وبلاگ آفتاب
رئیس انستیتو پاستور ایران:

نگاه به خارج از مرزها برای تامین واكسن اشتباهی كشنده است

نگاه به خارج از مرزها برای تامین واكسن اشتباهی كشنده است

اصفهان رئیس انستیتو پاستور ایران اظهار داشت: تجربه کرونا نشان داد واکسن مسئله حاکمیتی است و گاهی نمی توان به بیرون نگاه کرد و نگاه به خارج از مرزها اشتباهی کشنده است و پشیمانی خواهد داشت و باید به داخل اتکا کرد.


علیرضا بیگلری امروز (دوشنبه_۶ اردیبهشت) در بیست و سومین آیین پویش ره سلامت و شروع فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا، (انستیتو پاستور ایران_انستیتو فینلای کوبا) که با حضور وزیر بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار نمود: تقارن فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن انستیتو پاستور با ماه رمضان و روز پژوهش و فناوری را در جهت ساخت جهانی عادلانه در هفته سلامت به فال نیک می گیرم.
وی اضافه کرد: انستیتو پاستور ایران یکی از اسامی آشنا برای کشور است و قرار بود مراسم یکصدمین سال بنیانگذاری این موسسه جشن گرفته شود، اما تقدیر این بود که موسسه ای که صد سال ثابت کرده یار دیرین مردم و دژ مستحکم امنیت مردم کشور است در طاعون، آبله و بتازگی کرونا سنگردار مردم شده است.
به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، رئیس انستیتو پاستور ایران با اعلان اینکه از زمانیکه کرونا شروع و مشخص شد، نخستین گلوگاه تشخیص است، اظهار نمود: مسئله تشخیص به انستیتو واگذار شد و موسسه کاری کرد که کشور آبرومندانه از این مشکل بیرون بیاید. امروز در دورترین نقاط آزمایشگاه داریم، درحالی که روزهای اول انستیتو تنها در زمینه تشخیص فعال بود، کیت ها را وارد می کردیم و الان در موسسه آنرا بومی و حتی صادر می نماییم و این افتخاری برای ماست.
بیگلری اشاره کرد: بااینکه جشن صدساله را برگزار نکردیم، اما هیچ رخدادی به این اندازه نمی توانست نقش پاستور را درون و بیرون مرزها مشخص نماید.
به گفته رئیس انستیتو پاستور ایران، حرکت جهادی تولید واکسن در کشور شروع و منجر به شش طرحی شد که درحال پیشرفت است. یک طرح ویژه با حمایت علمی و فنی وزیر که از دستاوردهای مهم کشور خواهد شد. از تابستان سال قبل شرکت همکاری مشترک با متخصصان خارجی کوبا را برای این امر انتخاب نمود.
وی با اعلان اینکه در این واکسن قطعات مختلف ویروس کرونا بر روی یک قطعه نصب شده و ایمنی زایی را بسیار موثرتر می کند تا با چندین جهش بتوانیم مقابله نماییم. توضیح داد: واکسن دوز یادآور دارد، حالا فایزر و شرکت های دیگر آغاز به این کار کرده اند، اما این نخستین واکسن دنیا است که یادآور خودش را همراه دارد و افرادی که قبلا واکسن گرفته اند یادآوری واکسن می تواند چندین برابر سیستم ایمنی را تحریک کند و کارآمدی بسیار بالایی خواهد داشت.
بیگلری اظهار داشت: دلیل دوم همکاری با این شرکت کوبایی علاوه بر مشخصات فنی خوب واکسن، این است که بعنوان نزدیک ترین موسسه ای با ایران کار کرده طی ۲۰ سال قبل همکاری بسیار نزدیکی داشته است و باید گفت واکسن هپاتیت، ما حاصل این همکاری است.
وی اظهار داشت: تولید این واکسن نیاز به تجهیزات و صرف هزینه و وقت زیاد نداشت تعداد کشورها و شرکت هایی که می توانند این تکنولوژی را داشته باشند از عدد انگشتان دست کمتر است و خوشبختانه این واکسن این خاصیت را دارد و همچون دلیلهای انتخاب آنست.
رئیس انستیتو پاستور ایران اشاره کرد: کمتر ایرانی را می توان پیدا کرد که واکسنی از انستیتو پاستور نگرفته باشد و میلیون ها نفر با واکسن انستیتو واکسینه شده اند و امروز واکسن کرونا را خواهیم داشت.
وی با تاکید بر اینکه عارضه واکسن ها امروز موضوع بسیار مهمی است، اما این واکسن عوارض کمتری دارد، اظهار داشت: ۳ هزار نفر با کمک علوم پزشکی اصفهان مورد پذیرش و در کل کشور نیز ۲۴ هزار نفر وارد فاز مطالعه می شوند و امیدواریم بعد از کارآزمایی بالینی بتوانیم واکسیناسیون را شروع نماییم و در ۲ استان از هشت استان کشور دوز یادآور هم تزریق خواهد شد.
بیگلری با تاکید بر اینکه هر زمانی وزارت بهداشت مجوز داد تولید واکسن را شروع می نماییم، اظهار نمود: واکسن چهارراه تقاطع علوم مختلف و پایه است و هر کشوری واکسن می سازد در تمام رشته ها پیشرفت غیرقابل مقایسه با قبل خواهند داشت. مطلب دیگر اینکه واکسن فناوری پوششی است و با فناوری یک واکسن می توان ۳ واکسن دیگر تولید کرد.
وی اشاره کرد: تجربه کرونا نشان داد واکسن مسئله حاکمیتی است و گاهی نمی توان به بیرون نگاه کرد و نگاه به خارج از مرزها اشتباهی کشنده است و پشیمانی خواهد داشت و باید به داخل اتکا کرد.
رئیس انستیتو پاستور ایران با اعلان اینکه ۲۵ سال در ساخت واکسن عامل بودیم، اما کرونا با تمام مشکلات در واکسن سازی موفقیت بزرگی رقم زد و ۲۰ سال رو به جلو افتادیم، اشاره کرد: امروز برای نجات بندگان خدا جمع شدیم و ملایک در این جمع حضور دارند و امیدوارم رزمندگان به مثابه آرش کمانگیری که تیر می اندازند، برای مرزهای علمی کشور توافقی بیش از پیش الهی داشته باشند.



1400/02/06
14:16:07
itemprop="bestRating">5
1018
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد