وبلاگ آفتاب

رونمایی از موشک جدید راکت لب با الهام از اسب آبی گرسنه!

رونمایی از موشک جدید راکت لب با الهام از اسب آبی گرسنه!

به گزارش وبلاگ آفتاب موشک ˮنوترونˮ(Neutron) جدید شرکت موشکیˮراکت لبˮ(Rocket Lab) با نیت عملیاتی کردن سطوح جدیدی از تحویل محموله همراه با مقرون به صرفه بودن، به نظر می آید از یک اسب آبی گرسنه الهام گرفته است.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، یک بیانیه مطبوعاتی نشان داده است که شرکت "راکت لب"(Rocket Lab) که یک شرکت موشکی تاسیس شده در نیوزلند و مستقر در کالیفرنیای آمریکا و رقیب سرویس تحویل ماهواره شرکت "اسپیس ایکس"(SpaceX) است، اخیرا جزئیات جدیدی را از موشک نوترونی نسل جدید خود به معرض نمایش گذاشته است.
این سیستم جدید یک بازاندیشی اساسی از سیستم های تحویل محموله مداری را عرضه می کند که ظاهراً در طراحی خود از هواپیماهای باری با دماغه لولایی و همینطور اسب آبی الهام گرفته است.
این شرکت فضایی خصوصی در بیانیه خود توضیح می دهد: آنچه موشک "نوترون" را به شکل ویژه منحصر به فرد می سازد، طراحی دماغه آن است.
بدین ترتیب، این طراحی مبتکرانه دماغه، آنرا بعنوان یک قطعه ثابت در بالای موشک قرار می دهد که برخلاف آنچه در موشک های سنتی دیده می شود، به جای جدا شدن و افتادن در اقیانوس بعد از پرتاب، برای آزاد کردن مرحله دوم و همینطور تحویل محموله باز می شود. سپس بسته می شود و با مرحله نخست موشک به زمین باز می گردد.
به قول "راکت لب"، این طراحی پیشرفته این امکان را به موشک می دهد تا به سبب روند بازیابی سریع تر، پرتاب های بیشتری را در فواصل کوتاه انجام دهد. همینطور هزینه های فوق العاده بالای بازیابی و بازسازی دماغه را حذف می کند و همینطور امکان طراحی مرحله دوم سبک تر را فراهم می آورد.
"پیتر بک" مدیرعامل "راکت لب" در رویداد رونمایی از طراحی این موشک اظهار داشت: "نوترون" یک موشک معمولی نیست. بیشتر از ۸۰ درصد از ماهواره هایی که در دهه آینده پرتاب می شوند، انتظار می رود صورت های فلکی ماهواره ای باشند که نیازهای استقرار منحصر به فردی دارند که "نوترون" نخستین وسیله ای است که به صورت خاص به آن رسیدگی می کند.
البته "راکت لب" با طراحی موشک های چشمگیر و منحصر به فرد غریبه نیست. این شرکت قبلاً فناوری بازیابی با بالگرد را برای مرحله اول موشک ها توسعه داده است. این روش بازیابی امکان دارد یکی از منحصر به فردترین طرح های در رابطه با موشک باشد که تابحال دیده ایم.
"راکت لب" می گوید: جدا از طراحی فوق العاده "نوترون"، این پرتابگر همینطور نخستین پرتابگر بزرگ کاملا کامپوزیت کربنی در جهان خواهد بود.
این شرکت برای تولید این موشک از یک سیستم اختصاصی استفاده خواهد نمود که ظرفیت ساخت چندین متر پوسته موشک از کربن را ظرف تنها چند دقیقه دارد.
نکته مهم این که "نوترون" همینطور برای بازگشت و فرود در محل پرتاب طراحی شده است و "راکت لب" در اینباره می گوید، "نوترون" بر خلاف اغلب وسایل نقلیه پرتابی که مجبورند عملیات فرود پرهزینه ای را روی سکوهای اقیانوسی انجام دهند، در محل پرتاب خود فرود خواهد آمد.
موشک "نوترون" از یک موتور موشکی جدید به نام "ارشمیدس"(Archimedes) که به نام ریاضیدان شهیر یونانی نامگذاری شده است، نیرو می گیرد. این موشک جدید در "راکت لب" طراحی و ساخته شده است و قادر به تولید نیروی رانش یک مگانیوتنی خواهد بود.


"راکت لب" نخستین بار در ماه مارس سالجاری، موشک "نوترون" هشت تنی را معرفی نمود. این شرکت در اعلام اولیه خود فاش کرد که این موشک قابل استفاده مجدد و جدید، بیشتر از دو برابر موشک "الکترون" که ۴۰ متر ارتفاع داشت، ارتفاع خواهد داشت. همینطور اعلام نمود که می خواهد نخستین پرتاب "نوترون" را تا سال ۲۰۲۴ انجام دهد.
این شرکت اظهار داشت که برای فرایند طراحی "نوترون" از تجربه اثبات شده خود در توسعه موشک "الکترون" که دومین موشک پراستفاده در ایالات متحده از سال ۲۰۱۹ است، بهره برده است.
به قول "راکت لب"، موشک "نوترون "برای تغییر دسترسی به فضا با عرضه خدمات پرتاب قابل اعتماد و مقرون به صرفه برای صورت های فلکی ماهواره ای، مأموریت های فضایی عمیق و پروازهای فضایی سرنشین دار طراحی شده است.



1400/09/14
22:40:33
itemprop="bestRating">5
1107
تگهای خبر: بازی , جهان , خدمات , سرویس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد