وبلاگ آفتاب

وداع ناسا با اینسایت

وداع ناسا با اینسایت

به گزارش وبلاگ آفتاب ناسا بزودی با فرودگر مریخی ˮاینسایتˮ(InSight) خداحافظی خواهد نمود و انتظار می رود این فرودگر تا آخر تابستان به فعالیتهای علمی خود آخر دهد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، فرودگر مریخی "اینسایت" متعلق به ناسا بزودی دیگر نمی تواند داده ها و تصاویری را که دانشمندان می توانند برای درک بهتر سیاره سرخ تجزیه و تحلیل کنند، به زمین ارسال نماید.
مدتی است که "اینسایت" به تدریج نیروی خویش را از دست داده است، چونکه گرد و غبار مریخ روی صفحات خورشیدی آن درحال انباشته شدن هستند و اجازه نمی دهند خویش را با نور خورشید شارژ کند.
حالا با وجود آسمان های تاریک تر در مریخ که برای چند ماه آینده پیشبینی می شود و همینطور به علت وجود گرد و غبار بیشتر در هوای این سیاره، به نظر می آید وقت خداحافظی با "اینسایت" رسیده است.
پنل های خورشیدی "اینسایت" می توانستند حدود ۵۰۰۰ وات ساعت انرژی در هر روز مریخی تولید کنند که برای روشن کردن یک اجاق برقی به مدت یک ساعت و ۴۰ دقیقه کافی است. این روزها اما آنها تنها می توانند تقریباً ۵۰۰ وات ساعت انرژی در هر روز مریخی تولید کنند که برای روشن کردن یک اجاق برقی حداکثر برای ۱۰ دقیقه کافی است.
آژانس فضایی اعتقاد دارد این سطح نشین تا آخر تابستان دیگر نمی تواند انرژی لرزه سنج خویش را تأمین کند و به فعالیتهای علمی خود آخر خواهد داد.
همینطور ابزارهای غیر لرزه سنج "اینسایت" هر چند وقت یک مرتبه بعد از ماه مه روشن خواهند شد، اما ناسا انتظار دارد که از ماه دسامبر دیگر کاملاً بی پاسخ بماند.
تنها راه برای پیشگیری از این اتفاق این است که گرد و غبار انباشته شده روی صفحات خورشیدی "اینسایت" با یک پدیده جوی قدرتمند مانند وزش بادهای شدید پاکسازی شود. قابل ذکر است که حذف حتی ۲۵ درصد از گرد و غبار از روی صفحات خورشیدی "اینسایت" به آن اجازه می دهد تا به فعالیتهای علمی خود ادامه دهد.
سطح نشین "اینسایت" در نوامبر ۲۰۱۸ به مریخ رسید و چند سال قبل را صرف جمع آوری اطلاعات در مورد مریخ لرزه ها کرده است تا به ما در اندازه گیری عمق و ترکیب پوسته، گوشته و هسته این سیاره کمک نماید. این فرودگر یک بازوی رباتیک دارد که برای استقرار لرزه سنج و کاوشگر حرارتی آن استفاده می شود که زمانی هم برای پاک کردن مقداری گرد و غبار از صفحه خورشیدی آن استفاده می شد، اما تیم عملیات زمینی "اینسایت" برای آخرین بار در اواخر ماه جاری، این بازوی رباتیک را در حالت بازنشستگی خود قرار خواهد داد.
"لوری گلیز" مدیر بخش علوم سیاره ای ناسا می گوید: "اینسایت" درک ما از فضای داخلی سیاره های سنگی را تغییر داده و زمینه را برای مأموریت های آینده فراهم نموده است. ما می توانیم آنچه را که در مورد ساختار درونی مریخ آموخته ایم در زمین، ماه، زهره و حتی سیارات سنگی در سایر منظومه های خورشیدی اعمال نماییم.




منبع:

1401/02/29
13:48:53
itemprop="bestRating">5
534
تگهای خبر: اطلاعات , دانشمند , ربات , رباتیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد