وبلاگ آفتاب
یادداشت مهمان،

پیامی که در سه دقیقه مخابره شد

پیامی که در سه دقیقه مخابره شد

وبلاگ آفتاب: بابک افرا تنها با یک ترانه 3 دقیقه ای به اندازه ساعتها سخنرانی و مشاوره برای بهبود حال زنان جامعه حرف زده و یقینا بواسطه جاذبه هنری و موسیقیایی کارش بطور مضاعفی منشا اثر بوده است.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر سمیه فیروزفر فعال رسانه ای و دانش آموخته دکتری ادیان در یادداشتی به مساله ارتباط هنر و رسانه پرداخته است:
در عصر حاضر که به بیانی عصر ارتباطات و رسانه است، معنا وکارآیی هنر، ابعادی تازه تر و عمیقتر یافته است و تاثیرگذاری هنر در گرایش های فرهنگی و اجتماعی بروز بیشتری پیدا کرده است.
در روزگاری که رسانه و مخاطب در تعاملی دو سویه متاثر از یکدیگرند، هنر نه فقط به مفهوم بیان و تجلی احساس و عاطفه ی آدمی بلکه بعنوان فرآیندی اجتماعی، آموزشی، اخلاقی و تربیتی ست و پرواضح است که جنبه اجتماعی هنر در شعر، رمان، سینما و موسیقی بیش از دیگر هنرها متجلی ست.
تولستوی، نویسنده مشهور روسی، معتقد می باشد هنر دارای ارزش اخلاقی است و هیچ گاه فقط بمنظور زیبایی و لذت بردن خلق نمی گردد و هدفی والاتر چون ترویج ارزش های اخلاقی و اجتماعی برای آن در نظر می گیرد. یا افلاطون ارزش و فایده هنر را به اندازه میزان خدمت و تاثیر آن بر جامعه می داند.
دیروز به مناسبت روز زن موزیک ویدیوی کوتاهی دیدم که شعرش توجهم را جلب کرد، سرچ کردم و آهنگ را دانلود کردم، ترانه ای از بابک افرا به نام خانم. ترانه ای که به تنهایی مانیفستی برای حقوق اولیه یک زن است.
ابتدای شعر با بیانی ساده به مخاطب زن تلنگر میزند که حواست به خودت هست؟ خوبی؟ به فکر علاقمندی هایت هستی؟ میدانی که حال خوبت مایه حال خوب جهان است؟ میگوید تو هر چه که باشی زیبایی، همینی که هستی زیباست و بدیع و منحصربفرد پس خودت باش و عروسک خیمه شب بازی استعماری نباش که تو را نقاشی شده و دور از واقعیت میخواهد، خودت باش با قلق خودت نگذار چپ و راست برای تک تک زوایای روح و روانت تصمیم بگیرند... یکی بگوید مادرانگی ات مهمست یکی بگوید همسرانگی یکی بگوید ظریف باش یکی بگوید قدرتمند.... خودت باش دنیا با تنوع علایق و روحیات زیباست نگذار شخصیت منحصربه فردت با القا دیگران عوض شود، خودت باش نه کاریکاتوری هماهنگ با درخواست دیگران و به مخاطب مرد میگوید زن نماد زمین است و مهد پرورش، زن که نباشد، زن که شاد و سلامت نباشد، نسلی نخواهد بود، آرامشی نخواهد بود، زمینی نخواهد بود...
بابک افرا تنها با یک ترانه 3 دقیقه ای به اندازه ساعتها سخنرانی و مشاوره و جلسه روان درمانی برای بهبود حال زنان جامعه حرف زده و یقینا بواسطه جاذبه هنری و موسیقیایی کارش بطور مضاعفی منشا اثر بوده است.
به نظر به تاثیرگذاری اجتماعی و فرهنگی نمونه های هنری مشابه در زمینه های مختلف شامل موسیقی، تئاتر و سینما و... اذعان به ارتباط تنگاتنگ و دیرین میان هنر و همین طور علم به این که پیام های آموزشی و تربیتی با جاذبه های هنری موفقیت و اثربخشی مضاعفی پیدا می کنند این یقین حاصل میشود که مسئولین فرهنگی و اجتماعی باید این واسطه باارزش را بشناسند، در مقابل تاثیر آن سر خم کنند و این هنر را به خدمت نظام آموزش رسمی و غیررسمی دراورند.
عصر، عصر رسانه و هنر است، حکومت و جامعه ای که این را نپذیرد و از این پتانسیل قوی در امتداد اهدافش بهره نگیرد اساسا در آینده ای نه چندان دور پشیمان از این غفلت خواهد بود.


منبع:

1400/11/04
22:07:07
itemprop="bestRating">5
740
تگهای خبر: آموزش , بازی , جهان , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد