وبلاگ آفتاب

جایگاه دانشگاه های مشهد در بالاترین دانشگاه های جهان

جایگاه دانشگاه های مشهد در بالاترین دانشگاه های جهان

خراسان رضوی برمبنای آخرین رتبه بندی اعلام شده موسسه یو. اس نیوز، دانشگاه فردوسی با کسب نمره 37.4 در جایگاه 941 دانشگاه برتر جهان، رتبه 229 آسیا و رتبه 13 دانشگاه های کشور قرار گرفته است.


در این رتبه بندی ۱۵۰۰ دانشگاه برتر از ۸۶ کشور جهان برای سال ۲۰۲۱ مورد ارزیابی قرار گرفتند. این موسسات از ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان بر طبق ۱۳ شاخصی که عملکرد تحقیقات دانشگاهی و اعتبار جهانی و منطقه ای آنها را اندازه گیری می کند، رتبه بندی شده اند. دانشجویان می توانند از این رتبه بندی برای فهم جایگاه آموزش های عالی و مقایسه موارد اصلی تحقیقاتی آنها استفاده کنند.
بهترین دانشگاه های جهانی
دانشگاه هاروارد آمریکا با امتیاز ۱۰۰ در رتبه نخست جهان، موسسه تکنولوژی ماساچوست با امتیاز ۹۷.۹ در رتبه دوم و دانشگاه استنفورد آمریکا با رتبه ۹۵.۳ در جایگاه سوم و دانشگاه کالیفرنیا برکلی با امتیاز ۸۹.۸ در مکان چهارم قرار دارند.
جایگاه پنجم را نیز دانشگاه آکسفورد انگلستان با امتیاز ۸۷ کسب کرده و پس از آن، دانشگاه کلمبیا ایالات متحده با امتیاز ۸۶.۷، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا با امتیاز ۸۶.۳، دانشگاه واشنگتن با امتیاز ۸۶، دانشگاه کمبریج با امتیاز ۸۵.۸، دانشگاه جانز هاپکینز با امتیاز ۸۵.۱ نیز به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار دارند. بر این اساس ۱۵ دانشگاه آمریکا در رتبه های اول تا ۱۷ قرار گرفتند.
بهترین دانشگاه های جهانی آسیا
این دانشگاه ها برمبنای موقعیت های خود در رتبه بندی کلی بهترین دانشگاه های جهانی قرار گرفتند. هر دانشگاه برمبنای عملکرد تحقیقاتی و رتبه بندی آن توسط اعضاء جامعه دانشگاهی در سراسر جهان و منطقه ارزیابی شد و بالاترین دانشگاه های جهانی آسیا شامل موارد ذیل است:
در رتبه بندی این موسسه دانشگاه چینهوا چین با امتیاز ۷۸.۵ رتبه نخست آسیا و ۲۸ جهان را کسب کرده و دانشگاه ملی سنگاپور با امتیاز ۷۷.۵ در جایگاه دوم آسیا و ۳۲ جهان و دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور با امتیاز ۷۶.۶ در مکان سوم آسیا و ۳۸ جهان قرار گرفتند.
همین طور دانشگاه تهران با امتیاز ۵۴.۴ رتبه ۵۸ آسیا و ۳۸۷ جهان، دانشگاه آزاد اسلامی با امتیاز ۵۲.۵ رتبه ۷۲ آسیا و ۴۴۵ جهان، دانشگاه علوم پزشکی تهران با امتیاز ۴۶.۹ رتبه ۱۲۳ آسیا و ۶۲۳ جهان، دانشگاه صنعتی اصفهان با امتیاز ۴۶.۶ رتبه ۱۲۸ آسیا و ۶۳۱ جهان، دانشگاه صنعتی بابل با امتیاز ۴۶.۴ رتبه ۱۳۱ آسیا و ۶۳۹ جهان، دانشگاه صنعتی شریف با امتیاز ۴۶.۳ رتبه ۱۳۶ آسیا و ۶۴۶ جهان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران با امتیاز ۴۵.۳ رتبه ۱۴۳ آسیا و ۶۷۰ جهان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد با امتیاز ۴۱.۵ رتبه ۱۸۲ آسیا و ۷۹۲ جهان را کسب نمود.
بهترین دانشگاه های ایران در رتبه جهانی
دانشگاه تهران با کسب نمره ۵۴.۴ رتبه اول ایران و رتبه ۳۸۷ دربهترین دانشگاه های جهان، دانشگاه آزاد اسلامی با نمره ۵۲.۵ رتبه دوم ایران و ۴۴۵ جهان، دانشگاه علوم پزشکی تهران با نمره ۴۶.۹ رتبه سوم ایران و ۶۲۳ جهان، دانشگاه صنعتی اصفهان با نمره ۴۶.۶ رتبه چهارم ایران و رتبه ۶۳۱ جهان، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با نمره ۴۶.۴ رتبه پنجم ایران و رتبه ۶۳۹ جهان، دانشگاه صنعتی شریف با نمره ۴۶.۳ رتبه ششم ایران و رتبه ۶۴۶ جهان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با نمره ۴۵.۳ رتبه هفتم ایران و رتبه ۶۷۰ جهان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد با نمره ۴۱.۵ رتبه هشتم ایران و جایگاه ۷۹۲ جهان قرار دارد.
دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه تبریز، دانشگاه شیراز، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه فردوسی مشهد با نمره ۳۷.۴ و کسب رتبه ۱۳ ایران و ۹۴۱ جهان در جایگاه های بعدی این رتبه بندی بودند.
نتایج رتبه بندی موضوعی دانشگاه فردوسی مشهد
در تازه ترین نتایج رتبه بندی موضوعی، دانشگاه فردوسی مشهد امتیاز دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه فردوسی ۱۷۱، مهندسی شیمی۲۴۶، دانشکده شیمی ۶۸۸، مهندسی برق و الکترونیک ۳۸۷، انرژی و سوخت ۱۹۲، مهندسی ۲۴۹ و مهندسی مکانیک ۶۴ است.
با اهمیت ترین فاکتورهای رتبه بندی این سیستم، نمره ۶۰۰ برای اعتبار جهانی پژوهش، ۱۵۰ برای اعتبار منطقه ای پژوهش، ۶۱۴ برای انتشارات، ۱۳۲۳ برای کتاب، ۷۹۸ برای همایش، ۱۴۷۱ برای میزان استناد نرمال شده، ۷۹۵ برای کل استنادها، ۸۱۳ برای تعداد انتشارات در میان ۱۰ درصد انتشارات پراستناد، ۱۴۰۱ برای درصد کل انتشاراتی که در میان ۱۰درصد پراستنادها قرار دارند، ۵۲۸ برای همکاریهای بین المللی - نسبت به کشور، ۱۳۵۷ همکاری بین المللی، ۱۰۰۰ برای تعداد مقالات پر استناد که در میان یک درصد بالاترین میزان استناد قرار دارند، ۱۴۱۶ برای درصد مقالات پر استناد در بین یک درصد بالاترین میزان استناد است.
برمبنای نتایج این موسسه، در بین ۱۶۷۶ دانشگاه برتر جهان، ۵۸۹ دانشگاه متعلق به آسیاست. همین طور ۳۶ دانشگاه ایرانی، ۳۷ دانشگاه کانادایی، ۲۰۳ دانشگاه چینی، ۸۱ دانشگاه فرانسوی، ۷۱ دانشگاه آلمانی، ۵۹ دانشگاه هندی، ۶۰ دانشگاه ایتالیایی، ۸۵ دانشگاه ژاپنی، ۱۵ دانشگاه هلندی و ۱۵ دانشگاه متعلق به کشور کره جنوبی هستند.



1400/01/30
14:16:16
itemprop="bestRating">5
1035
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد