وبلاگ آفتاب

جان و جام راه اندازی می شود

جان و جام راه اندازی می شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از راه اندازی دو سامانه برای رفع نیازهای تحقیقاتی و معرفی کالاهای دانش بنیان آگاهی داد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، محمدعلی زلفی گل امروز در مراسم تودیع و معارفه رییس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی، احمد شعبانی رییس جدید پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی را شخصیتی ملی معرفی نمود که در دانشگاه شهید بهشتی و فرهنگستان علوم خدمات مفیدی عرضه نموده است.
وی با اشاره به اهمیت پژوهشگاه های در رابطه با مواد، اظهار داشت: باتوجه به مزیت کشور ما در زمینه نفت و گاز باید در نخستین فرصت و طی جلسه ای با وزیر نفت جهت استفاده بیشتر از ظرفیت پژوهشگاه های در رابطه با حوزه مواد مانند پژوهشگاه شیمی، پژوهشگاه پلیمر و پژوهشگاه رنگ، زمینه همکاری و بهره گیری از دستاوردهای بیشتر این پژوهشگاه ها را در صنایع مرتبط ایجاد نماییم.
وزیر علوم، وظیفه این وزارتخانه را آشنایی و متصل کردن نهادهای مختلف در زمینه علم و فناوری دانست.
وی با اشاره به تاسیس صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری، اشاره کرد: مجوز این صندوق را گرفتیم و توانستیم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آنرا بگنجانیم و الان نیز در تبصره ۹ قانون بودجه آمده است.
زلفی گل افزود: بر طبق این مصوبه، ۴۰ درصد سهم پژوهشی شرکت های دولتی به این صندوق واریز می شود. البته سعی کردیم یک درصد اعتبارات پژوهشی به این صندوق واریز شود که در هیات دولت تایید نشد؛ ولی بودجه پژوهشی شرکت های دولتی وزارت صنعت، معدن و تجارت را به این صندوق منتقل کردیم.
وی اظهار نمود: تلاش می نماییم همه بودجه پژوهشی را به صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری منتقل نماییم تا ارتباط صنعت و دانشگاه تسهیل شده و بطور کلی دست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.
وزیر علوم با اشاره به اعلام و دسته بندی نیازهای صنایع خصوصی و دولتی در سامانه ای به نام "نظام ایده ها و نیازها" (نان)، اظهار داشت: مرحله بعدی، راه اندازی سامانه ای برای ارائه محصولات شرکت های دانش بنیان است که این سامانه با نام "جریان اقتصاد نوین" و با عنوان مخفف "جان" در دستور کار قرار دارد.
زلفی گل از راه اندازی سامانه های دیگر در حوزه آزمایشگاه های مرجع آگاهی داد و اضافه کرد: این سامانه بمنظور جست وجوی آزمایشگاه های مرجع کشور با عنوان مخفف "جام" راه اندازی می شود و از این طریق نیازهای پژوهشگران در یافتن آزمایشگاه ها مرتفع خواهد شد.
وی بر ضرورت همکاری و هدایتگری اساتید پژوهشگاه ها در حوزه رشته مرتبط خود با دانشگاه ها اصرار کرد و اظهار داشت: در دنیا نزدیک به ۳۰۰ هزار قلم مواد شیمیایی ساده تولید می شود، ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم و می توانیم یک درصد این مواد را بسازیم و بفروشیم.
وزیر علوم در این زمینه توضیح داد: پژوهشگاه می تواند ساختاری بوجود آورد که شرکتی برای تولید چند هزار قلم ماده شیمیایی را بسازد و بفروشد، وزارت علوم نیز حمایت می کند.

وی به رتبه های خوب ایران در گرایش های مختلف شیمی و مهندسی شیمی اشاره نمود و گقت: در گرایش های مختلف رتبه های ۱۰ و ۱۱ و ۱۳ و در مهندسی شیمی حتی رتبه کمتر از ۱۰ داریم؛ با این رتبه ها نباید خام فروشی نماییم.
زلفی گل اشاره کرد: وقتی بیشتر مواد شیمیایی از گاز متان ایجاد می شود، سوزاندن گاز طبیعی ظلم به مردم و مملکت است، نباید این مواد را برای تولید انرژی مصرف نماییم، وقتی این همه نور خورشید و منابع دیگر برای تامین انرژی داریم.
وی همین طور بر اهمیت تحقیقات در همه سطوح اصرار کرد و اظهار داشت: تحقیقات کاربردی، تحقیقات بنیادی و تحقیقات توسعه ای همه جایگاه خودرا دارند و با هم قابل جمع هستند.
زلفی گل از مدیریت جدید پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی خواست در نخستین فرصت یک شرکت برای تولید مواد شیمیایی زیرمجموعه پژوهشگاه تاسیس کند که نه فقط نیاز داخل کشور را برآورده کند؛ بلکه بازار ۶۳۰ میلیون نفری کشورهای همسایه را نیز تامین کند.



1401/01/16
20:09:26
itemprop="bestRating">5
747
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد