وبلاگ آفتاب

شناسایی گونه ای جدید از هشت پا بوسیله ی روش های غیرتهاجمی

شناسایی گونه ای جدید از هشت پا بوسیله ی روش های غیرتهاجمی

پژوهشگران بتازگی گونه ای جدید از هشت پاها را کشف کرده اند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از آلرت، تایید کشف یک گونه ی جدید از هشت پاها معمولا با بررسی های آزمایشگاهی و تشریح همراه می باشد اما در مورد هشت پایی به نام "Grimpoteuthis imperator" dumbo" این طور نبوده است. این هشت پا اخیرا به وسیله ی اسکن غیرتهاجمی شناسایی شده است.
محققان این هشت پا را به وسیله ی اسکن ام.آر.آی و توموگرافی میکرو محاسباتی(micro-CT) در قسمت شمالی "رشته کوه زیردریایی هاوایی-امپراتور" مکانی در زیر اقیانوس آرام کشف کردند و بررسی هایی غیرتهاجمی بر روی نمونه هایی از بافت آن انجام دادند.
اندازه گیری های استاندارد و تصاویر دیجیتالی نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند تا محققان مطمئن شوند این هشت پا یک گونه ی منحصر به فرد و جدید است.
محققان در مقاله ی انتشار یافته خود نوشتند: در علم جانورشناسی، توصیف گونه ها به انجام روش های تهاجمی وابسته است که اغلب موجب لطمه دیدن گونه ها می شود و تنها میتوان بخشی از ساختار پیچیده آنها را درک کرد.
ما از روشی غیرتهاجمی و روشی با حداقل لطمه استفاده کردیم که امکان توصیف گونه ها را به شکلی جامع تر فراهم می آورد.


با عنایت به این که تعداد این هشت پاها کم است هر چه تشریح کمتری انجام دهیم بهتر است. با این وجود به رغم تعداد کم این موجودات نقش مهمی در زیستگاه های اعماق دریا، در عمقی حدود هفت هزار متر ایفا می کنند.
جزئیاتی که در مورد این هشت پا کشف شد همچون شکل پوسته، آبشش ها، دستگاه گوارش و گوناگونی سیستم عصبی و اندام های حسی آن سبب شد که این موجود بعنوان گونه ای جدید شناخته شود. بعضی از خاصیت های آن مانند شکل قلب سیستمیک آن پیش از این در گونه های دیگر هشت پا دیده نشده بود.
انواعی از فناوری های غیر تهاجمی که برای شناخت این گونه استفاده شد پیش از این برای گونه های کوچک تر مورد استفاده قرار می گرفت اما این مطالعات نشان می دهد که از این تکنولوژی ها میتوان برای گونه های بزرگ تر نیز بهره برد.
اینکه همه ی موجودات بتوانند مانند این هشت پا بعد از بررسی به زندگی طبیعی خود بازگردند تغییری بزرگ در جهت دست نخورده نگه داشتن این نوع اکوستیستم ها خواهد بود.





1400/02/05
22:50:15
itemprop="bestRating">5
1128
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد