وبلاگ آفتاب

پیشبینی مرگ و میر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ با کمک یک مدل آماری

پیشبینی مرگ و میر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ با کمک یک مدل آماری

به گزارش وبلاگ آفتاب پژوهشگران کانادایی، یک مدل آماری ابداع نموده اند که می تواند برپایه آران ای کروناویروس، خطر مرگ و میر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را پیش بینی نماید.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از بیزینس استاندارد، پژوهشگران دریافته اند که میزان آران ای کروناویروس در خون، یک شاخص قابل اعتماد برای تشخیص این مورد است که کدام یک از بیماران بر اثر مبتلا شدن به کووید-۱۹، جان خویش را از دست خواهند داد.
به رغم پیشرفت هایی که در مدیریت بیماری کووید-۱۹ صورت گرفته است، تشخیص دادن بیمارانی که بیشتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از این بیماری هستند و همچنین، عرضه درمان های جدید به آنها دشوار است.
پژوهشگران "دانشگاه مونترال"(UdeM) کانادا، یک مدل آماری ابداع نموده اند که از یک نشانگر زیستی کروناویروس برای شناسایی بیمارانی استفاده می نماید که بیشتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ قرار دارند.
آنها از نمونه های خون جمع آوری شده از ۲۷۹ بیمار که به خاطر مبتلا شدن به کووید-۱۹ در سطح متوسط تا بحرانی در بیمارستان بستری شده بودند، استفاده کردند. این گروه پژوهشی، مقدار پروتئین های التهابی را اندازه گیری کردند.
دکتر "دنیل کافمن"(Daniel Kaufmann)، استاد پزشکی دانشگاه مونترآل اظهار داشت: ما در پژوهش خود توانستیم به تعیین این مورد بپردازیم که کدام نشانگرهای زیستی، پیشبینی کننده مرگ و میر طی ۶۰ روز بعد از آغاز نشانه های بیماری هستند.
همینطور این گروه پژوهشی، مقدار آران ای ویروس و سطوح پادتن هایی که ویروس را هدف قرار می دهند، اندازه گیری کردند. نمونه ها، ۱۱ روز بعد از آغاز نشانه های بیماری جمع آوری شدند و بیماران حداقل ۶۰ روز بعد از آن، تحت نظر بودند.
"السا برونت راتناسینگهام"(Elsa Brunet-Ratnasingham)، از پژوهشگران آزمایشگاه کافمن اظهار داشت: ما در بین همه نشانگرهای زیستی که ارزیابی کردیم، نشان دادیم که مقدار آران ای ویروسی در خون، به صورت مستقیم با مرگ و میر مرتبط می باشد. زمانی که مدل ما برپایه سن و جنسیت بیمار تنظیم شد، بهترین پاسخ پیشبینی کننده را عرضه داد.
وی ادامه داد: ما حتی دریافتیم که افزودن نشانگرهای زیستی اضافی، کیفیت پیشبینی را بهبود نمی بخشد.
کافمن و راتناسینگهام برای تایید کردن اثربخشی این مدل، آنرا روی دو گروه مستقل از بیمارانی که طی موج اول همه گیری و سپس طی موج دوم و سوم به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند، آزمایش کردند.
تفاوتی نداشت که بیماران در کدام بیمارستان تحت درمان قرار گرفته بودند یا در کدام دوره از همه گیری قرار داشتند. مدل پیشبینی کننده در همه موارد کار کرد.
یافته های این پژوهش، در مجله(Science Advances) به چاپ رسید.




منبع:

1400/09/07
14:25:14
itemprop="bestRating">5
829
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد