشخص شود کاستی های تحقق دانشگاه تراز انقلاب چیست، اظهار داشت: نهادهای مختلفی همچون آموزش و پرورش دراین زمینه نقش دارند که باید سهم هر یک آنها مشخص شده و کاستی های دستیابی به دانشگاه در تراز انقلاب رفع گردد.


دکتر هادی بهرامی احسان در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب، به دیدگاه امام راحل و انتظارات ایشان از دانشگاه و دانشجویان اشاره نمود و اظهار داشت: این مساله باید از چند جهت مورد ارزیابی قرار بگیرد، اما نکته مهم این است که حضرت امام به جایگاه دانشگاه و محل تولید علم دانش یک نگاه بسیار بنیادی و عمیق داشتند. این جمله که دانشگاه مبدا همه تحولات است همچون های مشهور بنیانگذار انقلاب است و اینکه فرمودند دانشگاه کارخانه انسان سازی است یعنی نگاه ایشان به دانشگاه یک مجموعه فراگیر علمی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و معنوی است که می تواند پروسه عمومی تربیت را مدیریت کند.
ایشان سپس اشاره کرد: در حقیقت حضرت امام (ره) در ساختارحکمرانی یک جامعه دینی و اسلامی دانشگاه را بعنوان یکی از بنیادی ترین مبادی تولید جریانات ارزیابی می کردند و از نظر ایشان دانشگاه فقط ساحت علمی ندارد که بخواهد فقط در ترویج علم بعنوان نخستین و با اهمیت ترین وظیفه و ماموریت خود تلاش کند؛ بلکه فراتر از آن حضرت امام برای دانشگاه شأنیت هدایت اجتماعی، تولید فضایل اخلاقی، پیش قراولی در تمامی عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و غیره قائل بودند.
دکتر بهرامی اشاره کرد: حضرت امام برای یک معلم و استاد چه در آموزش و پرورش و چه در زمینه علمیه یا دانشگاه، جایگاه ویژه ای قائل بودند اینکه وظیفه آنها فقط انتقال علم و دانش نیست بلکه استاد، معلم و یا یک روحانی حامل تمام آرمان ها، مقاصد، ارزش های مثبت و منفی هستند. بنا بر این در بیان ایشان این نکته تصریح شده است که اگر دانشگاه رویکرد مثبت خودرا حفظ کند، خروجی آن کسانی خواهند بود که در خدمت آرمان ها بوده و ارزش های والا را حفظ و در قالب آن قدرتمند ظاهر خواهند شد و اگر هم دانشگاه و یا هر مجموعه آموزش فرهنگی از تعریف مورد انتظار فاصله بگیرند به همان نسبت نیز در تولید ارزش های منفی و فرهنگ متضاد موفق خواهند شد و جامعه را گرفتار تضاد و تعارض خواهند کرد.
معاون فرهنگی اجتماعی د انشگاه تهران یاد آور شد: بیانات از این دسته از حضرت امام که اگر دانشگاه دارای استاد یا روحانی فاضل باشند که خاصیت های اخلاقی بارزی باشند جامعه نیز فاضل خواهند شد و بالعکس، اگر آنها از خاصیت نامعتبری برخوردار باشد به همان نسبت جامعه نیز در تبعیت از او اقدام خواهدنمود. نشان میدهد که در حقیقت حضرت امام اختصاص یک جایگاه فوق العاده دقیق و حساس برای دانشگاه، استادی و معلمی در نظر گرفته بودند، اما اینکه هم اکنون باتوجه به گذشت زمان دانشگاه به این مقاصد و اهداف رسیده یا نه باید آنرا بصورت جزئی و در بخش های مختلف بررسی کرد.
دکتر بهرامی اشاره کرد: مسلما دانشگاه های ما در مقایسه با دانشگاههای زمان شاه و در مقیاس جهانی رشد فوق العاده بی بدیل و بی نظیر داشته اند و این پیشرفت ها هم از نظر کیفی، کمی، نیروی انسانی و اخلاقی و غیره بوده است. خوشبختانه ما در تمامی زمینه ها به توسعه بی نهایت قابل توجهی رسیده ایم که مشاهده رتبه بندی های ما در سطح جهانی و پیشرفت های علمی که در عرصه های مختلف بوده است بیان کننده تایید این مساله بوده است.
وی اشاره کرد: در زمان شاه با تعداد محدودی دانشگاه، استاد و دانشجو، ایران در هیچ حوزه ای پیش قراول نبود و ما اغلب نیازهای خودرا از خارج از کشور تامین می کردیم افرادی که هم سن ما هستند فراموش نکرده اند که ما فوری ترین نیازهای خودمان یعنی نیاز به درمان را از کشورهایی نظیر هند، بنگلادش و پاکستان تامین می کردیم. در حقیقت این موارد ضروری ترین نیازهای ما بود که دانشگاه باید در تولید آن مشارکت می کرد اما به سبب کاستی هایی که وجود داشت ما حتی از خارج نیروی انسانی می آوردیم.
وی یاد آور شد: خوشبختانه هم اکنون ما مرجع تولید دانش در زمینه مختلف هستیم و این بسیار با ارزش است. در حقیقت انقلاب اسلامی ممیزی در تولید دانش در تمامی عرصه ها ایجاد کرد، به نحوی که دشمنان ما نیز به این توسعه اعتراف می کنند و سر تسلیم فرود می آورند.
دکتر بهرامی یاد آور شد: سوالی که مطرح است این است که آیا دستیابی به این پیشرفت ها و استانداردها و اینکه در بعضی حوزه ها نظیر نانو در رتبه های سوم تا پنجم جهان ایستاده ایم و در زمینه های فنی و پزشکی رتبه های بالای علمی را به دست آوردیم، آیا توانسته است همه مقاصد مورد نظر امام را محقق کند؟ باید گفت نمی توانیم بصورت دقیق دراین زمینه پاسخگو باشیم و من نمی توانم همانطور که دقیق در مورد پیشرفت های علمی حرف بزنم و در مورد تحقق همه انتظارات نیز این نظر را داشته باشم این مساله باید در سطح کلان بررسی شود.
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران یاد آور شد: بطورمثال در زمینه تعلیم، تربیت اساتید و افرادی برجسته داریم که همه آنها در تراز انقلاب هستند. حقیقتا وزارت علوم و دانشگاههای ایران و همین طور وزارت بهداشت دستاوردهایی بسیار بزرگ و گرانقیمت کسب کرده اند؛ یعنی پیش از اینکه ما تولید کننده دانش باشیم افراد بسیار بزرگ و دانشمندان بسیار گرانقدری که حاملان فضایل اخلاقی هستند را تربیت کرده ایم که شهیدان شهریاری و علی محمدی از نمونه های این اساتید دارای فضایل اخلاقی بودند.
وی افزود: افراد فوق را می توان اساتید در تراز انقلاب تاکید که هم دانشمند علمی و هم دارای فضایل بالای اخلاقی هستند.
بهرامی در پاسخ به این پرسش که آیا ما توانستیم در همه عرصه های فعالیت دانشگاه ها شامل حوزه فرهنگی عظمت و شکوه را تجربه نماییم، اظهار داشت: نمی گردد سهم دانشگاهها را دراین زمینه اختصاصا و دقیقا تعریف کرد و گفت چه مقداری از این پروژه ها را پوشش داده اند برای مثال دانشجویی که وارد دانشگاه می شود ابتدا در آموزش و پرورش بوده بدین سبب نهادی مانند آموزش و پرورش نیز سهمی در تعلیم و تربیت داشته است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران اشاره کرد: بطورمثال هم اکنون تحولات فرهنگی و اجتماعی از حوزه رسانه ها و شبکه های اجتماعی وارد خانواده ها شده و افراد را تحت تاثیر قرار می دهد؛ این تحولات همراه با فضای عمومی فرهنگی و اجتماعی به دانشگاهها منتقل می شود. بدین سبب نمی گردد دراین زمینه از دانشگاهها بعنوان یک مجموعه مجزا صحبت کرد.
بهرامی اظهار نمود: برای اینکه دانشگاه را در تراز انقلاب ارزیابی نماییم باید شاخص ها و شاخصهای دقیق تری را تنظیم و برمبنای آن بتوانیم سهم هر کدام از مراکز تربیتی را جدا و برمبنای آن قضاوت نماییم و اگر کاستی ها و کمی هایی که وجود دارد را جبران و برای تقویت جنبه های ارزشی برنامه ریزی نماییم که این امر نیازمند مطالعه و تامل است. امیدوار هستم با نقاط قوتی که در میان جریان دانشجویی وجود دارد ما بتوانیم در آینده نزدیک دانشگاه، انقلاب و علم و جوانانمان را در تراز انقلاب ببینیم.




منبع:

1401/03/14
13:21:09
itemprop="bestRating">5
607
تگهای خبر: آموزش , پروژه , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد